Skriv ut  

Kärvt för de regionala flygplatserna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 februari 2019
Minskat resande, hot om nedläggning och utebliven ekonomisk kompensation. Framtiden för några av landets regionala flygplatser ser allt kärvare ut. Nu står hoppet till den statliga utredning som ska vara klar i mars.

Regionala Flygplatser
Regionala Flygplatser
 
När flygskatten infördes den första april förra året var regeringen på det klara med att ett minskat flygande skulle gå ut över de mindre regionala flygplatserna i landet. Därför bestämdes att de skulle kompenseras ekonomiskt för minskade intäkter.
– De pengarna har vi inte sett till hittills, säger Peter Larsson, vd på Sveriges regionala flygplatser.

Att inrikesflyget verkligen minskar och att problemen för de mindre flygplatserna ökar, det kunde Flygtorget rapportera om igår. De kärva framtidsutsikterna för en rad av de regionala flygplatserna lindras inte efter ett utspel där klimatminister Isabella Lövin menar att det är fullt möjligt att lägga ner flygplatser i de södra och mellersta delarna av Sverige.

– Det är visserligen mycket allmänt formulerat och inga konkreta fakta finns med. Men det bekymmersamma är att det sänder dubbla signaler. Å ena sidan utspel som det här, å den andra finns ingenting om detta i punkt 32 i januariöverenskommelsen som är den punkt som handlar om flyg. Det vore välgörande om regeringen kunde hålla en rak linje i en fråga som är otroligt viktig för Sverige utanför storstäderna, fortsätter Peter Larsson.

Just nu pågår en utredning som enligt direktiven ska ”tydliggöra statens roll för de icke-statliga flygplatserna”. Den skulle ha varit klar i slutet av förra året men har fått en tidsfrist fram till 31 mars. Vilket fokus utredningen har är fortsatt hemligt men många hoppas på att de sneglar på hur flygplatsstrukturerna är uppbyggda i Norge och Finland. Där finns inte samma tydliga uppdelning mellan regionala och statliga flygplatser som i Sverige. I sin tur ger det möjlighet att låta en del av intäkterna från storflygplatserna i Helsingfors och Oslo subventionera de mindre ute i landet. I Finland har det bland annat hjälpt till att locka nya linjer, bland annat från Asien, till flygplatserna i finska Lappland. En liknande modell skulle göra livet betydligt lättare för många av de regionala svenska flygplatserna.

– För de regionala flygplatserna kan detta vara avgörande, säger säger Christian Ziese, vd för Ängelholm Helsingborg Airport, till Svt.

I dagsläget är det statliga svenska stödet till de mindre flygplatserna 103 miljoner, en summa som inte ändrats på närmare 20 år. Samtidigt går de 32 regionala flygplatserna med ett sammanlagt underskott på 562 miljoner förra året.

– Å andra sidan står vi för tre fjärdedelar av det svenska inrikesflyget och skapar stora intäkter när vi flyger in passagerare till Swedavias flygplatser, som omsätter cirka fem miljarder och lämnar ett överskott på i snitt en miljard varje år. Det är faktiskt dags att se över vilka effekter den svenska modellen faktiskt får för de regionala flygplatserna, säger Peter Larsson.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

remote flyg
Skrivet av thomas, 2019-02-14 10:04:07
Bertram; Du glömde det behövs även en rattmuff
Anmäl inlägget
Avveckla landsbygden!
Skrivet av Göran, 2019-02-13 22:48:25
Det måste ju vara lättare att HELT avveckla landsbygden än att börja tramsa med regionala flygplatser. ingen landsbygd, inget behov av kommunikation. Allt blir närodlat. Satsa de sista slantarna på nya T-banelinjer så vi alla kan komma dit vi måste, men inte vill.
Anmäl inlägget
Billigare ändå.
Skrivet av O. Seriös, 2019-02-13 21:52:56
Besparingen på Västerås flygplats vad gäller flygtrafikledningskostnader måste ju vara långt större än 50%. Det är ju mer eller mindre stängt hela tiden pga brist på bemanning. Kommunen betalar väl rimligen ingenting alls förutsätter jag...?!
Anmäl inlägget
Staten är inte för hela Sverige
Skrivet av Matt, 2019-02-12 23:53:42
Statliga Swedavia tar inget ansvar för svensk infrastruktur. Däremot är man intresserade av att kamma hem vinster för flyget från alla svenska flygplatser.
Robin the Hood!
Anmäl inlägget
El-cykel
Skrivet av Bertram, 2019-02-12 15:02:45
Alternativ till flygskatt.
Klimatkompensera köp subventionerad el-cykel. Om hela svenska folket gjorde det skulle man säkert kompensera för ett svenskreggat flygplan. Man skulle kunna erbjuda ett allväderspaket till norrlänningarna som extrautrustning; dubbdäck, mindre snöskyffel, fårskinnsöverdrag till sitsen och extra kraftig LED-strålkastare för att minska risken för viltolyckor. Kan tänka mig att ett par rejäla vadmalskalsonger kunde ingå, då pendlingssträckorna ibland kan överstiga 100 km.
Anmäl inlägget
Betti är fel ute igen(suck)
Skrivet av Lars, 2019-02-12 12:54:40
Remote är bara ett farligt och extremt dyrt experiment. Ju förr det förpassas till sopkorgen desto bättre. De flygplatser som väljer fjärrstyrd flygledning kommer att ångra sig när den verkliga prislappen kommer. Därtill alla förseningar i trafiken till följd av den tekniska sårbarheten. Varken Örnsköldsvik eller Sundsvall har ännu inte skrytit om några besparingar.
Anmäl inlägget
Remote
Skrivet av JanneB, 2019-02-12 12:35:29
Visa på var kostnaderna minskar med remote. Det är bara en lekstuga som kostar massor i utveckling och investering. Ingen personal eller lokalbesparing.
Anmäl inlägget
Remote
Skrivet av BettiSpagetti, 2019-02-12 10:55:16
Det är jut här remote kan spara pengar och hålla kostnaderna nere.....
Anmäl inlägget
Tack ACR!
Skrivet av Fd flygplatschef, 2019-02-12 09:22:23
Den ekonomiska situationen hade kunnat vara ännu värre för de privata/regionala flygplasterna ifall LFVs monopol hade fortlevt. Efter avregleringen 09/2010 så har flygplatserna i landet inklusive statens sett kostnaderna för flygtrafikledning gå ner med ca 50%. Detta tack vare ett starkt och givande engagemang från utmanaren ACR. Vi talar 100-tals miljoner i besparingar årligen för flygbranschen. En relevant frågar är varför S stoppat Swedavia från liknande upphandlingar?
Anmäl inlägget
Inrikes
Skrivet av Mr €, 2019-02-12 08:42:22
Om alla flyttar till STO, GOT, MMX och gör resten av Sverige till ett ofinansierat naturreservat med vägar som får förfalla så behövs inga småflygplatser. Alla män kan ha skägg, cykla och dricka IPA.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev