Skriv ut   Tipsa en vän  

Bromma navet i svenskt inrikesflyg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 december 2018
Bromma är den flygplats i Sverige med flest inrikeslinjer och flest avgångar inrikes. Det visar en sammanställning som BRA gjort där inrikestrafiken mellan Bromma och Arlanda jämförs.

Bromma Tower
Brommatornet
 
I debatten om Brommas framtid brukar påpekas att flygplatsen inte enbart är en angelägenhet för Stockholm. Tvärtom är den ett nav för stora delar av det svenska inrikesflyget.

Nu visar siffror från BRA att även de tunga inrikeslinjerna har flest rotationer till och från Bromma. BRA är den överlägset största operatören på Bromma och flyger 14 åretruntlinjer från flygplatsen. Åtta av dem har konkurrens av SAS och Norwegian med trafik från Arlanda. På sju av de linjerna har BRA större tillgänglighet, alltså fler rotationer till Bromma, är de övriga två flygbolagen. Till Malmö har BRA fler avgångar än SAS och Norwegian tillsammans.

– Vi är en del av den nationella kollektivtrafiken som innebär många avgångar att välja mellan till många orter via vår ”centralstation” Bromma flygplats, säger Ulrika Matsgård som är Kommersiell chef för BRA.
 
Malmö-Stockholm
- BRA (Bromma) 130
- SAS (Arlanda) 79
- Norwegian (Arlanda 41

Göteborg-Stockholm
- BRA (Bromma) 118
- SAS (Arlanda) 102
- Norwegian (Arlanda) 45

Ängelholm-Stockholm
- BRA (Bromma) 76
- SAS (Arlanda) 37
- Norwegian (Arlanda) 0

Visby-Stockholm
- BRA (Bromma) 68
- SAS (Arlanda) 44
- Norwegian (Arlanda) 0

Umeå-Stockholm
- BRA (Bromma) 68
- SAS (Arlanda) 62
- Norwegian (Arlanda) 50

Ronneby-Stockholm
- BRA (Bromma) 40
- SAS (Arlanda) 35
- Norwegian (Arlanda) 0

Kalmar-Stockholm
- BRA (Bromma) 39
- SAS (Arlanda) 37
- Norwegian (Arlanda) 0

Östersund-Stockholm
- BRA (Bromma) 63
- SAS (Arlanda) 45
- Norwegian (Arlanda) Flyger ej året runt





Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Snack
Skrivet av C, 2018-12-05 18:31:24
Det är fullt i typ 10 minuter på morgonen och eftermiddagen. Man kan flytta runt flighter med några minuter för att lösa problemet.

Dessutom, om passagerartrafiken centraliseras på Arlanda kommer man flyga med större flygplan vilket jag redan förklarat.

Det är bara Braathens affärsmodell som inte passar in på Arlanda. Resten passar in utan problem.
Anmäl inlägget
Att flytta Bromma trafiken till Arlanda inte lätt
Skrivet av Stor FL, 2018-12-05 13:52:54
Arlanda kan inte ta emot den trafik som nu flyger på Bromma under de tider då de flesta vill flyga dvs. 7-9 och 16-19. Den som tror det saknar kunskaper i kapacitetsberäkningar. Önsketänkande brukar kallas brist på verklighetsförankring.
Anmäl inlägget
Fabricerade
Skrivet av C, 2018-12-04 23:29:41
Kapacitetsproblem på Arlanda är bara ett påhitt för att rädda Bromma. Vilken seriös trafikplanerare som helst skulle inte ha några problem att få in Brommas nuvarande trafik på Arlanda. Snacket om att "det är fullt i rusningstid" är också ett påhitt - det är fullt i ett par minuter. Dessutom skulle inte mängden flygplan nödvändigtvis öka om man skulle flytta Brommas trafik till Arlanda. Operatörer skulle helt enkelt flyga med större flygplan.
Anmäl inlägget
Märklig jämförelse
Skrivet av Orvar, 2018-12-04 12:54:03
Detta jämför bara linjer som BRA trafikerar, det finns ju ett stort antal som de inte finns alls på. Märklig slutsats i inledningen på artikeln.
Anmäl inlägget
Re Fake
Skrivet av L, 2018-12-04 10:34:54
Hallo TG. Du är några år för sent ute för numera vet alla seriösa forskare och debattörer att klimatförändringarna är på riktigt och att vi människor står bakom det som sker.
Anmäl inlägget
Tullinge
Skrivet av Stockholmare, 2018-12-04 09:04:18
Arlandas problem är begränsningarna i luftutrymmet. De byter ju bana systematiskt för att minska buller över orterna runt om kring. Till och med så att man får landa i medvind. Och inte tala om alla väntlägen man får gå till i peak-tid för att det redan är chokat, just nu så skulle Arlanda inte kunna ta all trafik från Bromma!
Man skulle ha haft kvar Tullinge och satsat på den flygplatsen istället.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av C, 2018-12-03 23:16:16
SAS har varit etablerade på Bromma. I flera omgångar. Men varför skulle SAS fokusera på två flygplatser när den ena flygplatsen är en hubb? Möjligtvis för att ta död på Braathens då, men jag gissar att den begränsade inrikestrafik som Braathens flyger inte innebär ett problem för SAS, så därför struntar man i det.

SAS skulle enkelt kunna etablera sig på Bromma igen. Däremot skulle Braathens dö om man försökte etablera sig på Arlanda eftersom samtliga konkurrensfördelar då försvinner.
Anmäl inlägget
Konstigt
Skrivet av Hemlig, 2018-12-03 19:47:26
men SAS har väll haft alla chanser i världen att etablera sig på Bromma när det begav sig, men av någon anledning har det inte varit intressant?

Anmäl inlägget
Braathens Lobbyism
Skrivet av C, 2018-12-03 19:23:26
...kommer som ett brev på posten. Samma gamla argument om att "Bromma inte bara är en angelägenhet för Stockholm" kommer upp år efter år efter år. Det är så tragiskt att folk inte inser att Braathens har en konkurrensskyddad flygplats i bästa läge som till stora delar bekostas av Stockholms skattebetalare då marken hyrs ut gratis.
Anmäl inlägget
Fake
Skrivet av TG, 2018-12-03 15:29:47
De påstådda klimatförändringarna är fake news understödd av vänstermaffian.
Anmäl inlägget
Förbjud?
Skrivet av Eltok, 2018-12-03 12:14:32
VAD GULLIGT, behöver man verkligen förbjuda, vadå med en paragraf i lagboken? Jag tror inte att någon skulle försöka smita- eller smyga in med sina passagerarflygplan, om Bromma flygplats slutade med kommersiell trafik, eller:/
Anmäl inlägget
Bromma borde bli som Säve flygplats
Skrivet av Anonym , 2018-12-03 11:55:14
Förbjud den kommersiella passagertrafiken på Bromma flygplats. Låt bara samhällsnyttiga allmänflyget finnas kvar. Precis samma villkor som gäller på Säve flygplats.
Anmäl inlägget
Endast inrikes på Bromma flygplats
Skrivet av Anonym , 2018-12-03 10:45:35
Förbjud all utrikesflyg på Bromma. Enbart inrikesflyg bör tillåtas.
Anmäl inlägget
Arland det naturliga navet för flygtrafiken
Skrivet av Frekvent resenär, 2018-12-03 10:43:12
All linjetrafik bör snarast flyttas till Arlanda för att Sverige skall få ett flyg som gagnar hela landet. Nuvarande uppdelning begränsar nyttjandet av flyget och är negativ för miljön.

Behåll Bromma för allmänflyg, polis, ambulans mm. Men låt Bromma slippa linjetrafik.

Detta skulle gagna miljön och flygtrafiken i hela Sverige.
Anmäl inlägget
prat i egen sak, det går fortare att åka till ARN
Skrivet av thomas, 2018-12-03 10:36:19
inrikes trafiken blir väl ännu bättre av att all trafik på ett ställe, ARN.
Är ARN överbelastad av trafik?
sitt i Hyde park och titta på alla plan som landar på LHR eller utanför JFK 22 L eller R strida strömmar av plan hela tiden som aldrig tar slut, det tar några årtionden innan ARN når dessa nivåer, så ja finns gott om plats där.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev