Skriv ut  

Kraftigt nedåt för inrikesflyget i november

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 december 2018
Nio av tio av Swedavias flygplatser tappade inrikespassagerare under november. Det är bara Luleå som lyckas hålla emot i den nedåtgående trenden på inrikesflyget.

Arlanda
Arlanda
 
Passagerarutvecklingen på inrikestrafiken i Sverige fortsätter att kana utför. Siffror från Swedavias tio flygplatser för november månad visar på en samlad nedgång på fem procent, men för enskilda flygplatser är det så mycket som drygt dubbelt så stora minskningar. 

Det är bara Luleå som lyckas hålla emot nedgången och visar plus-minus-noll, jämfört med förra månaden. Hårdast drabbat är Åre Östersund som tappat drygt var tionde passagerare under november.

Det är dock en utveckling som kommer att brytas när skidsäsongen kommer igång på allvar. I slutet av december tar Norwegian upp konkurrensen med SAS och BRA. Vissa dagar blir upp till tretton avgångar och cirka 1 700 stolar per dag till mellan Jämtland och de två flygplatserna i Stockholm. Lägg till att BRA också flyger en del vintertrafik från Malmö och Ängelholm så kommer inrikestrafiken på Åre Östersund att återhämta sig i början av året.

Vad den allmänna nedgången för inrikesflyget beror på är inte helt klart. Det har varit en långsamt vikande trend i ett antal år och hittills under de 11 månaderna i år har den minskat med 3 procent. Om den sedan har förvärrats av flygskatten och den miljödebatt som följt i spåren, är oklart. En analys av det lär komma ett stycke in på nästa år. 

Utrikestrafiken på Swedavias flygplatser visar även de på en stillastående månad siffror, plus-minus-noll, bland annat för navet i det internationella flyget, Arlanda. Istället var det framför allt Bromma, Luleå och Umeå som visade plus. Under året har utrikestrafiken på de tio statliga flygplatserna en samlad uppgång på två procent.
Sammanlagt reste 1 210 000 passagerare inrikes via de tio flygplatserna, medan det var 2 032 432 passagerare som reste utrikes från de åtta Swedaviaflygplatser som hade utrikestrafik under månaden.

Så ser utvecklingen ut på de tio statliga flygplatserna för november månad:

Bromma: 199 487 passagerare
– 7 procent

Landvetter: 127 836 passagerare
– 4 procent 

Kiruna: 17 678 passagerare
– 3 procent

Luleå: 99 096 passagerare
0 procent

Malmö: 112 075 passagerare
– 8 procent

Ronneby: 21 589 passagerare
– 7 procent

Arlanda: 476 724 passagerare
– 4 procent

Umeå: 85 466 passagerare
–7 procent

Visby: 31 904 passagerare
– 4 procent

Åre Östersund: 38 401 passagerare
–12 procent

Resultatet från de regionala flygplatserna, vid sidan av Swedavia, har ännu inte presenterats.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygets miljöpåverkan MINIMAL i jämförelse...
Skrivet av Fredde, 2018-12-13 10:59:32
Varför informerar inte flygbolag och alla dess intresseorganisationer om hur liten procent utsläpp flyget egentligen släpper ut (ca 3-5% i hela världen) i jämförelse med olja, kol och alla andra fossila bränslen - det släpps ju ut otroligt mycket mer ute i världen i jämförelse med Sverige. Här släpper vi ut ca 2% enbart mot bil, tåg, lastbilar etc. Flygskatten gick direkt in i statskassan, inte till biobränsle som hade varit försvarbart. Bort med flygskatten!
Anmäl inlägget
"minskning från mmx till arn"
Skrivet av Andy, 2018-12-12 12:50:22
"Resenären":
Jag har jobbat på arn, sas inrikes i 10 år. Och en snabb koll i systemet visar att november 2016 hade SAS 206 avgångar MMX-ARN. 2017 hade dem 213 avgångar MMX-ARN i november. I år hade sas 223 avgångar MMX-ARN.

Så vad du menar med "klent med avgångar" är för mig en gåta. Extremt fördelaktig flyglinje.
Anmäl inlägget
Långsiktiga trenden har varit ökande, inte vikande
Skrivet av Arne, 2018-12-11 20:33:29
Åren 2010 till 2017 uppvisade en kontinuerlig ökning av inrikesflyget. 2017 var transportarbetet 33% högre än 2009, som var ett "svack-år" pga. finanskrisen.
Anmäl inlägget
Miljön kräver?
Skrivet av Per Nilsson, 2018-12-11 20:29:04
Rubriken "det är bättre att lyfta än köra halvtomt" är bra då det gäller korta sträckor och fyller kanske plan. Problemet är väl samarbete med alla bonusar och genomgångsbiljetter från A till Ö. Men alla idéer är goda.
Anmäl inlägget
Flyget i tid
Skrivet av Hepp, 2018-12-11 20:03:23
Nackdelen med tåget är att det ofta är försenat har ni hört problemet ”signalfel” som banverket sldrig verkar bli av med eller har jag bara haft otur när jag åkt tåg. Sedan är det gott att komma hem tidigt då föredrar jag faktiskt fortfarande flyget.
Anmäl inlägget
Väntat.
Skrivet av Fritz Klyka., 2018-12-11 18:26:39
Tror inte att flygskatten spelar så stor roll vad Göteborg-Stockholm beträffar. Jag flyger gärna via ARN om jag ska vidare ut i världen, men ska jag bara till Stockholm är det bekvämare med tåget.
Anmäl inlägget
Hur stor är rymden?
Skrivet av Fisen, 2018-12-11 18:03:04
Problemet är att jorden är relativt lite i förhållande till rymden. En fis på jorden är oändligt mycket större än en fis i rymden.
Anmäl inlägget
Orsaken?
Skrivet av Gh, 2018-12-11 17:52:13
Är det klimatångest eller flygskatt eller bägge som är orsaken till den kraftiga nedgången för inrikes?
Det totala flygtrafiken i världen ökade enligt Iata i oktober med 6,3% så känns lite som den Svenska minskningen är en fis i rymden.
Anmäl inlägget
Minskning från MMX till ARN
Skrivet av Resenären, 2018-12-11 10:57:34
Skall flyga till ARN ifrån Malmö, men det är numera så klent med avgångar (vid sidan om morgon och kväll) att man måste åka från CPH istället. Har SAS bytt till så stora plan, och misslyckats med upphandlingen av de mindre, att man inte kan hålla frekvenserna? För kunden blir det dyrare biljett, parkering, broavgift och mer tid som går till spillo.
Anmäl inlägget
BRA AGH-OSD
Skrivet av Rune Rampare, 2018-12-11 10:35:00
Sen när flyger BRA vintertrafik från AGH till OSD?
Anmäl inlägget
BRA flyger inte till OSD från AGH
Skrivet av Trött igen, 2018-12-11 10:33:30
BRA flyger inte till OSD från AGH under vintern utan till MXX...
Anmäl inlägget
det är bättre att inte lyfta än köra halvtomt
Skrivet av thomas, 2018-12-11 10:11:38
varför samarbetar inte alla flygbolag i en databas
för att verkligen fylla planen till 100% slå ihop CLD flyg som då inte bränner fuel och miljöförstör.
Anmäl inlägget
När ska Flygtorget bli bra?
Skrivet av Trött, 2018-12-11 09:30:43
Ni bör skriva att passagerarsiffrorna längst ner endast motsvara inrikestrafiken!!!!

Otroligt dåligt, som vanligt...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev