Skriv ut  

Boeing i blåsväder efter olyckan med Lion Air

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 november 2018
Boeing kände till de tekniska problem som är en del av orsaken till Lion Air’s krasch. Men man valde att inte informera piloter och flygbolag om dem. Nu växer kritiken mot att flygplanstillverkaren hållit inne med informationen.

Boeing 737 MAX 8
Boeing 737 MAX
 
I förra veckan utfärdade Boeing en så kallad ”operational bulletin” med instruktioner om hur piloterna skulle agera om samma typ av systemfel uppstår, som troligen orsakade Lion Air-kraschen utanför Jakarta.

Nu har även de amerikanska flygmyndigheterna FAA gått ut med en motsvarande varning. Det är ett Emergency Airworthy Directive där man i detalj beskriver vad piloterna ska göra om informationen från instrumenten inte korrelerar med varandra. Det är till stor del samma instruktioner som Boeing själva skickat ut och gäller alla flygplan av typen Boeing 737 MAX 8 och 737 MAX-9. Sammantaget finns cirka 200 MAX i trafik idag.
         
Samtidigt växer kritiken mot att Boeing kände till att det kunde uppstå problem med anti-stall systemet. Det är utformat för att i ett kritiskt läge hjälpa piloten att automatiskt motverka en stall och kontrollera flyplanets vinkel i luften, med andra ord tar flygplanet automatiskt över och trycker ner nosen på flygplanet för att ta flygplanet ur stall. Men i vissa fall tvingar systemet, Maneuvering Characteristics Augmentation System, ner nospartiet på flygplanet med sådan kraft att piloterna inte kan kontrollera flygningen. Enligt uppgift var det en risk som kan uppstå när flygplanet flygs för hand, utan autopilot, och med hårda manövrar. Det är något helt nytt och beror på att motorkåporna till Leap-1B på Boeings MAX-maskiner har större diameter än någon annan 737-modell. För att de skulle få plats konstruerades dels höjden på landningsställen om, dels sitter motorerna tätare mot vingen, något som påverkar stabiliteten på hela flygplanet.

Men Boeing valde att inte informera piloter och flygbolag om hur den ändrade konstruktionen påverkar flygplanets rörelser i luften. Istället var beskedet att Boeing 737-800 och den nya MAX-familjen hade identiska flygegenskaper.

Inte heller de amerikanska flygmyndigheterna FAA, Federal Aviation Administration, som också kände till problemen, ansåg det nödvändigt att informera piloterna. Även de dras nu med i kritiken från flygbranschen.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

NEO vs MAX
Skrivet av Paladius, 2018-11-16 23:34:12
Har personligen ingen erfarenhet av att jobba med MAXen. Men desto mer erfarenhet av NEO. Tro mig. NEOn har så mycket problem så att det inte är roligt längre. Faktum är att de flesta flygplansmodeller har stora problem i början av sina livscykler och problemen är som minst på nyproducerade plan av en gammal design. Då har tillverkaren hunnit bygga bort de flesta fel på de senaste i produktionslinan.
Anmäl inlägget
Besviken
Skrivet av sv Johnny H, 2018-11-16 20:24:40
Riktigt så gick ju inte till. En i besättningen hindrade effektavdrag. ATR som jag har för mig att det kallades, var lätt att övermanna. Sen blev det en väldans röra med "frivilliga" som skulle hjälpa till.
När man läser haverirapporten, så får man intryck av att haveriet kunde ha undvikits.
Tyvärr är "human factor" ofta orsaken till haverier. Men det är lätt att nu med facit i handen, att säga vad som skulle ha gjorts.
Anmäl inlägget
Kanske dags att läsa på ...
Skrivet av Johnny H, 2018-11-16 16:36:27
"Gottröra", piloterna försökte, helt enligt instruktionerna, dra ner effekten på sina skadade motorer för att "skydda" dom, men det fanns ett system monterat som automatiskt drog på full effekt igen som piloterna inte fått information om.
Anmäl inlägget
Besviken
Skrivet av sv Gottröra, 2018-11-16 14:28:18
Bägge motorerna slogs inte ut. Utan de började att "pumpa". Då skall man inte ge mer pwr.
Hade man dragit av pwr, är det sannolikt att någon av motorerna hade kommit igen.
Läs gärna haverirapporten.
Anmäl inlägget
Hej "Besviken"
Skrivet av Gottröra, 2018-11-15 23:25:58
Hur hade du tänkt att gottröraplanet skulle kunna öka effekten på "kvarvarande motor" när båda motorerna slogs ut av isbitarna som flög in i motorerna??
Anmäl inlägget
Besviken
Skrivet av Boeing, 2018-11-15 15:58:28
Kan inte säga annat än att man är besviken på Boeing. Max är säkert ett bra plan, knappast någon Neo kopia. Men man måste ju berätta hur planet funkar. Lite som Gottröra kraschen. Piloterna visste inte om att det fanns ett automatiskt system, som ökade effekten på kvarvarande motor efter motorbortfall.
Eller som när den första A320 gled in i skogen.
De piloterna hade heller inte koll på systemen.
Anmäl inlägget
Max = Neo kopia
Skrivet av sas, 2018-11-15 13:59:25
737 max känns som en billig kopia av Airbus Neo familjen. Allt känns som billiga lösningar och hastigt togs för att få ut ett nytt plan i 737 serien. Dags att designa ett nytt plan nu, Airbus a320Neo är ljusår bättre.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev