Skriv ut  

Tjugo steg för att komma till månen

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 juli 2019
Resan till månen tog åtta år att genomföra. I morgon, den 20 juli är det femtio år sedan Neil satte fotspåren i måndammet och än en gång talas om att flyga till månen.

Det var i maj1961 som president Kennedy höll sitt berömda tal om att landsätta människor på månen och plocka hem dem levande igen: ”Inte för att det är enkelt utan för att det är svårt”.
         
Det var på många sätt ett våghalsigt uttalande, vid den tiden hade USA med nöd och näppe lärt sig konsten att skjuta upp en människa i omloppsbana runt jorden. Alan Shepard, förste amerikan i rymden hade varit uppe och vänt strax ovanför Karmanlinjen, gränsen för där rymden börjar så USA’s samlade erfarenhet av bemannade rymdfärder var cirka 15 minuter. Men det var ändå just den framgången som troligen inspirerade president Kennedy och som blev startskottet till vad som brukar kallas en av de största tekniska bragderna i historien: drygt åtta år senare var utfästelsen genomförd, människa vandrade på månen.

Vägen dit gick via det fortsatta Mercuryprogrammet, sammanlagt sex flygningar varav de två första alltså var korta ballistiska skutt upp över Karmanlinjen och de fyra följande flög omloppsbanor. De följdes sedan av nio flygningar med Gemini: två man ombord, rymdpromenader, betydande möjlighet att manövrera och docka med andra farkoster vilket allt gav viktiga kunskaper för att hantera de fortsatta och alltmer komplicerade flygningarna i rymden. Apolloprojektet tog vid och började med en katastrof innan första flygningen ens lättat från Cape Kennedy: Tre astronauter, Virgil Grissom, Ed White och Roger Chaffee brann inne vid en av de många testerna av tremannakapseln. Det tog över ett år att utreda orsaken till branden och återuppta arbetet som sedan accelererade snabbt med landvinningar som kom slag i slag. På sex månader, från oktober 1968 till maj 1969 genomfördes fyra uppskjutningar som finslipade allt inför den sista utmaningen, landningen på månen. 

Den 20 juli 1969 tog Neil Armstrong de första stegen på månen, resultatet av och krönet på 19 tidigare rymdfärder där varje uppskjutning gav nya erfarenheter och var ytterligare ett steg närmare att uppfylla president Kennedys målsättning. Sedan blev det snabbt vardag och hela det amerikanska månprogrammet avslutades i förtid. Men nu växer intresset för att utforska vår närmaste granne i rymden igen. Denna gång är det privata intressen som driver på, inte en kapplöpning mellan två supermakter. Kanske trampar människor i måndammet igen redan om ett par-tre år.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Problemet med att vara korkad..
Skrivet av Lite trött..., 2019-07-22 18:14:52
Hörnu foliehatten...läs på en gång till vad magnetosfären är och vad den påverkar tack. Och jag har en egen teori om att du skulle klara dig rätt länge i en miljö utan syre...
Anmäl inlägget
Månfärderna
Skrivet av thomas, 2019-07-21 07:27:37
Omöjligt vara utanför jordens Magnetosfär.
Det går bara göra low level orbits.
Var förvarades allt bränsle? Från 38.000 km Tim ner till 16.000 sen tillbaka till 38.000 km tim vid reentry till jorden, varför tre dygn till månen vid dessa farter det är bara 38.000 mil till månen
Anmäl inlägget
Månen
Skrivet av thomas , 2019-07-20 11:44:07
När Tjernobyl havererade skickade KGB en helikopter att flyga över och inspektera att sabotage har utförts mot kärnkraftverk
Alla ombord dog efter tre dagar, det går fortfarande inte närma sig den eller fordon som och strålningen var bäbis strålning i jämförelse med den som sker utanför jordens magnetfält. Det är lätt att lura människan bara se alla religioner, evolutionshypotesen som inte uppfyller några som helst vetenskapliga kriterier.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev