Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Nordisk flygbolagsaffär när DAT köper Norra

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 augusti 2018
De två regionala flygbolagen Norra och DAT inleder ett nytt samarbete. DAT köper 60 procent av Norra från Finnair.

Norra
Norra ATR
 
Det brittiska flygbolaget Flybe gick år 2011 in i ett samarbete med Finnair och skapade Flybe Nordic. Det bottnade i behovet hos Finnair att lägga de mindre regionala linjerna i ett separat flygbolag och Flybe Nordic byggde på det redan existerande Finncomm. Ägandet var 60 procent Flybe och 40 procent Finnair och ambitionen var hög. Flybe hade siktet inställt på att bli ett stort regionalt flygbolag i norra Europa och Norden och drog igång en rad interskandinaviska linjer, bland annat från Bromma till Oslo och Köpenhamn.

Men det visade sig snart att ambitionen var högre än marknaden. Finnair tvingades köpa tillbaka de 60 procenten för 1 euro. Nordic Regional Airlines, Norra, blev det nya namnet men Finnair har hela tiden letat efter samarbetspartners till flygverksamheten.

Än en gång är det 60 procent som säljs av och denna gång till danska DAT medan Finnair står kvar med 40 procent.

Båda flygbolagen har liknande uppbyggnad och framför allt flottor som till del överlappar varandra, bland annat ATR72 versionerna. DAT har ett antal större flygplan A320 och A321 tillsammans med ett par MD-maskiner medan Norra flyger Embraer 190. Tillsammans får man nu en flygplansflotta på 38 flygplan i storleken från ATR42 till Airbus A321. Det ger en spännvidd i resurserna som de båda flygbolagen menar kommer att ge ett flertal nya möjligheter.

– Nu kan vi förstärka vår tekniska och operationella kompetens tillsammans. Med vårt kunnande om linje- och chartertrafik, tillsammans med Norras kunnande kan vi utveckla nya affärer tillsammans. Och de Embraer 190 som Norra har passar in i vår nischade charterverksamhet, säger Jesper Rundholm, vd för DAT i ett uttalande.

Norra har idag ett betydligt större reguljärt linjenät med destinationer i hela Skandinavien och norra Europa medan DAT flyger inrikes i Danmark och ett antal regionala linjer till och i Norge. DAT å sin sida har dock en väl utvecklad charterverksamhet.





Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev