Skriv ut   Tipsa en vän  

Pengar saknas för att starta nytt flygbolag på Gotland

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 januari 2019
Ett nytt flygbolag som ska ta upp konkurrensen med SAS och BRA på Visby. Det är tanken bakom Gotlandsplanet. Men nu ser planerna på att rinna ut i sanden.

Det svenska inrikesflyget fortsätter att gå kräftgång och bland Swedavias flygplatser är Visby en av de flygplatser som minskade mest, det visar färskt statistik över förra året. Sammantaget tappade Visby 5 procent under hela 2018 och i december var det så mycket som 8 procents minskning. Totalt passerade förra året 457 857 passagerare flygplatsen på Gotland.

Den utvecklingen vill ett antal entreprenörer stoppa med hjälp av ett nytt flygbolag, Gotlandsplanet. En konkurrent till de etablerade flygbolagen, i första hand SAS och BRA, skulle kunna pressa priserna, menade man så sent som i november förra året när Flygtorget rapporterade om det. Bland initiativtagarna finns både Mickael Juniwik och Pigge Werkelin som var med och skapade Gotlandsflyg, det första av en rad liknande lokala flygbolag som senare slöt sig samman i Sverigeflyg och numera är stommen i BRA. Då liksom nu är det alltså höga biljettpriser och dålig konkurrens som är drivkraften. 

Men nu visar det sig att det är trögt att komma igång med det virtuella flygbolag som planerna handlar om. 

Inledningsvis skissades på ett system där Gotlandsplanet köpte in stolskapacitet från den befintliga trafiken, alltså den som SAS och BRA flyger till Arlanda och Bromma. Det har dock stött på motstånd och har av allt att döma avförts. Istället är det ett klassiskt upplägg med inhyrd underleverantör som nu gäller.

Det är dock betydligt mer kostsamt. I en intervju med Gotlands Tidningar säger Jens Harrysson, en av initiativtagarna till Gotlandsplanet att det krävs tio miljoner i ren kapitalinvestering och ytterligare cirka 20 miljoner i försålda biljetter innan den första flygningen kan lyfta.
- Det kostar mycket pengar att dra igång innan en verksamhet verkligen fungerar, säger han till tidningen.

I slutet av januari ska arbetsgruppen fatta beslut om framtiden för Gotlandsplanet. 





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

?
Skrivet av Julle, 2019-01-12 08:09:03
Dom borde satsa på egen färja istället!

Skulle boka bil och 2 vuxna t/r i juni nyligen.
3100kr ngt.

Va?!?!?
:(
Svin priser. ...
Anmäl inlägget
gotland
Skrivet av thomas, 2019-01-10 15:34:35
varför skulle de befintliga bolagen sälja ut reststolar, vadå göda en konkurrent? affärsupplägget minst sagt orealistiskt, sen inhyrda bolag kör aldrig på kredit, fullt cash måste upp för operationerna, och det tar tid att få bokningar på nya osäkra bolag
Anmäl inlägget
dyrt??
Skrivet av blub, 2019-01-10 14:27:36
550kr enkel väg är väl inte så dyrt??
fast man får ju va ute i god tid så klart ;)
Anmäl inlägget
Tänk om...
Skrivet av ABC, 2019-01-10 13:22:43
Tänk om folket i Norrlands inland var lika driftiga som gotlänningarna? I norr sätter man sig med armarna i kors och väntar på att pappa staten (läs "sossarna") ska lösa allt till hutlösa kostnader för skattebetalarna. På Gotland tycks det vara entreprenörskänsla som gäller. Heder åt Er! Men ni kanske behöver tänka om och tänka lite nytt? Testa något ni inte testat förut!
Anmäl inlägget
Inte
Skrivet av Uy, 2019-01-10 10:12:51
Särskilt oväntat. Efter fiaskot med gotlandsbåten är nog kassorna tomma o intresset från investerare bör vara lågt.
Det är en helt annan marknad nu också
Anmäl inlägget
Men...
Skrivet av Dragan, 2019-01-10 09:10:38
Räcker det inte med 2 st konkurrerande flygbolag till Gotland? Det kan ju inte vara så stor efterfrågan på flygstolar trots allt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev