Skriv ut  

Transportstyrelsen godkänner SDATS för flygledning

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 maj 2019
Certifieringen öppnar för digital flygledning på fler platser i Sverige och Europa. Redan nu deltar SDATS i ett flertal upphandlingar och nästa år är fyra flygplatser i landet fjärrstyrda från Sundsvall.

Örnsköldsvik och Sundsvall, Linköping och den kommande nya flygplatsen i Sälen. I början av nästa år är fyra av landets flygplatser fjärrstyrda från centralen i Sundsvall. Nyligen blev också SDATS, Saab Digital Air Traffic Solutions, alltså det bolag som Saab och LFV äger gemensamt för utvecklingen av Remote Tower, certifierade av Transportstyrelsen som en leverantör av flygtrafiktjänster.
 
- Det är ett formellt beslut och ett viktigt sådant. Nu kan vi på allvar fortsätta att rulla ut det kunnande som vi har på området. Sverige är världsledande på fjärrstyrning och det ger oss en hög trovärdighet, det märker vi av alla utländska besök som vill lära mer, säger Per Ahl vd för SDATS till Flygtorget. 

Bakom certifieringen ligger en långtgående dokumentation som pågått i drygt ett halvår och innebär ett första steg som följs av ytterligare ansökningar för att möta det nya regelverk som EU räknar med ska vara framme i början av nästa år. Rent praktiskt innebär det att centralen i Sundsvall nu formellt förs över till SDATS efter att verksamheten där tidigare varit inhyrd från LFV. Per Ahl räknar även med att kunna satsa ännu mer på att delta i upphandlingar av fjärrstyrning internationellt.
 
- Vi deltar redan nu i tre-fyra stycken. Vilka kan jag inte gå in på eftersom processen fortfarande är igång, det är dock tydligt att allt fler länder öppnar för fjärrstyrning. Eftersom vi varit igång så länge ser vi oss inte enbart som en teknikleverantör utan har också ett operationellt kunnande och har skapat en process för att implementera kunskaperna hos våra kunder. 

I Sverige pågår just nu bygget av den nya centralen på Arlanda där flygplatserna i Östersund, Kiruna, Umeå och Malmö ska ledas. Första inkoppling sker enligt planerna i slutet av 2021 och sedan följer de andra successivt efter. Det är dock fortsatt en flygledare per flygplats. Att en enskild flygledare hanterar två eller fler flygplatser är ännu ett antal år borta.
 
- Och det handlar ju inte om att ha två högtrafikerade flygplatser. Vi ser att det kan fungera till exempel nattetid med sparsam eller obefintlig trafik men som ett sätt att hålla beredskapen uppe och flygplatsen öppen. När sedan trafiken kommer igång igen på morgonen lämnas den ena flygplatsen över till en egen flygledare.

Å andra sidan närmar sig fjärrstyrningen också flygplatser med hög trafikintensitet. London City byggs ut och en del i arbetet på att skapa mer plats på den begränsade ytan är att ta bort flygledartornet och flytta personalen till Swanwick i södra England.
 
- Idag har London City 80 000 rörelser och det ökar till upp mot 130 000 när uppgraderingen är gjord. Beroende på vilka operationella procedurer man använder kan det vara aktuellt med två flygledare på remote.

Det finns kritik mot hur fjärrstyrningen växt fram, bland andra från pilotkåren som menar att de som trots allt är brukarna av den nya tekniken får knapphändig information. Per Ahl har själv ett förflutet som pilot.
 
- Vi har alltid varit öppna med hur vi arbetar och bjudit in flygbolag, FSK, fackföreningar och andra intresseorganisationer. Centralen i Sundsvall är öppen för de som vill komma på besök och lära med om hur tekniken fungerar – ”to see is to believe”. Vi ska komma ihåg att vi är godkända i dagens regelverk, inget har förändrats, men självklart vill vi komma närmare flygbolagen och piloterna.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

TS
Skrivet av Thomas A, 2019-05-23 13:07:50
TS godkänner för att dom anser systemet uppfyller säkerhetskrav. Dom har INGEN åsikt om det är bra eller dåligt, billigt/dyrt, ineffektivt/effektivt. Det verkar många glömma...
Anmäl inlägget
Re: Arne Anka
Skrivet av Ann, 2019-05-23 13:06:22
Så länge vi har ett flygvapen så är det en omöjlighet. Dessutom så är det en brist på flygledare i ALLA länder. Att Polen (vars flygledare har det bättre än svenska) skulle leda flygplan i Sverige är förmodligen helt otänkbart på många nivåer. Du kan byta ut "Polen" mot i princip vilket annat land som helst och det är ogörligt.
Anmäl inlägget
Och sedan om några år??
Skrivet av Arne Anka, 2019-05-23 11:18:18
Så ska det sparas mer pengar och man bygger en remote central i Polen som tar över??!! Orimligt eller?
Anmäl inlägget
Värdelöst
Skrivet av Lpi, 2019-05-22 21:59:26
Vi på ESSL/ Linköping tycker att det är helt värdelös system. Flera gånger det är varit dålig radiomottagning så att man har fått nytt tillbaka till gamla tornet mitt på dagen. Händer ett flertal gånger. Ser inget bra alls i det här systemet
Anmäl inlägget
Kalmar
Skrivet av Dagny , 2019-05-22 19:05:37
Jag tror det var fjärrstyrt och automatiskt då jag kom till kalmar idag. Ovanligt fin och rak inflygning utan turbulens.
Detta är framtiden.
Anmäl inlägget
Stackars investerare
Skrivet av Sunes pappa, 2019-05-22 14:34:59
De som investerat i Sälen kommer att bli besvikna när de ser att SDATS inte kommer att kunna leverera i tid till öppningen i december. Om tio år kommer vi att se hur kostsamt och sårbart allt blev. Rtc är framdrivet av skojare som skor sig själva. Petra Pilot och andra naiva följare har helt enkelt inte fattat grejen.
Anmäl inlägget
finns inga extra flygledare
Skrivet av Thomas A, 2019-05-22 12:24:50
En majoritet av flygledarna som utbildas nu kommer att gå till RTC och därmed får ATCC;erna väldigt få flygledare vilket kommer att leda till stora restriktioner de kommande åren. Det är fakta man får förhålla sig till oavsett om man tycker RTS är bra eller dåligt.
Anmäl inlägget
Hur mycket billigare blir det?
Skrivet av Spekulant, 2019-05-22 11:13:10
Hur mycket pengar har Ö-vik, Sundsvall och Linköping sparat sedan man gått över?
Anmäl inlägget
Brist
Skrivet av Lennart, 2019-05-22 10:53:11
Folk har sökt... Var kommer dessa FL ifrån...? I stort sett inga FL från berörda torn kommer ju att flytta från sin hemort. Att flygledare från andra tjänsteställen flyttar till RTC leder ju inte till mindre brist! Hur många flygledare har i dagsläget sagt upp sig för att dom inte vill flytta till Stockholm? Minst 5!
Om man, mot förmodan, får en liten besparing i antalet flygledare på ett RTC så lär det med råge krävas fler av andra personalkategorier!
Anmäl inlägget
FL kommer
Skrivet av Till FL Brist, 2019-05-22 09:37:21
Någon fler behövs när Sälen öppnas men inte så många som om personal skulle rekryteras direkt till ett TWR ståendes i Sälen. Folk på RTC håller nu på ta upp sin tredje behörighet och gör det smidigt i schemat att "vandra" mellan de olika flygplatserna. Och ja, folk har sökt redan.
Anmäl inlägget
FL brist
Skrivet av Mrbrown, 2019-05-22 08:38:45
Brist överallt på FL och det ska bli intressant och se hur LFV/SDATS/ACR ska få ihop bemanningen när det redan nu saknas en hel del FL och multipel lösnnngen är fortfarande väldigt långt borta innan det blir godkänt
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av PetraPilot, 2019-05-22 07:19:01
Äntligen kommer den nya tekniken in och förändrar det som stått stilla i 50 år.
stora kostnadsreduceringar och billigare för aktörer och kunder.

Här landar jag gärna!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev