Boeing arbetar frenetiskt vidare med uppgraderingen av avioniken ombord på MAX-maskinerna. I dagarna har flygmyndigheter från nio olika länder samlats för att vara med i utvärderingarna av arbetet. Men ännu är inget datum satt när modellen kan återcertifieras och återgå i trafik, Flygplanstillverkaren och myndigheterna vill vara hundraprocentigt säkra på att allt är åtgärdat innan flygplanen släpps upp i luften igen.
Det gör att de 19 flygbolag världen över som hittills har MAX i flottan, ständigt måste anpassa sina flygprogram. Både Southwest och American räknar nu med ett trafikstopp till i mitten av augusti, alltså ett bra stycka in på semesterperioden. Liknande tongångar hörs från de flygbolag i Norden som flyger modellen. Norwegian har till största delen använt sig av wetlease från bland andra DAT och Jettime för att täcka bortfallet som de 11 strandade flygplanen orsakar. Icelandair å sin sida, som räknar med ett flygstopp fram till september, väljer att i första hand hyra in Boeing 767 och 757, alltså de flygplanstyper som redan finns i flottan och bemanna dem med egna besättningar. Hittills är en Boeing 757 och tre 767-300 i trafik eller på väg in. Det gör att bland andra Oslo, Köpenhamn och Billund av och till kommer att trafikeras med den stora 767 med 262 stolar ombord, till skillnad från Icelandairs vanliga 757-200 som har 184 stolar ombord.
Men Icelandair tar även in en betydligt mindre maskin för att klara trafiken på en av de tunnare rutterna, till Bergen. Det är en Dash Q400, leasad från Air Iceland Connect som under första halvan av maj flyger sträckan mellan Keflavik och Flesland. Det blir en väsentlig skillnad att ha kapacitet att flyga 74 passagerare under en period innan de större Boeing 757-200 återkommer på rutten. Flygtiden på sträckan blir cirka tre timmar.
Så fortsätter pusslet, inte bara för Norwegian och Icelandair, ett arbete som kostar flygbolagen stora summor, inte bara i leasingkostnader utan också bland annat högre bränslekostnader när äldre maskiner ersätter den bränslesnåla MAX-familjen. Norwegian var snabbt ute och krävde att Boeing ska stå för de kostnaderna och även övriga flygbolag lär sälla sig till den åsikten. När väl MAX är uppe i luften igen väntar därför förhandlingar med krav på ersättning.