Skriv ut  

Norwegian gör hårdhänta neddragningar i flygprogrammet

Flygnyheter, Redaktionen, den 18 september 2019
Norwegian gör hårdhänta neddragningar i flygprogrammet
Sverige tappar an rad linjer när Norwegian gör en kraftig översyn av flygprogrammet. Men det kompenseras till del av att några vinterdestinationer återkommer.

Norwegian Boeing 737
Norwegian Boeing 737
 
Norwegian fick i dagarna klart med det lån som ska säkra den framtida konsolideringen av flygbolaget. Det innebär dock inte att det inledda besparings- och återställningsprogrammet minskar. I det kommande flygprogrammet som träder i kraft den 27 oktober märks det tydlig: neddragningar på många håll i det europeiska linjenätet. Bland annat på Gatwick reduceras långlinjetrafiken på de flesta av destinationerna, oftast från daglig till fem dagar i veckan. Trafiken till Las Vegas försvinner helt.

Även i Norden sker en hårdhänt neddragning när ett femtiotal linjer från i stort sett alla de flygplatser som Norwegian trafikerar gör uppehåll eller försvinner helt. För Sveriges vidkommande förändras flygningarna på 9 linjer när vinterprogrammet träder i kraft:
 
Göteborg – Prag – läggs ner
Stockholm – Agadir – läggs ner
Stockholm – Funchal – läggs ner
Stockholm – Milan Malpensa – läggs ner
Stockholm – Paris Orly – flyttas till CDG
Stockholm – Reykjavik – läggs ner
Stockholm – Barcelona – reducering av kapaciteten
Stockholm – Bergen – stängs under vintern
 
Bortfallet kompenseras till viss del av att några vinterdestinationer återuppstår. Det gäller dock i första hand trafiken till Danmark och Norge.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

D8
Skrivet av Holger, 2019-09-21 07:37:42
Göran har rätt. Norwegian har crew baserat på
Arlanda som är tillåtna att flyga D8.
Anmäl inlägget
Korrekt beskrivning
Skrivet av Flygkonsult, 2019-09-19 10:26:27
Helt korrekt beskrivet av sign ”Mackan”! ??
Anmäl inlägget
Flera fel
Skrivet av Flygvett, 2019-09-19 09:54:41
Flera fel i artikeln. Parislinjen läggs inte ned utan flyttas från ORY till CDG. Bergen läggs inte heller ned - det är en sommarlinje som kommer tillbaka under våren 2020.
Göteborg-Teneriffa fortsätter att flyga under DY.
Anmäl inlägget
Flygproduktionen går med förlust
Skrivet av Lars, 2019-09-19 08:34:18
Man kan inte säga att grundproduktionen är vinstgivande. För att flyga behövs många saker runt omkring. Har man haft oturen (oskickligheten) att välja nya modeller får man givetvis stå sitt kast. Det var en chansning som gav dålig utdelning. Kunde ha gett ett plus. Hade man tagit det säkra före det osäkra hade man klarat sig betydligt bättre.
Anmäl inlägget
Sv skeptikern
Skrivet av Mackan, 2019-09-18 22:29:33
Helt fel. Läs på.. Bolaget dras med stora kostnader pga motorproblem med 787an och flygförbudet med MAXen samtidigt som stora lån ska betalas av. Bolagets kabinfaktor är på över 90% och grundprodukten är vinstgivande. Sprid inte din okunskap. Norwegians obligationsägare har precis sagt ja till förlängda löptider då de känner till bolagets värde och marknadsposition när problemen med flygplanen är lösta.
Anmäl inlägget
Knappast
Skrivet av Sv. @ABC, 2019-09-18 19:31:22
Enbart för att fiaskon B737 MAX Inte flyger....
Anmäl inlägget
Det räcker ändå inte
Skrivet av Skeptikern, 2019-09-18 14:44:13
Om man måste fortsätta att på alla möjliga sätt tillföra nya pengar, för att fortsätta lite till, därför att man inte klarar av att tjäna pengar, då är man verkligen desperat,och det är bara en tidsfråga innan bolaget kollapsar.
Anmäl inlägget
AOC
Skrivet av @ABC, 2019-09-18 12:43:32
Samma arbetsgivare men temporärt utlånad till andra AOCt. Allt pga MAX inte flyger...
Anmäl inlägget
D8 på ARN?
Skrivet av ABC@Göran, 2019-09-18 11:52:57
Finns det D8 crewbaserad på ARN? Berätta gärna mer!
Anmäl inlägget
Missvisande artikel
Skrivet av Göran, 2019-09-18 10:00:48
Artikeln ljuger. Linjerna kanske flygs av D8 Istället för DY. Men linjerna försvinner ju inte? Dessutom finns det D8 crew som också har ARN som bas vilket innebär att det fortfarande kan vara Arn crew som flyger även om det är D8 prefix. Snälla lär er något
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev