Skriv ut  

West Atlantic: Färre flygningar men högre lönsamhet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 september 2018
Fraktmarknaden fortsätter att växa mot större fraktflygplan. Med nya Boeing 737 och 767 på väg in i flottan har West Atlantic ökat verksamheten trots att antalet flygningar under första halvåret har minskat.

West Atlantic
West Atlantic Boeing 737
 
Det är 13 procent upp för West Atlantic under andra kvartalet i år, jämfört med förra året. Det beror bland annat på att det svensk-engelska fraktbolaget nu alltmer bygger upp en jetflotta som ersättning till trotjänarna ATP. Under de senaste månaderna har tre nya Boeing 737 fasats en, en -800 och två -400. Den helt nya och stora 737-800, fraktkonverterad av Boeing och GECAS, följs av ytterligare tre som levereras under de kommande kvartalen. De ska i första hand flyga för FedEx och baseras i Liege i Belgien. 

– De flygplanen är betydligt tystare, mer bränsleeffektiva och mer miljövänliga än de klassiska Boeing 737. Det förväntas att 737-800 kommer att bli det ledande medelstora fraktflygplanet under de kommande 20 åren och West Atlantic är stolta att vara den första operatören, skriver Fredrik Groth, vd och koncernchef i en kommentar. 

Flygbolaget ska även tillföras ytterligare en fjärde Boeing 767-200 vilket ytterligare förstärker den växande jetflottan och framför allt kan ta sig an den växande efterfrågan på större maskiner som just nu präglar fraktmarknaden. Det gör att West Atlantic kan visa på positiva siffror trots att antalet flygningar minskade under perioden. Sammanlagt genomfördes 5 328 flygningar under andra kvartalet och 10 706 under perioden januari – juni. Det ska jämföras med 5533 / 11514 för samma period förra året men trots det ökade alltså intäkterna med 13,4 procent. 

Det sätter å andra sidan fokus på det faktum att drygt hälften, 35 av den samlade flottan på 62 flygplan, i dagsläget är ATP-maskiner. West Atlantic har länge varit världens största brukare av ATP men i dagsläget är 19 av de flygplanen parkerade och tagna ur drift. De återstående flyger de mindre uppdragen, bland annat i Sverige, men på sikt ska hela turpopropflottan avvecklas. Under perioden har fyra maskiner sålts och sex skrotats.

– Fokus inriktas på att hitta lösningar på våra övertaliga ATP-flygplan, skriver Fredrik Groth. 



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

West Atlantic ett duktigt försiktigt bolag
Skrivet av thomas, 2018-09-06 10:44:48
Cargo flyget en underbar affärsidé, hela planet betalt och i förväg, och att de dessutom opererar åt stabila solventa kunder med långtidskontrakt.
Inga stora marknads fluktuationer i cargo världen, snarare en stabil ökning hela tiden av volymen.
Inga krävande pax som ska ha mat hotell betalt vid Tech problem. Cargot ligger tyst och snällt och väntar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev