Skriv ut  

WOW Air kämpar för att överleva

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 december 2018
Tio procent av personalen bort och en halvering av flygplansflottan. Just nu slåss det isländska flygbolaget WOW Air för sin överlevnad.

WOW Air
WOW Air
 
Icelandair skulle köpa den inhemska konkurrenten WOW Air och på så sätt lugna ner en konkurrenssituation som höll på att dra ner båda flygbolagen. Men affären avblåstes i sista sekunden sedan Icelandair dragit sig ur. Något heltäckande svar på varför, har inte presenterats utan det har mer handlat om formalia.

Den uteblivna affären, där Icelandair uppenbarligen var den ekonomiskt starka parten, påskyndar nu krisen i WOW. Visserligen finns en livlina utlagd i form av väntade investeringar från den amerikanska fonden Indigo Partners som är specialiserade på just lågkostnadsbolag och bland andra har Volaris, Frontier Airlines och Wizz Air i portföljen. Men där har ännu inget slutgiltigt beslut fattats och det gör att WOW Air nu går in i ett skarpt läge: Cirka tio procent av de anställda, 111 personer, har varslats om uppsägning och flygplansflottan ska halveras, från 20 till 11 flygplan. 

- Det här är den svåraste dagen i WOW Airs historia. Vi har en fantastisk grupp människor som jobbar hårt för att göra WOW till vad det är och det är så sorgligt att behöva göra de här nedskärningarna, säger skaparen av flygbolaget Skùli Morgensen i ett uttalande där han också själv tar på sig skulden för vad den snabba expansionen nu orsakat.

Med ett så allvarligt ingrepp i strukturen på flygbolaget förändras också drastisk möjligheterna att upprätthålla trafiken. Från mitten av januari stängs ett par av långlinjerna, bland annat den helt nya till Delhi men också de längsta rutterna till Nordamerika, Los Angeles, San Francisco och Vancouver. Det beror på att flygbolaget nu gör sig av med samtliga A330-maskiner och även stoppar leveranserna av de två helt nya A330-900 som är på väg in i flottan. Samtliga långlinjemaskiner är leasade och återlämnas till ägarna, Park Aerospace Holdings.

Även medeldistansflottan på 17 flygplan, till största delen A321-modellen, minskas bland annat genom försäljning av fyra egna A321 som skulle ha levererats i januari, Går den affären igenom ger det, efter transaktionskostnader, ett tillskott i ekonomin på cirka tio miljoner dollar.

När reduktionerna är genomförda flyger WOW Air en flotta på tio A321 och en A320. Det kommer i sin tur att medföra ytterligare reduktioner i linjenätet som i dagsläget har cirka 45 destinationer på helårs- eller säsongsbasis, däribland två i Skandinavien, Stockholm och Köpenhamn.

WOW Air startade sin första flygning 2012 och har sedan haft en snabb tillväxt, bland annat genom att samma år köpa av ett annat lågkostnadsbolag Iceland Express. Innan krisen slog till med full kraft pekade siffrorna på drygt 2 miljoner passagerare 2018.

I Sverige gjorde WOW Air intåg i maj 2016 genom att öppna en linje från Reykjavik till Västerås. Den byttes redan ett halvår senare till Arlanda där man flugit sedan dess men beslutade i höstas att göra trafikuppehåll under vintern.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

1upp å några ner :)
Skrivet av Tailspin, 2018-12-17 19:42:28
Så ser flygbranschen ut, konkurserna fortsätter och det är lågprisbolagen som står på näsan
Anmäl inlägget
WOW blir bara en i raden
Skrivet av Greger, 2018-12-17 17:20:07
Lågkonjunkturen som kommer och som i värsta fall blir riktigt otrevlig kommer att slakta flygbranschen.En finanskris l kombination med svagt politiskt styre är en giftig coctail.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev