Skriv ut  

BRA oroas inte av konkurrensen på Jönköping

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 september 2018
Större flygplan och fler avgångar. BRA har än så länge fördel mot nystartade Air Leap när båda konkurrerar på linjen mellan Stockholm och Jönköping. Men det är en konkurrens som BRA tar med ro.

BRA
BRA Fokker 50
 
Nextjet gjorde i början av 2015 en relativt stor satsning i Jönköping. Upp till fem avgångar per vardag och även planer för en besättningsbas och tekniskt underhåll av de egna maskinerna på flygplatsen.

– Vi vill inte krympa utan öka och marknaden finns, det har vi sett, sa den dåvarande informationschefen till Flygtorget för tre år sedan.

Uppenbarligen finns fortsatt en tro på marknaden i Jönköping. Air Leap, som till del uppstått ur konkursade Nextjet, flyger nu sedan en tid mellan Jönköping och Arlanda. Den första tiden med en Jetstream som ska bytas mot en Saab340, troligen flugen av det helt nystartade Nyxair. Valet av Arlanda vilar på samma bedömning som Air Leap gjort för trafiken från Karlstad till Arlanda: en stor del transitpassagerare som ska vidare internationellt med det utbud som finns där.

Sedan drygt två veckor, När BRA återupptog den egna linjen, har alltså Jönköping två konkurrerande flygbolag på trafiken till Stockholm och tillsammans flyget de två sammantaget 52 avgångar per vecka mellan de två städerna.

BRA har en Fokker 50 igång på rutten till Bromma och lockar till del en annan grupp resenärer än de som väljer Arlanda.

– Bokningsläget så här långt är vad vi väntade oss och som vi sett det historiskt. Vi är tillfreds med utvecklingen så här långt, säger Emma Sandsjö, kommunikationsdirektör på BRA till Flygtorget.

BRA’s trafik är till största delen point-to-point till Stockholm men det förekommer också en del transfer via Bromma till de tre egna destinationerna i norra Sverige, Östersund, Sundsvall och Umeå. BRA räknar med att fortsätta att hålla en Fokker 50 på sträckan och har avsatt gott om tålamod för den tid det tar för den nya linjen att sätta sig. 

Traditionellt har det varit biltrafiken som är den största konkurrenten till flyget mellan Jönköping och Stockholm. Det gör att flygmarknaden av allt att döma ökar när vintern närmar sig.

Flygtorget har sökt representanter för Air Leap men utan resultat.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev