Skriv ut  

Nordica räddar trafiken efter konkursen i BMI

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 februari 2019
Tre svenska flygplatser står utan reguljär trafik när brittiska flybmi går i konkurs. En tillfällig lösning med Nordica räddar trafiken på två av flygplatserna.

Nordica CR900
Nordica
 
I lördags kväll meddelade det brittiska flygbolagen flybmi att de ställer in betalningarna och inleder ett konkursförfarande. Det är en inte helt oväntad utveckling, så sent som i oktober förra året gjordes stora förändringar i ledningen för flygbolaget med sikte på att bland annat få ekonomin på fötter som sviktade trots närmare en halv miljard i investeringar de senaste åren. Men det hastiga konkursbeslutet har dock tagit de tre svenska flygplatser där flybmi flyger upphandlad trafik på sängen.
 
– Det är väldigt tråkigt och mycket oväntat att BMI kommer med det här beskedet nu, dessutom under rallyhelgen när de värmländska skogarna är fulla av utländska gäster som ska resa hem på söndag och måndag, säger Hans Wennerholm, vd på Karlstad Airport.

Karlstad har tillsammans mad Jönköping haft trafik till Frankfurt medan Norrköping haft flybmi på en linje till München. Samtliga de tre linjerna är stoppade med omedelbar verkan sedan i lördags. 

Slingan Karlstad-Jönköping-Frankfurt får en tillfällig lösning sedan de två flygplatserna lyckats hyra in kapacitet från Nordica so flyger två rotationer under måndagen med en Bombardier CRJ900 med 88 stolar ombord, till skillnad från den ERJ 145 som normalt trafikerat sträckan. Om det är en lösning som kan bli permanent är ännu på söndagskvällen oklart. Flybmi har flugit den upphandlade linjen sedan 2015 med ett allt bättre resultat och flygbolaget har tidigare meddelat att det är en av de wetlease-linjer som går bäst. Det kan peka på att Nordica eller något annat flygbolag kan vara intresserade av att ta över när konkursen nu är ett faktum. 
 
– Jag bedömer chanserna som väldigt goda. Vi hade diskussioner med andra bolag innan vi förlängde med flybmi, men efter det har vi inte fört några parallella diskussioner. Det gör man inte så länge man har ett avtal som löper, säger Rony Forsberg, flygplatschef I Jönköping till JNytt.

I Norrköping är läget mer osäkert. Linjen med två dagliga avgångar till München är relativt ny, avtalet började gälla i slutet av 2017 och linjen har ännu inte fått det gensvar som kalkylerats med. Det har även funnits skarp kritik mot de summor som kommunen stöttar linjen med, inledningsvis 43 miljoner under åren 2017 – 2019.  I och med att Norrköping tappar sin enda reguljära flyglinje, stärks av allt att döma linjen till Amsterdam från närbelägna Linköping.

Enligt flybmi är orsaken till konkursen ökande bränslekostnader tillsammans med höjda miljöavgifter. Dessutom har de oklara brexitförhandlingarna försvårat möjligheterna att skaffa ny uppdrag i Europa.

- Det är med tungt hjärta som vi idag har kommit med detta definitiva besked, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande. 



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sponsring vs vanlig normal marknadsföring
Skrivet av Flygkonsult, 2019-02-21 12:43:59
Skilj på sponsring och vanlig marknadsföring.
En annons kostar pengar oavsett om det är ett privat företag som t ex ett hotell som vill marknadsföra sig eller en kommun som vill marknadsföra sig som en turistdestination.
Titta på marknadsföring på tåg,spårvagnar, t-bana (stockholm), lokalbussar, etc. Ska kommunen ha en gratisplats för sin marknadsföring när alla andra måste betala för sin annonsplats bara för att det är en kommun?
Inte särskilt trovärdigt!
Anmäl inlägget
Inte marknaden i Sverige som bestämt avseende BMI
Skrivet av Flygkonsult, 2019-02-21 11:42:22
BMI har klart redogjort varför flygtrafiken avbrutits på NRK/ESSP vilket inte överhuvudtaget har något att göra med just NRK/ESSP.
Det står att läsa i deras pressmeddelande avseende konkursen som gått ut till alla länder där BMI trafikerat
Blanda därför inte in lokala tyckanden avseende detta.
Tack!

Klart slut!
Anmäl inlägget
Skavsta
Skrivet av Östgöte, 2019-02-19 12:30:02
Att Ryanair vill flytta till ARN är ganska känt. NRK måste betala flygbolag för att dom ska flyga. LPI är tillräckligt långt fr Sthlm för att ha ett tillräckligt upptagningsområde. Alltså är LPI vad regionen bör satsa på. Marknaden har bestämt. Färdigt!
Anmäl inlägget
Alla flygplatser behövs
Skrivet av Flygkonsult, 2019-02-19 10:39:50
Norrköping, Linköping och Stockholm-Skavsta kan inte slås ihop då de för det första har helt olika inriktningar.
Ingen kan säga att någon flygplats ligger för nära varann.
Se på städer nere på europas kontinent samt i UK.
London har 6 och har alla helt olika inriktningar och går lika bra allihop. Håller f.ö. med sign Christina.
Anmäl inlägget
Skavsta
Skrivet av thomas, 2019-02-18 20:37:20
till Christina igen, vilka ANDRA hemsidor köpte då Nyköpings kommun in sig för 50 miljoner skattekronor per st. ?????? Var det många?
Kom ihåg att vi har haft offentlighets principen i flera hundra år, så lätt att syna kommunens kort.
Anmäl inlägget
Re Alf ang Östergötland
Skrivet av Fredde, 2019-02-18 19:22:06
Värt att tänka på, även Linköpings kommun lastar in miljoner till sin flygplats. Närmare bestämt 40 miljoner 2018 och 42 miljoner i budget för 2019. Inte pengar direkt till KLM (subvention) men likväl massa skattepengar för att driva den kommersiella delen av flygplatsen.
Så faktum är att NRK är billigare!
Anmäl inlägget
Östergötland
Skrivet av Alf, 2019-02-18 16:36:35
I Östergötland är det endast Norrköpings flygplats som är kommunägd. De övriga två ägs av SAAB (ESSL) och försvarsmakten (ESCF).

ESSP är en utpräglad charter-flygplats, ESSL är en produktionsflygplats med (osubventionerad) reguljärtrafik och ESCF är en överbelastad militär flygplats.

I Norrköping tycker vi det är viktigt att ha vårat charterflyg nära. Reguljärflyget gör det inte om det finns ett par mil bort i Linköping eller på Skavsta.
Anmäl inlägget
Nyköpings kommun köpte reklamutrymme
Skrivet av Christina, 2019-02-18 15:44:24
Hej Thomas, för tydlighetens skull så har Nyköpings kommun aldrig "sponsrat" Ryanair. Kommunen köpte reklamutrymme vilket kritiserades eftersom det inte gjordes någon upphandling. Stockholm Skavsta drivs på helt kommersiell basis och alla rutter ska följaktligen bära sina kostnader. Det förekommer inget stöd från kommunen eller regionen.
Anmäl inlägget
Bra Nordica!
Skrivet av Linda, 2019-02-18 14:09:28
Bra agerat Nordica, vi som bor i Karlstad och antalgigen även Jönköping tackar er för ert snabba agerande!
Anmäl inlägget
hur göra
Skrivet av thomas, 2019-02-18 13:08:02
till Anonym, ja hur många reser inte från Sthlm till Skavsta, trots att det avståndet är längre än mellan Norrk-Link
Anmäl inlägget
Norrköping Linköping
Skrivet av thomas, 2019-02-18 13:02:29
Nyköping kommun sponsrade Ryanair för ett antal år sen med mångmiljon belopp, blev stora protester, men bolaget drog med sig jobb för invånarna där. Men att dessa flygplatser skulle få några synergier är tveksamt. Slå ihop två tre mindre flygplatser sen kör ut till en flygplats med bra transfer. Det är omoraliskt att ta beskattade pengar till orealistiskt svindyrt flyg, som gynnar ett fåtal.
Anmäl inlägget
För många flygplatser i samma område
Skrivet av Anonym , 2019-02-18 11:25:42
Det är inte bra att Norrköping & Linköping som ligger så nära varandra, har var sin flygplats & dessutom närheten till Skavsta. De borde koncentrera allt till en enda gemensam flygplats.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev