SAS A320
Den har kallats för ”en liten juvel” bland Europas flygplatser. Men också ädelstenar måste slipas och cityflygplatsen Linate, den mindre av de två flygplatserna i Milano stänger nästa sommar när bansystemet och terminalen rustas upp. Det är ett omfattande arbete men enligt de italienska flygplatsmyndigheterna blir det bara totalstopp för trafiken under en tremånadersperiod från 27 juli nästa sommar. Hela upprustningen ska dock pågå fram till 2022.
SAS flyger idag från alla tre huvudstäderna i Skandinavien direkt till Milano. Men det är bara trafiken från Stockholm som landar på Linate medan flygningarna från Oslo och Köpenhamn går till den större Malpensa. Det innebär att det är den dagliga rutten från Arlanda som påverkas av stängningen.
– Vi har sökt och förväntar oss att få motsvarande slotar på Malpensa under nedstängningen, vi får svar tidigt i november. Så snart vi har slotarna på plats flyttar vi flighterna till Malpensa, säger Aron Bäckström, chef på SAS Network till Flygtorget.
Det är dock fler än SAS som berörs av flytten. Upp mot 30 000 flygningar och två miljoner passagerare måste byta flygplats under perioden, framför allt Alitalia som med en stor inrikeshubb har drygt 68 procent av all trafik på Linate. Bland annat flyger man en regelrätt luftbro till Rom med upp till 280 flygningar i veckan.
Det gör att kapaciteten på Malpensa kommer att utsättas för hårda prövningar när flygplatsen ska hantera all trafik till Milano. Förra året passerade drygt 22 miljoner resenärer flygplatsen och det var en uppgång på 14, 2 procent jämfört med året innan.
SAS räknar med att flytta tillbaka stockholmsflighten till Linate när arbetet är slutfört, helst också de övriga två skandinaviska linjerna.
– Överlag hade vi gärna flugit mer på Linate med sitt attraktiva cityläge, men flygplatsen är i princip full så vi har inga möjligheter att flytta mer trafik dit, säger Aron Bäckström.