Det var i mars 2017 som Norwegian startade trafik på Skellefteå och tog upp konkurrensen med SAS som länge varit ensamma på flygplatsen. Inledningsvis skapade det en stenhård priskonkurrens med biljettpriser på 199 kronor på vissa avgångar för både SAS och Norwegian. I sin tur ökade det marknaden och hindrade att de två flygbolagen kannibaliserade alltför hårt på varandra. Konkurrensen bidrog också till att Skellefteå kunde visa en rekordtillväxt förra året och passerade drömgränsen 400 000 passagerare.
Men i somras meddelade Norwegian att två av tre dagliga avgångar skulle tas bort under hösten och nu väljer flygbolaget att backa undan från Skellefteå helt och hållet.
– Dessvärre fortsätter inte sträckan mellan Arlanda och Skellefteå efter 10 januari nästa år. Orsaken till det beror på en kombination av flygskatt och att linjen inte är tillräckligt lönsam. Men, det är viktigt att understryka att vi kontinuerligt utvärderar vårt linjenät och att linjen kan komma att återupptas i framtiden, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef, Norwegian.
Av allt att döma är det konkurrensen med SAS som varit för hård och gått ut över kabinfaktorn. Några officiella siffror finns inte men det faktum att alla flygningarna genomförts med B737-800 oavsett beläggning har varit en nackdel. SAS å sin sida har blandat flygplanstyperna, från de mindre CRJ-900 med 74 stolar ombord till de stora A320neo som i takt med att Norwegian dragit ner blivit allt mer synlig i Skellefteå. SAS har också, konkurrensen till trots, hållit kvar vid fem dagliga avgångar under veckodagarna och även ökat till sex på torsdagarna.
– SAS har varit här länge och har en stark produkt. Med den framtidstro som råder i Skellefteå är det naturligtvis oerhört tråkigt att Norwegian lämnar oss. Samtidigt måste vi ha förståelse för att de inte kan driva en olönsam linje, säger Jeanette Morén, tf vd, Skellefteå Airport.
Om det finns något annat flygbolag som kan tänka sig att ta upp trafik på Skellefteå är oklart. Det skulle i så fall gynna prisnivåerna som nu börjat röra sig uppåt när Norwegian lämnar. Det har med jämna mellanrum funnits rykten om att dåvarande Malmö Aviation på sin tid räknade på att starta en linje och tidigare har bland annat Skyways flugit sida vid sida med SAS.
I och med att Norwegian lämnar är SAS ensamma på två norrländska destinationer, Skellefteå och Örnsköldsvik.
Det finns 19 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Fakta
Skrivet av Sören, 2018-10-22 19:55:01
Att passagerarna i större utsträckning väljer SAS är fakta. Det visas av resultatet Norwegian lämnar Skellefteå en klar felsatsning från deras sida. SAS är kvar och lever gått på affärsresenärer och sällan resenärer.
För flygplatsen blir det dock ett avbräck.
|
|
@DY
Skrivet av Foliehatten, 2018-10-22 18:41:39
Det är min uppfattning att klimatet gentemot kolleger på Norwegian är utmärkt, hoppas det fortsätter vara så. Att det finns dårar här på FT som gör allt för att starta ett krig har vl inte med att göra???
|
|
Skellefteå
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2018-10-22 11:20:58
Norrlänningarna älskar vårt gratis goda kok kaffe och våra låga priser.
Tack för besöket Norwegian, men Norrlänningarna och Hockeylagen föredrar nåt redigt & stabilt.
|
|
Skellefteå
Skrivet av thomas, 2018-10-22 07:01:23
tyvärr Dy s 737 800 är för stora både på inrikes, inter skandinaviskt till ex RIX TLL etc. har flugit många ggr på peak tider i halvfulla Dy flygplan. Den som vinner ett sånt här race är operatören som kan erbjuda frekvenser och Connections.
|
|
Foliehatten
Skrivet av pf, 2018-10-21 19:51:55
tror ikke jeg har noe mer å tilføre.
|
|
SAS nättroll lufsar på
Skrivet av DY, 2018-10-21 14:03:08
Hej alla förtäckta SASflygare. Ta av er lösnäsorna nu. Att smygtrasha Norwegian under genomskinliga alias är patetiskt. Som svar till Skelleftebo - Våra pax var väldigt nöjda med vår service ombord; Identisk med SAS. Företagare väljer SAS för StarAlliance och svindyra poäng som de senare kan flyga gratis för privat. Svar till Erik: Norwegian klarar av den svenska inrikesmarknaden alldeles utmärkt. Skellefteå var för smalt för två flygbolag samtidigt.
|
|
Patetiskt?
Skrivet av Pilot, 2018-10-20 15:55:00
Snarare smart att satsa på linjer som ger bättre intäkter. Vissa linjer trafikeras i konkurrerande syfte. Exempelvis börja BA flyga LGW-OAK... wonder why...
|
|
CRJ900 med 74 stolar
Skrivet av Erik, 2018-10-20 08:40:22
Hmm, visste inte att SAS körde en special VIP version av CRJ900 med 74 stolar till Skellefteå?
|
|
Korrekt
Skrivet av Erik, 2018-10-19 23:59:06
Sv sv. Det er ikke noe patetisk med å legge ned en slik marginal destinasjon, som Skellefteå.
|
|
Amatörmässigt
Skrivet av @Erik, 2018-10-19 19:13:11
att börja flyga på linjen, om den inte var intressant, då. Norwegian klarar inte av att konkurerera på svensk inrikes om det inte är ARN-GOT eller ARN -MMX Patetiskt...
|
|
@pf
Skrivet av Foliehatten, 2018-10-19 19:07:55
Kan du vänligen förklara vad du menar ?
|
|
En uinteressant linje.
Skrivet av Erik, 2018-10-19 12:01:51
Veldig smart av verdens 5. største LC bolag, og ikke prioritere Skellefteå. Langt mer fornuftig å benytte kapasiteten på viktigere markeder.
|
|
Det finns inte underlag för två flygbolag
Skrivet av Dan, 2018-10-19 09:36:08
Det finns inte underlag för två flygbolag på Skellefteå flygplats. Det är några bolag som försökt tidigare.
Att Norwegian skulle göra samma misstag är förvånande.
Norwegian hade bara halvfulla flygplan. De som flög med Norwegian var i huvudsak privatresor. Företagsresenärerna föredrog SAS vilket gav tillgång till Star Alliance hela linjenät.
|
|
Mulig Folie hatten
Skrivet av pf, 2018-10-19 09:22:16
bør forklare hvorfor, ja, la oss ta et selskap som SAS, ikke lenger flyr på steder som Manila, Port of Spain, Lagos....for å nevne noen få.
Kan det være økonomiske årsaker ?
|
|
Cherrypicker airlines
Skrivet av Foliehatten, 2018-10-19 07:51:50
som Norwegian kan bara konkurera på riktigt på linjer där det går att fylla en 737-800 flera gångar dagligen. Norwegians Östersund linje är bara en skidturistlinje ett par gångar/vecka. Kanske BRA kan vara intresserad av att flyga på Skellefteå
|
|
ÖSTERSUND
Skrivet av ÖSTERSUND, 2018-10-18 19:29:55
Och börjar 27 December att flyga till Östersund från Arlanda
|
|
Förståligt
Skrivet av Skellefte bo, 2018-10-18 18:53:06
Det var dömt att misslyckas för Norwegian i Skellefteå. Vi i Skellefteå värdesätter SAS och StarAlliance som ger god service med ett världsomspännande linjenät.
|
|
Hard konkurranse?
Skrivet av Erik, 2018-10-18 17:16:29
Smart av Norwegian å trekke seg ut. Men synd for de reisende. I kjent SAS-stil, like de best monopol. Og prisene kommer til å gå rett opp. Den aldeles idiotiske flyskatten, må også ta mye skyld. Sverige og Norge taper stort på den absurde skatten. Danmark, er litt smartere, og kommer til å få lønn, for å ikke innføre den.
|
|
Det kan bli BRA
Skrivet av A namless Ghoul, 2018-10-18 10:07:37
Go BRA!!
|
|