TUIfly
Den stora tyska resekoncernen TUI utvärderar just nu den egna flygverksamheten och om de sammantaget sex flygbolagen som ingår ska fortsätta att vara en del av koncernen. Det ska inte Corsair, visar det sig nu. Den franska verksamheten som flugit långlinjer med tre B747 och fyra A330 säljs nu till det irländska investmentbolaget Diamondale som i sin tur har tyska ägare.
Det är ett av de steg som resekoncernen tar i fokuserandet på vad man menar är kärnverksamheten, paketresor, hotell och kryssningar. Ännu finns inga ytterligare planer kring återstående fem flygbolag med TUI Airways i spetsen följt av de mindre TUIfly Netherlands, TUIfly Belgium, TUIfly Deutschland och TUIfly Nordic.
Den nordiska verksamheten blev i september 2018 i princip en svensk angelägenhet i och med att besättningsbaserna i Oslo, Helsingfors och Malmö stängdes. Kvar finns Göteborg och Stockholm. Det innebar också att flygplansflottan reducerats från sju maskiner till fyra: två Boeing 767 och två Boeing 737 MAX, som dock i dagsläget står på marken med flygförbud. TUI i stort genomgår just nu en förändring av flottan och ska fokusera på två flygplansmodeller, 737 MAX och 787 Dreamliner. Det är en av orsakerna till att Corsair nu säljs eftersom maskinerna där inte ”tillför några synergieffekter” enligt TUI.
Årets vintersäsong blir därmed sista gången som 767:orna flyger i flottan och de ersätts nästa vinter med enbart Boeing 787 på långlinjerna, maskiner som lånas in från TUI Airways. De kommer också att flyga på ett par av de regionala flygplatserna i Sverige, bland annat Karlstad och Skellefteå.
Trotjänarna 767 gör dock en sista insats under kommande sommar när de sätts in också på de relativt korta sträckorna från Sverige till medelhavsområdet.
– För att möta den stora efterfrågan har vi under de senaste åren varit i behov av större maskiner till våra mest populära sommardestinationer. Därför har vi använt dessa flygplan då de varit väldigt effektiva, säger TUI’s informationschef Adam Györki till Flygtorget.
Den minskade kapaciteten hos TUI kompenseras med att anlita allt fler underleverantörer, i hela koncernen upp till 19 olika flygbolag, bland andra Norwegian och Jettime.