Skriv ut  

Japan Airlines expanderar – Sverige på tur?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 augusti 2018
Helsingfors är enda destination i Norden. Men nu expanderar Japan Airlines stort och det kan öppna för trafik på någon av de skandinaviska huvudstäderna.

Japan Airlines
Japan Airlines
 
Tokyo toppar önskelistan på de interkontinentala destinationer som Swedavia helst av allt vill ha en direktlinje till från Arlanda. Enligt de beräkningar som alltid görs som bas för förhandlingarna med flygbolag, finns det i Stockholmregionen en tydlig marknad för en direktlinje. De senaste fyra kvartalen har 31 000 personer rest till Tokyo från Stockholm och 60 procent av dem är svenskar.

– Tokyo är den destination med störst förutsättningar men där vi ännu inte har en direktlinje och vi jobbar hårt på Japan generellt, säger Elisabeth Axtelius, chef för Aviation Business på Swedavia till Flygtorget.

En linje mellan Stockholm och Tokyo vilar till största delen på affärsresenärer. Erfarenheten visar dock att när nya linjer etableras lockar den även fritidsresenärerna. Det finns ett stort och växande intresse i Japan för resor till Norden, i somras kom två fullbokade chartermaskiner till Arlanda från Japan, en flugen av All Nippon Airways och en av SAS. Framför allt är det dock Helsingfors som i dagsläget är gate för flygtrafiken från Japan där både Japan Airlines och Finnair har direkttrafik till Tokyo. Faktum är att det vissa dagar går tre dagliga flighter mellan Helsingfors och den japanska huvudstaden, två med Finnair och en med JAL, som i princip har en identisk tidtabell.

– De senaste fyra-fem åren har intresset i Japan bara ökat, säger Robert Lönnblad på Finnair.

Just Japan Airlines har inlett en expansion som dels bygger på att inrätta ett eget lågkostnadsbolag, dels att öka antalet destinationer som flygbolaget trafikerar. Det ambitiösa programmet är att öka antalet destinationer från 345 till 500 och Europa är en av de marknader där linjenätet ska breddas. Målet är att femtio procent av intäkterna i flygbolaget ska komma från den internationella trafiken för att balansera det stora beroendet av den egna hemmamarknaden. En drivkraft i det arbetet är det faktum att OS 2020 sker i Tokyo men framför allt på det faktum att det internationella resandet i Japan ökar.

Ännu finns inga konkreta uppgifter om vilka städer i Europa som är intressanta som direktdestinationer från Tokyo. I dag flyger Japan Airlines till nio städer, vid sidan av Helsingfors som enda stad i Norden till de självklara huvudstäderna bland annat London, Paris och Madrid och Moskva. Ett inte otänkbart scenario är därför någon av de tre huvudstäderna i Skandinavien.

I efterdyningarna av det faktum att SAS flyttar Hong Kong-trafiken från Stockholm till Köpenhamn, är det knappast troligt att JAL vid en eventuell etablering av en linje till Stockholm får konkurrens av SAS, vars linje till Tokyo flygs från Kastrup. SAS flög dock mellan Arlanda och Tokyo under åren 1992 – 1997.

– Men vi ska vara medvetna om att det också finns andra japanska flygbolag som studerar den skandinaviska marknaden, ANA till exempel, säger Elisabeth Axtelius.




Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dåligt underlag
Skrivet av Niclas, 2018-08-26 14:51:56
31000 / 365 blir 84 personer om dagen. 3 ggr i veckan blir 198. Antagligen ointressant för JAL
Anmäl inlägget
ARN, CPH, OSL
Skrivet av Fundersam, 2018-08-25 19:49:44
Har inte SAS redan CPH - NRT ?
Så varför in på samma linje ??
ARN eller OSL vore bättre
Norden är stort geografiskt men vi har ju inte befolkningen så varför denna mätning?? ( min pappa är bättre en din )
Anmäl inlägget
Stockholm såklart!
Skrivet av Henrik, 2018-08-25 15:52:58
Nu får det vara nog med CPH, Arlanda ligger båda närmare Asien geografiskt och Stockholm är en större stad än Köpenhamn. Hoppas på JAL då det är one world.
Tänker aldrig stödja SAS då det är mer ett danskt företag än ett nordiskt.
Anmäl inlägget
Inget intresse för Arlanda
Skrivet av Japp, 2018-08-23 17:54:48
Man flyger redan på Finland och behovet om man vill utöka i norden ligger närmast på Köpenhamn.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Kellogs Von Kirvesniemi, 2018-08-23 13:14:14
Det finns ett uppdämt behov på ARN. SK har väl flaggat för att i framtiden trafikera NRT och flytta CPH till HND. För JL AY har ju den fördelen att de har ett joint venture plus att de båda är oneworld. JL på ARN skulle i så fall blir mer en point to point. Frågan är väl om ARN ensamt kan bära.
Anmäl inlägget
OAK
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-08-23 11:56:11
Det tror jag inte. ANA möjligtvis på CPH om det skulle vara.
Anmäl inlägget
JL till norden
Skrivet av CJ, 2018-08-23 11:16:18
Det går 3 flyg alla dagar mellan Helsingfors och Narita/Tokyo 2 AY 1 JL.
Anmäl inlägget
Danmark
Skrivet av Bjørn, 2018-08-23 09:00:56
Blir vel Danmark som får denne ruten også! Skjønner ikke hva det er i dette lille land som trekker internasjonale flylinjer dit, i større grad enn til Sverige og Norge!?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev