Finnair
BRA har länge gett flygresenärerna möjlighet att klimatkompensera sin resa genom att köpa det som inledningsvis kallades ”biobiljetter”. Systemet fungerar på samma sätt som att köpa grön el till hushållet. Flygresenären köper och försäkrar sig om att biobränsle tankas av BRA. Tankningen görs i efterhand när BRA ser hur mycket biobränsle som köps av resenärerna. Det gör i sin tur att andelen biobränsle på BRA’s flygningar successivt ökar i takt med att fler personer köper de nya biljetterna.
Biobränslet är ett valfritt tillval för alla som bokar flyg med BRA och flygbolaget tar inte ut några extra avgifter för biobränslet, tillägget är endast mellanskillnaden för bränslekostnaden. Flygbränslet är till största delen tillverkat av 100 % fossilfri bioråvara, oftast gammal frityrolja och andra restprodukter.
Nu följer Finnair i spåren av BRA och inför två olika sätt för resenärerna att klimatkompensera sin flygresa. Liknande det svenska systemet köper resenären biobränsle i tre olika kostnadsnivåer, 10, 20 eller 65 euro, beroende på om flygningen är inrikes, inom Europa eller intercont. Den extra kostnaden används för att stödja användningen av biobränsle under flygningarna, framställt i USA av återanvänd frityrolja. Beroende på inblandningsgrad i det vanliga flygbränslet reduceras utsläppen med upp till 80 procent, enligt Finnair.
Det andra sätter att klimatkompensera flygningen är att stötta ett klimatprojekt i Moçambique som verkar för att öka användandet av energieffektiva matlagningsspisar. Dessa spisar kommer dels att kunna ersätta kolugnar och därmed sänka kolförbrukningen, men också minska skogsavverkningen i landet.
- Vi vill erbjuda våra resenärer de bästa lösningarna för ett ansvarsfullt resande. Flyget har många positiva ekonomiska och sociala aspekter. Därför är det viktigt att vi tar ett krafttag för att minska dess klimatpåverkan. Många viktiga produkter som vi använder oss av i vardagen fraktas med flyg, vilket främjar internationella relationer och handel. Och flygindustrin är en viktig anställnings- och inkomstkälla i många länder, säger Topi Manner, VD för Finnair.
Vid sidan av de två projekten ska Finnair nu också klimatkompensera för de anställdas resor i tjänsten.