Skriv ut  

Allt tuffare för de regionala flygplatserna i landet

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 juni 2019
De små flygplatserna ska få kompensation för flygskatten. När frågan är utredd. Andra väntar fortfarande på besked om den upphandlade trafiken. Just nu blåser det snålt kring de mindre flygplatserna i norra Sverige.

Om flygskatten har bidragit till att antalet passagerare minskar på små regionala flygplatser och därmed orsakat minskade intäkter, då ska de utgå kompensation för det. Det lovade regeringen när skatten infördes. Men hittills har inga pengar betalats ut, varken för 2018 eller 2019. Nu riskerar också pengarna som är avsatta för 2018 att frysa inne. De statliga budgetreglerna säger nämligen att pengar som gäller för ett år måste vara spenderade senast den 30 juni året därpå.  
 
Visserligen har regeringen nu gett Trafikverket i uppdrag att utreda och ta fram riktlinjer för hur kompensationen ska betalas ut men den lär knappast hinna bli klar innan halvårsskiftet i år. Av allt att döma kommer och ”bevisbördan” att hamna på flygplatserna som ska kunna visa att de verkligen har tappat passagerare på grund av flygskatten.
   
De flygplatser som kan komma i fråga för kompensation är de i Pajala, Gällivare, Hemavan, Arvidsjaur, Lycksele, Vilhelmina, Sveg, Skellefteå, Örnsköldsvik, Kramfors och Sundsvall.
 
Det är nära nog samma flygplatser som ingår i systemet med den upphandlade flygtrafiken och där upphandlingen fortsatt ännu inte är klar trots att det nya avtalet ska träda i kraft den 26 oktober. 

I och med att upphandlingen fortfarande pågår råder sekretess vilket gör att Trafikverket inte svarar på några frågor utan enbart meddelar att det inte finns något nytt att meddela. Men från andra källor går det att tyda signaler om att det är fler flygbolag än vanligt som ansökt om uppdraget och det är en av orsakerna till att upphandlingen drar ut på tiden.
 
De linjer som upphandlingen gäller är:
Arvidsjaur–Arlanda (Regional Jet)
Gällivare–Arlanda (Regional Jet)
Hagfors–Arlanda (Flexflight, flygs av AIS)
Hemavan–Arlanda (Amapola)
Kramfors–Arlanda (Flygs idag kommersiellt av Amapola)
Lycksele–Arlanda (Amapola)
Pajala–Luleå (Jonair)
Sveg–Arlanda (Flexflight, flygs av AIS)
Torsby–Arlanda (Flexflight, flygs av AIS)
Vilhelmina–Arlanda (Amapola)
Östersund–Umeå (Flexflight, flygs av AIS)

Det är i princip samma sträckor som förra gången med den skillnaden att Kramfors är tillbaka. Däremot står Mora utan flygtrafik även kommande fyra år. 
 
Sammantaget är det alltså 11 linjer även om en del slingas samman, bland annat Torsby/Hagfors. Det kan jämföras med Norge som i dagsläget har 70 upphandlade linjer och satsar mer än 700 miljoner på att hålla tillgängligheten i främst de norra delarna av landet uppe.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Logisk konsekvens
Skrivet av Kapten Bo, 2019-06-20 17:52:27
Vi har en regering ledd av ett 4 % extremist parti som har bestämt sej för att lägga ned all ekonomisk verksamhet i Sverige. Och man börjar med flyget. Med CO2 bluffen som skäl. Lev med det - eller rösta på nåt annat.
Anmäl inlägget
Drar på smilbanden.
Skrivet av Puckelbro, 2019-06-19 09:20:10
Lite ironiskt att alla dessa flygplatser ligger på ställen där man mangrant röstar på MPs största stödparti.
Anmäl inlägget
Stoppa klimathysterin
Skrivet av Klimatskeptikern, 2019-06-18 16:48:59
Det är inget fel på koldioxiden. Helt enligt Fotosyntesen så tar klorofyllet i gröna växter upp koldioxiden och bildar växtnäring och syrgas. Enda sättet att få syrgas naturligt dessutom. Koldioxiden stiger inte uppåt och bildar en växthuseffekt eftersom koldioxiden är tyngre än luft. Resultaten blir bättre skördar och mera syrgas åt klimatmegafonerna.
Anmäl inlägget
Koldioxid
Skrivet av Dr. Watson, 2019-06-18 13:41:44
Cementindustrin (med allt nybyggande) släpper ut mer koldioxid än flyget. Ingen snack i riksdagshuset om detta faktum Betongskam?
Anmäl inlägget
1 lokal flygplats
Skrivet av Anonym , 2019-06-17 19:43:29
Lägg ner Bromma & Skavsta & Västerås & flytta allt till Arlanda i stpr sthlm. Bromma kan användas till enbart allmänflyget samhällsnyttiga flyget, 112 verksamhet etc. Inga regioner/län. Istället 1 flygplats per geografiskt upptagningsområde. Alltså det som är rimligt för folk att åka till/från avståndsmässigt.
Anmäl inlägget
Vad menar Anonym
Skrivet av Linkan, 2019-06-17 19:06:07
Vad menas med region? Vi har kommuner och län som officiella områden. Norrbotten är stort 98 245 km2 och Stockholms län 6 524 km2.
Anmäl inlägget
Norge
Skrivet av thomas , 2019-06-17 18:34:43
Norrmännen outscopar Svenskarna i mycket, de har en mångmiljardoljefond på pluskontot.
Vi har en mångmiljard statsskuld på minus kontot.
Anmäl inlägget
Vilken ska vi behålla?
Skrivet av Alfa, 2019-06-17 15:26:08
Arlanda, Bromma eller Skavsta?
Anmäl inlägget
1 lokal flygplats
Skrivet av Anonym , 2019-06-17 14:30:05
Behåll endast 1 regional flygplats för varje lämplig region. Om det finns flera flygplatser i samma region så lägg ner dem som täcker samma upptaggningsområde.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev