Skriv ut  

Ännu en Boeing 737-600 borta ur SAS flotta

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 december 2018
I dagsläget är det bara sju Boeing 737-600 kvar i SAS sedan ännu en maskin fasats ut. Det är dock bara början. Inom fyra år ska samtliga boeingmaskiner vara borta.

SAS
SAS Boeing 737-600
 
I dagarna lämnade ytterligare en av SAS Boeing 737-600 flottan. Det var LN-RPF som i fredags flögs från 737-basen i Oslo till St Athans strax utanför Cardiff i Wales. Där blir den en i raden av SAS-maskiner att tas om hand av E-cube, ett av få företag i Europa som är specialiserade på att plocka de värdefulla delar som kan säljas vidare på begagnatmarknaden. Bland annat är det motorerna, nosstället, dörrarna, APU:n och en del av avioniken som är efterfrågade och fortfarande har ett värde. Sammantaget kan värdet av de enskilda delarna överstiga vad flygplanet som helhet är värt.

LN-RPF levererades till SAS den 29 juli 1999 och flögs då direkt från Seattle till Stockholm. Efter ett par dagar för att ställa maskinen i ordning, flög den en första kommersiell flight i SAS färger till Göteborg. Sedan dess har den genomfört drygt 40 400 rörelser och närmare 44 000 flygtimmar, främst på norska inrikeslinjer men även ute på det europeiska linjenätet. Sista flygningen gick som SK818/819 Oslo – Dusseldorf – Oslo. 

Maskinen är den åttonde sista Boeing 737-600 i SAS flotta och redan den 20 december lämnar ytterligare en. De följs sedan av resterande sex under nästa år och innan 2019 är slut är B737-600-modellen historia i SAS. Men det är bara början på omvandlingen av SAS till ett flygbolag med en enhetliga Airbus-flotta. Senast 2023 ska samtliga Boeing-maskiner vara utfasade. Exakt datum är ännu inte klart, det beror bland annat på hur Airbus håller leveranstiderna av de A320 som i första hand ska ersätta Boeingflottan.

I och med den förnyelse av flottan som då kommer att vara genomförd, sjunker medelåldern på SAS flygplan väsentligt. Idag är det framför allt versionerna -600 och -700 som har upp mot 20 år på nacken, tillsammans med de åldrande Airbus A340-300, som även de är på väg ut när de nya A350-900 anländer med start vid årsskiftet nästa år.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Trevligt
Skrivet av KK, 2018-12-11 18:48:20
att SAS köper moderna flygplan, Airbus, och inte nån re vamped 50-60 tals konstruktion.
737 MAX är absolut inte likvärdigt med A320 neo.
Anmäl inlägget
SAS Boeing
Skrivet av thomas, 2018-12-11 17:23:39
neon drar väl en 15-20% mindre bränsle
bara det blir en besparingsmaskin, varje dag varje flight. SAS aktien borde stiga nu när flottan förnyas.
Anmäl inlägget
CRJ
Skrivet av KJ, 2018-12-11 00:04:00
Det må vara trångt i hatthyllan men man sitter iallafall bättre och med mer utrymme för benen i CRJ900.
Anmäl inlägget
Flytype
Skrivet av Bjørn, 2018-12-10 16:54:35
Hvor trangt det er mellom setene har da ikke noe med flytypen å gjøre! Det er hvordan flyselskapet selv velger å innrede flyene som resulterer i seteavstand.
Anmäl inlägget
Saknas
Skrivet av MaxPax , 2018-12-10 16:47:31
Veckopendlat i 5 år MMX-ARN och B736 har varit fint. Nu är varannan flight med det trånga CRJ900 (CityJet).
Anmäl inlägget
Söt
Skrivet av Fepp, 2018-12-10 16:19:43
Jag tycker den är söt ??
Anmäl inlägget
Sämst benutrymme!
Skrivet av PAX, 2018-12-10 14:16:36
Älskad är stora ord om B736!! Sämre och obekvämare med mindre benutrymme får man leta efter :-/ Skönt att de försvinner..
Anmäl inlägget
Grisen
Skrivet av Magnus, 2018-12-10 11:00:26
Hej då grisen
Anmäl inlägget
Hej Då
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2018-12-10 09:36:36
Det har varit en god trotjänare , älskad av våra kunder och fin att jobba i.

Nu ser vi framtiden an, med nya fina Airbus maskiner och naturligtvis samma fina service.

Välkommna ombord i framtiden
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev