Skriv ut   Tipsa en vän  

Positiva reaktioner när flygskatten försvinner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 december 2018
En livlina för de regionala flygplatserna. Och en möjlighet för fler långlinjer från Sverige. De regionala flygplatserna andas ut när det nu står klart att flygskatten försvinner. Norwegian ser möjlighet till expansion i Sverige.

Den 1 juli nästa år skrotas flygskatten och därmed avslutas ett fjorton månader långt och hårt kritiserat påslag på flygbiljetterna i Sverige. Den främsta kritiken var att skatten riktade sig mot antalet resenärer ombord på ett flygplan, inte nivån på utsläppen från flygplanet. Flygbranschen ifrågasatte också att skatten gick direkt in i statskassan och inte återanvändes till forskning kring flygets miljöpåverkan. Det kunde Flygtorget rapportera om i går.
         
Av allt att döma har den haft en viss effekt. Transportstyrelsen räknar just nu på effekterna och även om resultatet inte är klart, har skatten bromsat ökningen av inrikesflygtrafiken i Sverige. Frågan är dock om de som valt bort flyget istället har använt bilen. I så fall har flygskatten fått en motsatt effekt om mängden utsläpp räknas. Ett stycke in på nästa år släpper Transportstyrelsen rapporten om skattens effekter.
         
På landets regionala flygplatser pustar man ut idag och kan nu göra bokslut över de nio månaderna.
– Under den tiden har ett antal flygbolag gått i konkurs, linjer har dragits in och flygandet minskat. Det har knappt varit märkbart på stora destinationer eller för utrikesresandet men för enskilda inrikeslinjer och mindre orter har det ibland varit förödande. Idag finns t ex ingen trafik på Mora eller Borlänge, skriver Peter Larsson, VD för Sveriges Regionala Flygplatser i ett uttalande.

Även Norwegian var snabbt ute med en kommentar till beslutet.
– Det här beskedet är mycket glädjande och innebär att vi ser positivt på att öka tillgängligheten i Sverige. Det är viktigt för oss att bidra till ett hållbart flyg men det är utsläppen som ska minska, inte resandet, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.
 
Flygbranschen ingår idag i handeln med utsläppsrätter. Det innebär att minskade utsläpp i Sverige ger ökade utsläpp på någon annan plats. Samtidigt har den tekniska utvecklingen, som flygbolagen och branschen i stort själva driver på, minskat utsläppen per passagerare med 70 procent de senaste 40 åren. Sedan tidigare finns målsättningen att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och att all flygtrafik från svenska flygplatser ska vara fossilfritt år 2045.
 
– Idag är bioflygbränsle en bristvara och är runt fyra gånger dyrare än fossilt flygbränsle. Viktiga steg har tagits för att öka tillgången på bioflygbränsle vilket kommer pressa priset. Likaså har SRF och våra flygplatser en dialog med de bolag och industrier som håller på att utveckla elektrifierade flygplan. Elflygen kommer introduceras om bara några år och de är speciellt intressanta på mindre destinationer, alltså för våra flygplatser, fortsätter Peter Larsson som nu ser betydligt ljusare på framtiden, en optimism som delas av Björn Kjos:
– Det här innebär att Sverige kan få ökad tillgänglighet med fler avgångar och nya direktlinjer.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Trams om flygskatten
Skrivet av Patrik Pilot, 2018-12-16 19:15:18
Det är bara korkat att tro att flygskatten rår för konkurser( tex Nextjet) och nedlagda flyglinjer. Nextjet var illa skött från början och blåste Norrlandskommunerna på massor med miljoner. Nedläggningar andra skäl, dock icke flygskatten snarare bränslepriser och fasta kostnader. Det är bara okunnigt att tramsa om flygskatten.
Anmäl inlägget
Flygskatten gjorde ingen större skillnad
Skrivet av Pilot, 2018-12-14 14:45:32
Flygskatt eller ej gjorde ingen större skillnad för flygtrafiken i Sverige.

Nu finner flygbolagen någon annan anledning om de inte vill hålla i gång en viss flyglinje.

Det stigande bränslepriset är nog det största bekymret.
Flygskatt betalades ej för tomma säten.

Det är inte helt säkert att flygskatten försvinner. Det beror på hur kommande regering ser på saken.
Anmäl inlägget
bysh
Skrivet av Theobald Atterdag, 2018-12-14 14:23:18
Innebär det att alla de linjer som drog in pga flygstakken nu kommer tillbaka per automatik? Rent logiskt borde det ju bli så.
Anmäl inlägget
Utsläpp
Skrivet av KK, 2018-12-14 13:01:51
från flyget är ytterst marginellt jämfört med utsläpp från vägtrafikk och inte minst elverk som drivs med kol och olja.
Om man verkligen vill göra något för klimatet borde man hjälpa fattiga utvecklingsländer att etablera energi från sol energi. Varför " måste" utvecklings länder göra samma misstag som vi. Men det är ju PK at gå efter flyget för tiden.
Anmäl inlägget
Motsägelsefullt?
Skrivet av Pierre, 2018-12-14 12:05:54
Driver flygbranschen två motsägelsefulla argumentationer: å ena sidan görs utsläpp nån annanstans om vi minskar utsläpp i Sverige, å andra sidan vill flygbranschen minska utsläppen? Varför då, isåfall?
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Gullan Purser&Skatte expert, 2018-12-14 08:44:41
Detta var de bästa nyheterna på länge, tänk alla som bor i de norra delarna, som är helt beroende av flyg och som har straffats extra pga skatten.

Dessutom har skatten ju inte använts till att miljöanpassa flyget, utveckling av alternativa bränslen, eller klimatkompensation.

Jag å tjejerna Bjuder på Extra gott kaffe för att fira detta.

Välkommna ombord.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev