Skriv ut  

Air Leap med fler linjer

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 augusti 2019
Tre linjer startade samma dag. Nu vill Air Leap bygga upp de två svenska inrikeslinjerna. Samtidigt är det flygplatser som hör av sig och vill ha trafik.

Saab 340
Foto: Espoospotter - Saab 340
 
Det var tidig bandklippning på Jönköping Airport igår. Redan klockan 06.25 gick Air Leaps första maskin på den nyinvigda linjen till Arlanda. Det är andra gången som flygbolaget tar sig an trafiken mellan Jönköping och Stockholm. Det första försöket under förra vintern kunde inte matcha konkurrensen från BRA som även de tog upp trafiken med en av de Fokker 50 som är inhyrda från Amapola – allt ett resultat av Nextjets konkurs i maj förra året. 

Men när Air Leap gett upp tog det inte allt för lång tid innan även BRA fattade beslut om att lägga ner trafiken på den relativt korta sträckan upp till Stockholm och sedan den 20 juni har det inte funnits någon inrikestrafik i Jönköping.

- Jätteskönt att vi åter är igång med flygtrafiken till Stockholm. Vi vet att linjen fyller en viktig funktion, inte bara för Jönköping utan för hela regionen. Tillsammans med Air Leap kommer vi nu bearbeta marknaden så att vi även kan utveckla linjen ytterligare, säger Rony Forsberg VD för Jönköping Airport.

Vid sidan av Jönköping drog Air Leap även igång ytterligare två linjer till Arlanda igår, från Karlstad efter sommaruppehållet och från Åbo. Det är en ny direktlinje, tidigare var trafiken slingad via Mariehamn. Sammantaget har flygbolaget nu sju linjer i Sverige och Norge varav två är inrikes i Sverige. Ytterligare expansion är dock inte aktuell just nu.

- Faktum är att vi har flygplatser som hör av sig och vill att vi ska dra igång trafik. Men nu är vi fokuserade på att stabilisera och växa de två marknaderna i Jönköping och Karlstad. Sedan får tillväxten komma i lagom steg, inte för fort, säger marknadschefen på Air Leap, Emelie Ahlin, till Flygtorget.

I och med att Jönköping och Karlstad nu är permanenta destinationer på linjekartan har flygbolaget också inrättat besättningsbaser med piloter och kabinpersonal på båda platserna. Flottan är idag utökad till fyra Saab340, alla med ett förflutet i Nextjet.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

TKU
Skrivet av PF, 2019-08-27 21:25:46
Varför konkurrera mot SAS till Åbo?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev