Hainan Airlines Airbus A330-300
Det kinesiska intresset för Norden fortsätter. China Eastern har lagt in Shanghai – Stockholm på linjekartan, även om den trafiken gör ett uppehåll under vinterhalvåret. I Köpenhamn startar Air China trafik från Beijing medan Sichuan Airlines öppnar från Chengdu till Kastrup. Flygplatsen tappar dock samtidigt Cathay Pacific och linjen till Hong Kong. Helsingfors, som redan har ett stort utbud av linjer till Kina, får nu också Beijing Capital Airlines med en rutt från Beijing.
Oslo är den enda nordiska huvudstad som stått utan direkttrafik till Kina men det ändras nu. Hainan Airlines har meddelat att flygbolaget startar trafik på Oslo i samband med sommarsäsongen nästa år. Det är första gången som Gardermoen får ett kinesiskt flygbolag i linjetrafik och över huvud taget är det en efterlängtad ny långlinje som ska etableras på flygplatsen.
– Det är riktigt goda nyheter för norskt reseliv, näringsliv och turism. Norge är det land i Norden som har högst antal kinesiska turister, en trend som haft en mycket positiv utveckling de senaste åren. Därför är det helt naturligt att ett så stort och välkänt flygbolag som Hainan nu vill öppna en direkt förbindelse till Oslo flygplats, säger flygplatsdirektören Øyvind Hasaas.
Enligt de första preliminära planerna blir det trafik tre dagar i veckan med en Airbus A330-300 men ännu finns inget officiellt datum för första flygningen. Hainan Group, där flygbolaget ingår plågas just nu av ekonomiska problem som också påverkar flygverksamheten. Ursprungligen skulle linjen ha startat redan nu i höst men flyttades alltså fram till april. Hainan hade även tillstånd för att flyga från Shenzhen till Oslo men de planerna ligger fortsatt på is.
Vid sidan av de tydliga ökningarna i turistresandet från Kina till Europa och i det här fallet Norge, är frakten en viktig del i ekonomin för linjen. Norge är en stor exportör av fisk och skaldjur till Asien och Hainan Airlines räknar med att ta en del av de volymerna. Det kan vara anledningen till att det är en A330-300 som sätts in på sträckan eftersom den har en större fraktkapacitet än de Boeing 787 som också ingår i flottan.
– En direktlinje till Kina kommer att vara positivt för exporten av norsk sjömat till marknaden i Kina som växer snabbt. Vi förväntar oss att den nya linjen fraktar sjömat till ett årligt värde av 200 miljoner kronor, säger Martin Langaas som ansvarar för flygfrakt i Avinor.
Hainan fjärde största kinesiska flygbolaget när det gäller flottan som består av såväl Airbus A330 och A350 som Boeing 777 och 787.