Skriv ut  

Inte alla flygningar kvar på marken om det blir SAS-strejk

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 april 2019
En strejk i SAS kommer allt närmare. Men cirka 30 procent av flygningarna kommer att genomföras ändå. Det är SAS underleverantörer som inte berörs av konflikten med de svenska piloterna.

SAS fenor
SAS
 
SAS har idag fem underleverantörer som kontinuerligt flyger produktion på i första hand de kortare och tunnare regionala linjerna. Samtliga flygbolagen står på egna ben, utanför SAS-koncernen och har hemvist på Irland, i Storbritannien, Estland och Spanien och flygs av piloter som inte berörs av den pågående konflikten. Tillsammans förfogar de fem: CityJet, Nordica, Flybe, Air Nostrum och SAS Irland över en flygplansflotta på drygt 40 maskiner och flyger cirka 30 procent av SAS totala produktion. De blir därmed en viktig pusselbit i flygplaneringen om den varslade strejken bryter ut natten till fredag.

Det framgår tydligt av den lista som SAS publicerat på sin hemsida och som visar de flygningar som trots en strejk flygs enligt vanlig tidtabell. Det rör sig om cirka 330 flygningar bara under första dygnet, fredag den 26 april. SAS externa leverantörer flyger vanligtvis trafik från Köpenhamn till norra Europa och Skandinavien, från Stockholm, inrikes och i Skandinavien och från Oslo inrikes och i Skandinavien. Det ger en stor blandning av linjer som trots en strejk ska genomföras och i Sverige handlar det bland annat om inrikes från Arlanda till Göteborg, Ronneby, Östersund, Umeå, Skellefteå, Malmö, Visby, Kalmar, Sundsvall och Luleå, alltså i princip hela SAS svenska inrikesnät. Men även en rad utländska destinationer berörs inte av strejken, det är exempelvis rutter från Arlanda till Hamburg, Tallinn, London, Helsingfors, Wasa, Vilnius, Köpenhamn, Oslo, Manchester och Trondheim.

De undantagna flygningarna ligger både i peaktider morgon och kväll och på andra mindre utsatta tider mitt på dagen. Även långlinjerna från Asien som startar i till exempel Tokyo och Peking innan midnatt på fredag flyger hem till basen i Köpenhamn.

Underleverantörerna kommer dock inte att flyga linjer som ”stora SAS” skulle ha flugit utan enbart på de rutter som är inlagda i flygprogrammet. 

SAS har i ett första skede presenterat de flygningar som är igång trots en eventuell strejk, fram till den 6 maj.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

?
Skrivet av Kiwi, 2019-04-26 12:12:54
Har man så höga löner som SAS cockpit crew har är detta bara en ren och skär -Lyxstrejk-!

Tjäna över 1 miljon per år före skatt.
Dom borde skämmas.

En SAS lastare får väl inte ens jobba 100%
Skulle hen göra den är väl radian lönen 25.000 minus skatt ngt.

Nej ett hån mot anställda med lägre löner inom SAS är detta vad det är!
Anmäl inlägget
Stå på er !
Skrivet av EICAS, 2019-04-26 00:46:01
Hoppas ni är eniga det är bara det jag önskar er ! Stå på er
Anmäl inlägget
Uppgift på lön
Skrivet av Cash , 2019-04-26 00:03:05
Hur kommer det sig att det råder sådana olika uppgifter om vad piloterna på SAS tjänar?
Går väl att ta lite random namn och kolla med skattemyndigheten..?
Anmäl inlägget
Snark
Skrivet av Snark, 2019-04-25 23:59:09
Vilka är bolagen (i norden & Europa) som pilot föreningen säger att de jämför sig med och där SAS ligger långt ner på listan?
Och varför säger de att 93.000/mån inte kan stämma och vägrar själva räkna på snitt?
"vi ser inget värde i det" säger man.
Anmäl inlägget
va?
Skrivet av tussa, 2019-04-25 20:02:35
Jag förstår att kaptenerna på sas som har 1.2-1.4miljni lön innan skatt, att dom har det knapert.
Eller har priset på oxfile gått upp så mkt?
Anmäl inlägget
SAS-pilotene er underbetalte.
Skrivet av Jens, 2019-04-25 18:58:34
SAS viser rekordoverskudd, samtidig som de underbetaler sine piloter. Sjeldent har det vært en mer åpenbar grunn for å streike, enn nå!
Anmäl inlägget
Vi har samma schema
Skrivet av CityJet Pilot, 2019-04-25 17:58:14
@Inte bortskämda, vi på CityJet har samma schema och vi klagar då inte. Visst, inte alltid så lätt med familjeliv med 2 veckors framförhållning, men vi kämpar på, har betydligt lägre lön och gör vårt jobb.
Anmäl inlägget
Var är de grävande journalisterna
Skrivet av Show Me The Money, 2019-04-25 13:41:19
Först går media ut och säger att 1 500 piloter varslas om strejk vilket representerar 95 procent av SAS alla piloter i Skandinavien. Sedan går man ut dagen innan och meddelar att 30 procent av flygningar kommer att genomföras ändå eftersom en stor andel av verksamheten sköts av bolag i andra länder med sämre villkor.
Varför redovisades inte detta i början på april? Varför smutskastar arbetsgivaren sina piloter och påstår att de har 93 000 i månaden? Har man det redan från dag 1 som styrman?
Anmäl inlägget
Re inte bortskämda
Skrivet av Tailspin, 2019-04-25 13:23:28
Detta må vara det sämsta sättet att motverka SAS irland!
Resultatet av dessa aktioner kommer bara att stärka bolagets vilja att utveckla SAS irland!
Anmäl inlägget
till JP
Skrivet av ZEKE, 2019-04-25 13:20:49
"...ett direkt hot...."
Vilken värld lever du i ? Vi lever i en fri marknad, och kan inte SK flyga på marknadsmässiga villkor, så kanske SAS IRE kan göra det. Det avgör rimligen företagsledningen och inte en enskild yrkeskår.
Anmäl inlägget
Mota Olle !
Skrivet av ECAM, 2019-04-25 12:56:30
Hoppas ni inte viker ner er ! Sas Irland o den modellen är inget att sträva efter! Stå på er Aviatörer!
Anmäl inlägget
SAS och avtalsperioder
Skrivet av Mr €, 2019-04-25 12:03:59
Synnerligen illa timad utgång av pilotavtal precis i tid för piloternas motorbåtar som ska fixas och läggas i sjön. Hade avtalet gått ut sista veckan i Oktober hade strejkviljan varit annan. Frågan är om SAS slot'ar kan överföras till tex Easyjet eller Ryanair under strejken.
Anmäl inlägget
Inte bortskämda
Skrivet av Re: JP, 2019-04-25 10:03:22
Då vet du nog också hur deras schema ser ut jämfört med SAS SK, eftersom att du yttrar dig så.

Mycket av det SAS SKs piloter kämpar mot är 5/4 schema för de som vill. Där det variabla schemat som utnyttjas av cirka 66% av piloterna i nuläget inte ger mer än två veckors förutsägbarhet, vilket är väldigt svårt att kombinera med ett familjeliv. Utöver det så kämpar de för att stoppa utvecklingen av SAS Ireland, vilket är ett direkt hot mot deras egna tjänster i framtiden.
Anmäl inlägget
Bortskämda
Skrivet av Jp, 2019-04-25 09:22:11
Underleverantörerna är inte så bortskämda som de i SAS kostymen
Anmäl inlägget
Det stämmer
Skrivet av Gullan Purser&StrejkExpert, 2019-04-25 08:26:20
Det är våra fina kollegor i våra dotterbolag och wet lease som stöttar upp produktionen.
Det är tur att vi har dessa då det krånglar med piloterna.
De erbjuder samma härliga service i kabinen och gratis kaffe och te.

Välkommen ombord
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev