Skriv ut  

Nytt tillstånd öppnar för Norwegians svenska bolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 februari 2019
I december var ett svenskt AOC klart och nu finns även ett godkännande från de amerikanska myndigheterna. Det öppnar för nya långlinjer från Sverige.

I skuggan av den pågående nyemissionen och diskussionerna om en eventuell försäljning av Norwegian, har den svenska delen av koncernen NSE, Norwegian Air Sweden fått ett godkännande av amerikanska transportdepartementet DOT.  Det kommer knappt två månader efter att det Norwegians svenska AOC blev klart i december förra året. Tillståndet från DOT öppnar för ökad trafik mellan i första hand Sverige och USA men också till Asien. Hittills är det Norwegian Air Shuttle, NAS, som stått för långlinjetrafiken från Sverige.
 
– Vi är glada över att nu ha amerikanskt tillstånd även för det svenska bolaget att kunna flyga till USA. Nu fortsätter arbetet med att planera vilka linjer som ska trafikeras med det svenska bolaget och vi tittar både västerut och österut. Utökade trafikrättigheter gynnar hela Skandinavien, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en kommentar.

Till skillnad mot tidigare ansökningar till DOT gick det den här gången på bara ett par månader. Den första ansökan från Norwegian Air Shuttle fastnade i en politisk debatt där vissa manade att Norwegian var ett oseriöst flygbolag medan andra ryckte ut till försvar och bland annat pekade på de stora beställningarna hos Boeing och det växande antalet besättningsbaser. Även det brittiska bolaget, NUK, fick en hastig behandling av DOT när den ansökan var inne förra året.
         
Björn Kjos har i många år pekat på Arlanda som en perfekt hub för att knyta samman flygtrafiken mellan väst och öst. 

– Det av regeringen bildade Arlandarådet har som mål att göra Arlanda till Nordens ledande storflygplats. Vi både kan och vill bidra till detta mål – dessutom på ett hållbart sätt med en av världens yngsta och mest bränsleeffektiva flygplansflottor. Men flygskatten försvårar snarare än förenklar möjligheten för flygbolag bidra till minskade utsläpp, fortsätter Björn Kjos.

Kritiken till trots fortsätter flygbolaget dock linjeutvecklingen även från Sverige om än i långsammare takt och ännu inte med några nya långlinjer planerade. I linjenätet i stort är det fortsatt är USA som är I focus för linjeutvecklingen i Norwegian beror till del på att det ännu inte finns någon överenskommelse som kan öppna sibirienkorridoren för flygbolaget. Samtidigt är trafiken over Atlanten den stora och lönsamma marknaden, inte bara för Norwegian som I dagarna öppnade två nya linjer, Aten – New York och Barcelona – Chicago. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ersätta Irland......
Skrivet av UBBE, 2019-02-21 14:36:08
…..till skillnad från Svenska Luftis då, som är flexibelt å billigt ??? !!!
Anmäl inlägget
Att veta bäst...
Skrivet av Tobias, 2019-02-21 12:39:23
Många av kommentarerna från den svenske hemmamannen präglas ju av "Jantelagen", som är en Norsk uppfinning, ju...
"Du ska inte tro du är nått"...
Anmäl inlägget
Ersätta Irland
Skrivet av Kalle, 2019-02-20 12:07:55
Det svenska AOCet öppnas för att ersätta det Irländska på sikt. Irländska myndigheter är mycket fyrkantiga vilket innebär låg flexibilitet och mycket höga kostnader.
Anmäl inlägget
AOC
Skrivet av !, 2019-02-20 12:02:54
Norwegian Air Sweden har funnits ett bra tag.
Tidigare utan AOC.
Anmäl inlägget
Så?
Skrivet av ?, 2019-02-20 09:59:33
Bolaget lever vidare eller hur? Hur drabbas du av att bolaget går dåligt menar du? Varken du eller jag vet hur bolaget tänker, att pengar går in och ut ur bolaget och visar negativt resultat kan ha flera anledningar som få känner till.
Anmäl inlägget
Hmm...
Skrivet av Dragan, 2019-02-20 09:49:41
Vad sysslar detta bolag med. Man öppnar bolag på kors och tvärs, egentligen går verksamheten uruselt. Norwegian har överlevt sig självt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev