Skriv ut  

BRA skjuter på leveransen av Airbus A220

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 september 2018
De nya A220 som skulle levererats med början 2020 blir än en gång försenade. BRA har pausat infasningen av flygplanen med hänvisning till en svikande inrikesmarknad, flygskatt och svag svensk krona.

Airbus A220
Airbus A220
 
Det var dåvarande Malmö Aviation och Bombardier som 2011 tecknade avtal om att köpa tio CS100 och tio CS300. Leveransen var satt till 2013. Sedan dess har mycket hänt hos både flygbolag och flygplanstillverkare. Kontinuerliga förseningar å ena sidan och en ökande tveksamhet hos det som numera är BRA har skjutit upp leveranserna av det nya flygplanen i omgångar. Det senaste beskedet var att de tio Airbus A220, som ordern förvandlats till i och med att Airbus tagit över tillverkningen av C-serien, skulle börja fasas in under 2020. Det projektet har sedan en tid påbörjats hos BRA.

Men nu ändras planerna igen.

– Ja, vi har bestämt oss för att pausa infasningsarbetet, se över var vi står och fatta ett beslut senare i höst, säger Emma Sandsjö, kommunikationsdirektör i BRA till Flygtorget. 

Det är ett antal olika faktorer som gör att flygbolaget nu tar det drastiska steget att än en gång hålla igen på leveransen av de nya flygplan som man så väl behöver. Medelåldern för de AVRO-maskinerna ligger runt 23 år och om två år har de producerat cirka 40 000 rotationer per maskin. Det är en bit över hälften av en normal livslängd, alltså inte avgörande, men kräver med tiden ett fördjupat och allt mer kostsamt underhållsprogram. Det ska då ställas mot det faktum att den svenska inrikesmarknaden just nu minskar och att flygskatten påverkar flygandet. Så sent som i förra veckan meddelade BRA att de drar ner på antalet frekvenser mellan Bromma och Umeå med hänvisning till att flygskatten påverkat en redan ansträngd marknad på den destinationen. 

– Slutligen har vi en ovanligt svag svensk krona. Vi har alla våra intäkter i svensk valuta men ska betala flygplanen i dollar. 

Dessutom har BRA gjort en investering på cirka två miljarder för dussinet helt nya ATR72-600. Ett köp som motiverades med att de i dagsläget är de mest miljövänliga turboprop-maskinerna på marknaden. De har minskat utsläppen med cirka 35 procent jämfört med de Saab 2000 som tidigare dominerade flottan. 

Även de tio nya A220 har en betydligt bättre bränsleekonomi än de åldrande AVRO-maskinerna, även där räknar man med närmare 40 procent mindre utsläpp. Men investeringen på 3,5 miljarder kronor gör alltså att flygbolaget tar en time out inför ett nytt beslut. Om det i sin tur kommer att påverka leverans och infasning är ännu inte klart.

– Vi för en kontinuerlig dialog med Airbus och räknar med att kunna fatta ett beslut senare under hösten. 



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

UME med Avro
Skrivet av Calle, 2018-09-07 09:55:59
Nu blir det AVRO igen på Umeå i peak!
Anmäl inlägget
Hedge?
Skrivet av Monday, 2018-09-06 11:17:04
Borde inte P.G.B och Braganza säkra valuta vid så stora affärer?!
Anmäl inlägget
Vem vill åka 1,25min?/Skyll på flygskatten...
Skrivet av Pendlarn, 2018-09-06 02:10:31
Det är många av oss "pendlare" som har slutat flyga med BRA pågrund av att det tar 1,25 timmar att ta sig ned till Bromma nu med ATR. Innan dom skaffa ATR i Umeå så tog det 50min med en Saab2000 eller en AVRO.
Så den där flygskatten som alla säger är anledning till att dom drar ner är inte alls en stor anledning.
Vi som pendlar vill ju inte döda tiden i ett flygplan när det finns andra bolag som flyger betydligt snabbare.
Det är lix våran arbetsgivare som betalar biljetterna.
Anmäl inlägget
Bra eller BRA
Skrivet av ninja, 2018-09-06 00:57:43
den beställningen är bara att lämna över till något annat flygbolag ...tyvärr så kommer BRA inte växa mer ...dem skulle gått på embraer istället...det är mer utvecklad regional jet maskin

Anmäl inlägget
Reser bakåt i tiden
Skrivet av Kubona, 2018-09-05 20:59:09
Flygbranschen har gått bakåt utvecklingsmässigt. Att flyga turboprop är inte tidsenligt, framförallt inte ur ett passagerarperspektiv. Upplever att BRA måste ta tag i detta och satsa sig till en bättre position på marknaden. Jag är rädd att detta är något som kommer marginalisera dem ytterligare. Vem väljer BRA och deras gamla flygplan och en nedgången Stockholmsflygplats när konkurenterna har nya flygplan och Arlanda? Not me.
Anmäl inlägget
737?
Skrivet av Ove, 2018-09-05 20:16:03
Känns ju som det är helt öppet vilket plan det kan bli.
Om A319 är ett alternativ borde ju B737 var det med.

Alla dessa borde det då kunna stå BRA på i framtiden.

A319 eller A319Neo
B737-700 eller B737 Max 7
A220-300
E195-E2

Vilken tror ni mest på och varför?
Anmäl inlägget
Flygsksatt
Skrivet av Hm, 2018-09-05 15:58:52
Moment 22 flygskatten gör det svårate att köpa in miljövänligare plan. Heja Sverige vad vi är bra.
Istället blir det mer ekonomidkt att flyga med äldre och smutsigare plan.
Anmäl inlägget
Tufft
Skrivet av Gh, 2018-09-04 19:38:08
Jag förmodar att BRA har det tufft utan att gå in mera i detalj. Man funderar på om sammanslagningen var en så bra affär?
Anmäl inlägget
Re: Den store
Skrivet av Oskar, 2018-09-04 18:55:08
Precis min tanke.
Anmäl inlägget
Charter marginalprodukt
Skrivet av ATR FTW, 2018-09-04 18:40:56
Chartern är ju en marginalprodukt som kräver onödigt stora flygplan till höga kapitalkostnader, mycket personal och drar resurser hos andra avdelningar.

Utveckla inrikes med ATR och avveckla jet-delen så kommer säkert boksluten börja visa svarta siffror igen.
Anmäl inlägget
Charter
Skrivet av Gh, 2018-09-04 16:11:32
Men BRA flyger ju charter på sydeuropa ska man släppa detta ben?
Anmäl inlägget
Besviken
Skrivet av Den store, 2018-09-04 15:48:01
Känns tråkigt att sveriges regionalflyg funkar så kasst pga politiken. A220 hade verkligen ökat deras image och förhoppningsvis vänt hela bolaget från mediokert resultst.
Anmäl inlägget
A319NEO då eller A319ceo(beg)?
Skrivet av MH, 2018-09-04 14:58:51
Skulle inte BRA få ett kanonpris på A319NEO? Eller varför inte ett gäng beg A319ceo för just Bromma-Landvetter-Sturup?
Anmäl inlägget
Bromma borde bli som Säve flygplats
Skrivet av Anonym , 2018-09-04 12:01:08
Gör Bromma flygplats till stor Sthlm centrum för enbart det allmän/samhällsnyttiga flyget, 112 verksamhet. Passagerarflyget hänvisas istället till Arlanda & Skavsta.
Anmäl inlägget
ATR72 vs A220-300
Skrivet av Mr €, 2018-09-04 09:54:45
Nog smartare att köpa A220-300 och ha så många stolar i dem som praktiskt möjligt för att de även sak kunna jobba som chartermaskin med sin långa räckvidd. Tar de 6 maskiner kan de ha 2 på GOT, 2 på BMA och 2 på MMX för att hinna med ett antal morgonavgångar och sedan 2-3 fulla kvällsturer för att sedan flyga charter på kvällar ned i Europa och rotera in en kärra för GOT-NYC/BOS/London City
Anmäl inlägget
Valet avgörande?
Skrivet av ABC, 2018-09-04 09:21:39
Antar att utgången av valet på söndag är avgörande?
Anmäl inlägget
obegripligt
Skrivet av Keti, 2018-09-04 09:19:47
Hur kan man välja att åka till Arlanda om man kan välja Bromma? Obegripligt, eller är det bara att man inte testat.
Anmäl inlägget
Bra gjort BRA
Skrivet av ZEKE, 2018-09-04 09:12:34
BRA kommer aldrig att ta leverans. Öka på med ATR kärror på de destinationer ni flyger på. Jet behövs inte för det. Bättre ekonomi i det och det är väl det som räknas ?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev