Norwegian 737 MAX
I tisdags genomförde Norwegian en ferryflygning med en av MAX-maskinerna i flottan. Det var SE-RTB som skulle flyttas från Malaga där den varit parkerad till hemmabasen på Arlanda. Det rapporterar europeiska flygmedia.
Men när maskinen närmade sig tyskt luftrum beordrades den att lägga sig i väntläge i norra Frankrike och fick efter en tids cirklande utfärdat ett förbud för flygning över Tyskland. Flygningen ändrades då och maskinen landade på Vatry-flygplatsen femton mil utanför Paris.
Det flygförbud som EASA utfärdat för Boeing 737 MAX i Europa gäller kommersiella flygningar med passagerare ombord, ferryflygningar däremot är tillåtet. Samtidigt har varje europeiskt land självbestämmande över det egna luftrummet och det var den rätten som Tyskland använde sig av när de stoppade flygningen.
Norwegian överväger nu hur flygplanet ska kunna förflyttas till Stockholm via en annan rutt, vilket i första hand hänger på att franska myndigheter ger klartecken till start.
Det finns 11 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Svårt?
Skrivet av @Bertil, 2019-06-17 14:42:42
Norweigeian?
|
|
I følge
Skrivet av pf, 2019-06-15 23:19:53
Tyskland hadde forbud mot overflyging inntil 11.Juni av Max, Norwegian fløy den 12.Juni.
Ref https://www.hangar.no/norwegians-flynekt-over-tyskland-tyske-myndigheter-hadde-glemt-a-forlenge-notam-forbud/
Normalt pertentlige tyskere har nok gjort en brøler her !
|
|
Självklart att inte släppa in B737 Max i sitt luft
Skrivet av Bertil, 2019-06-15 22:58:19
Det var ett självklart beslut att vägra Norweigeian inpassering i Tyskt luftrum. Har ett flygplan flygförbud skall det hålla sig på marken och inte flyga över tätbefolkade områden.
|
|
trams
Skrivet av kalle, 2019-06-15 11:01:40
Norwegian hade alla tillstånd på plats av EASA. Piloterna var mycket erfarna, flighten flögs med flaps 1 vilket innebär att MCAS ej kan aktiveras. Mitt under flygningen bestämmer sig då Tyska och Franska myndigheter för att "overrula" EASAs tillstånd (I frankrikes fall innebar det att de hade en max flygande i sitt luftrum under längre tid). Helt galet!
|
|
Enkelt
Skrivet av Geograf, 2019-06-14 06:47:15
Om man delar upp Frankrike i syd och norr vilket författaren gjort och vilket är helt okej så cirkulerade man i den norra delen, enkelt.
|
|
Tyskland tänker säkerhet - Norwegian tänker pengar
Skrivet av Bobby , 2019-06-14 03:35:45
Bra där Tyskland. Säkerhet måste gå först och inte pengar.
|
|
Senaste nytt om planet
Skrivet av Niklas, 2019-06-13 22:37:15
Hört att denna maskin ska hem till Arn för att konverteras till en vanlig 737-800
|
|
Underhåll
Skrivet av Henka, 2019-06-13 12:14:54
Troligen vill man ha -RTB hemma på ARN för typ underhållsarbete eller nåt. Dyrt att skicka tekniker till AGP samt att hyra plats på AGP.
|
|
Norra?
Skrivet av Emanuel, 2019-06-13 11:18:53
Den cirkulerade över Metz/Nancy, som är i höjd med Paris. Det kan man inte kalla norra Frankrike. Regionen där heter "Grand Est", alltså "stora öst". Skriv rätt i artikeln!
|
|
MAX
Skrivet av Boeing, 2019-06-13 10:48:04
Norwegian har vältränade piloter, som kan hantera störningar. Tyska myndigheter verkar att vara lika okunniga som ABC.
|
|
Säkerhetstänk?
Skrivet av ABC, 2019-06-13 10:28:49
Visserligen bedyrade Norwegian att just deras B737MAX var 100% säkra, fram till maskinen av alla andra bedömdes som livsfarlig och fick flygförbud, men hade det ändå inte varit säkrare att låta den stå kvar i Malaga?
|
|