Skriv ut  

BRA ökar användningen av biobränsle

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 november 2018
Passagerare på BRA kan välja biobränsle till flygningarna. Det är det allt fler som gör. Flygplatsen i Halmstad är hub för verksamheten och har i år tankat 46 ton biobränsle.

BRA
BRA
 
BRA har sedan april i år ett biljettsystem som gör det möjligt för resenärerna att vid bokningen välja att flyga på biobränsle. Det är flygplatsen i Halmstad som är hub för arbetet med biobränsle och där tankas ATR-maskinerna som trafikerar flygplatsen kontinuerligt med biobränsle.
           
I och med att den aktuella ATR-maskinen efter flygningen upp till Bromma sedan fortsätter vidare ut på linjenätet blir även nästa sträcka till del en bioflygning. Sedan tankar varje maskin som vänder i Halmstad biobränsle där BRA och Air BP garanterar 5 procents inblandning i varje tankning på årsbasis.
       
- Varje liter biobränsle som ersätter fossilt bränsle minskar de fossila utsläppen med drygt 2 kg koldioxid sett ur ett livscykelperspektiv – ungefär samma klimatavtryck som en hamburgare med nötkött, säger Anna Soltorp som är Hållbarhetschef för BRA.

Satsningen har slagit väl ut och idag bokar cirka 1 procent av de som beställer biljetter på nätet biobränsle och allt fler företag har börjat intressera sig för de gröna avtal som BRA erbjuder för tjänsteresor. Grönt avtal innebär ett företags tjänsteresor görs med förvald mängd biobränsle.
           
För att möjliggöra förköp av biobränsle, har BRA räknat fram ett enhetspris per flygtimme på 300 kronor. Det motsvarar mellanskillnaden i pris mellan vanligt jetbränsle och biobränsle för en genomsnittlig flygresa med flygbolaget. Eftersom bränsleförbrukningen beror på väder, vind, vikt, flygtid och antal passagerare ombord är det inte möjligt att på förhand räkna fram exakt förbrukning för varje enskild flygning.
           
Biobränslet som BRA använder levereras av Air BP och produceras i Kalifornien av förbrukad frityrolja. Palmolja används inte till biobränslet som BRA använder. Då det går åt energi för att tillverka och frakta biobränslet till Sverige, är andelen fossilfritt utsläpp med biobränsle cirka är 70 % lägre än fossilt flygbränsle, sett ur ett livscykelperspektiv.
           
Biobränsle minskar utsläpp av fossilt koldioxid till atmosfären. Den koldioxid som genereras av fossilfritt biobränsle är samma mängd som biobränsleplantorna absorberat från atmosfären under sin levnadstid.
På så sätt blir utsläppen vid förbränning av själva biobränslet koldioxidneutralt ur ett relativt kort perspektiv till skillnad från fossila bränslen där motsvarande absorption inte skett.
           
I år har flygplatsen i Halmstad fått två leveranser och sammanlagt kunnat tanka ut 46 ton biobränsle till de vändande maskinerna. Det motsvarar en summa på 840 000 kronor.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Och hur vet du det?
Skrivet av Range Rover, 2018-11-08 10:31:54
Du verkar vara expert på transporter av biobränsle och annat bränsle till Sverige...
På vad sätt skiljer sig transporterna av biobränsle till Sverige från transporterna av annat bränsle???
Anmäl inlägget
Spel för gallerierna!
Skrivet av Chuck, 2018-11-08 05:45:14
Detta så kallade biobränsle består av 90% vanligt flygbränsle och resterande 10% av använd frityrolja som skeppats hit från USA i fartyg med stora dieselmotorer utan avgasrening.

Hur miljövänligt blev det nu då?!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev