Skriv ut  

Ersättningskrav och avbeställningar hotar Boeing

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 mars 2019
Fem miljarder dollar. Det är en första beräkning av vad MAX-haverierna kan komma att kosta för Boeing. I väntan på att haveriutredningen är klar har ett flertal flygbolag börjat överväga att säga upp beställningar på MAX-modellen.

Svarta lådan
Svarta lådan
 
De så kallade svarta lådorna från det havererade etiopiska flygplanet analyseras just nu hos BEA, den franska haverikommissionen som är med i utredningsarbetet. Ännu har inga konkreta uppgifter lämnats men det förs nu allt mer underbyggda diskussioner om att det finns ett samband mellan de två haverierna i Etiopien och Indonesien. Skulle det visa sig att problemet med avioniken som styr stallvarningssystemet dessutom var kända av Boeing sedan tidigare, blir det en än värre mardröm än den som flygplanstillverkaren just nu genomgår.

Det faktum att både MAX8 och MAX9 blir kvar på marken under minst en månad, kanske än längre, kommer att resultera i skadestånds- och ersättningskrav från de flygbolag som har maskinerna i flottan. CNN rapporterar om att två analysföretag i USA, Melius Research och Jefries har försökt räkna på vad MAX-affären kan komma att ge för ekonomiska konsekvenser för Boeing. De har utgått från ett tre månader långt flygstopp vilket skulle kunna kosta upp till 5 miljarder dollar, oklar dock vad som ingår i den summan.

I svallvågorna efter de två haverierna och den enorma uppmärksamhet som de gett, överväger en rad flygbolag att senarelägga eller rent av säga upp sina beställningar på B737MAX-familjen. Först ut är Lion Air som har en inneliggande order på cirka 200 flygplan. Det sker bland annat efter att Boeing inledningsvis la skulden på flygbolagets piloter dagarna efter haveriet i Indonesien. Något som tagits tillbaka sedan utredningen rullat vidare. 

Ytterligare en handfull flygbolag, bland andra Aeroflot, Saudia, Kenya Airways och Garuda har satt stopp i leveranserna och kräver nya garantier och bättre transparens från flygplanstillverkarens sida innan de tar emot fler flygplan. Boeing själva har stoppat leveranserna av MAX-maskinerna i väntan på att utredningarna från både Lion Airs och Ethiopians haverier ska klarna.

I dagsläget har Boeing beställningar på drygt 5 100 flygplan i de fyra olika modellerna som ingår i MAX-familjen. Överlägset mest populär är MAX8 som står för drygt hälften av alla beställningar.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Enda anledningen
Skrivet av Xxx, 2019-03-21 07:06:58
Till at737MAX har tilverkats är att storkunder som Southwest och Ryanair kräver att 737 ska tilverkas även i framöver, så att man inte behöver dyra omskolningar för pilot kåren. 737MAX är helt enkelt en modifiering för mycket på gamla 737.
Anmäl inlägget
Boeing 737 Max
Skrivet av Kurt, 2019-03-20 16:34:37
är på alla sätt långt underlägsen A320 neo familjen.Dags att Boeing ersätter denna gammaldags kärra med nånting helt nytt
Anmäl inlägget
Jag tror att Airbus helst ser MAX i luften igen
Skrivet av Greger, 2019-03-19 22:04:10
A320 har en enorm backlog och Airbus har svårt att hinna med.Det ska vara A220 isåfall som vinner på en MAX som slutar sälja
Anmäl inlägget
@Airbus
Skrivet av Boeing, 2019-03-19 11:21:10
No you are not.
Anmäl inlägget
Har inte beställt
Skrivet av Flyg, 2019-03-18 19:44:31
Varken Aeroflot, Saudia eller Kenya Airways har ju ens beställt 737MAX.
Anmäl inlägget
Airbus
Skrivet av SAS A340, 2019-03-18 17:49:01
Airbus är ett myyycket bra alternativ.... till och med bättre!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev