BRA ATR
Det var flygningen mellan Halmstad och Bromma i maj som öppnat dörrarna till både svenska och europeiska politiker. Då genomfördes det som BRA kallade The Perfect Flight med en ATR72-600, som i sig räknas som ett av de minst miljöpåverkande flygplanen över huvud taget. TF 703 var tankad med 50 procent biobränsle och väl framme på Bromma redovisades resultatet:
Nettoutsläpp på sträckan var 34 gram CO2 per passagerarkilometer, en utsläppsminskning på 46 procent CO2 jämfört med samma flygresa med fossilt bränsle. Det kan ställas mot att den svenska utsläppsgränsen för miljöbilar är 95 gram/km och för supermiljöbil: 50 g CO2/km.
– 34 gram utsläpp av koldioxid för en kommersiell flygresa med passagerare är förmodligen de lägsta som någonsin registrerats av ett kommersiellt flygbolag i ordinarie trafik.
– Som vi alltid sagt: det är utsläppen från flyg som ska minska inte flygandet och det är precis det vi bevisar är möjligt med dagens fullsatta flygning. Våra flygplan är som miljöbilar med propellrar, ja till och med bättre i många fall, sa Anna Soltorp, hållbarhetschef för BRA efter landningen på Bromma.
Resultatet från flygningen, tillsammans med de övriga åtgärder som BRA gjort för att visat flygets möjligheter att minska sin klimatpåverkan med befintlig teknik och med dagens förutsättningar, har nu gett också ett annat resultat: dels en inbjudan till den svenska regeringen i oktober, dels till Europaparlamentet i november, för att berätta om klimatarbetet och om den klimatoptimerade flygningen i maj mellan Halmstad och Bromma.
Det är bara en del av det systematiska klimatarbete som BRA ägnat sig åt sedan år 2009, när bolaget miljöcertifierades och som nu börjat att intressera politiker och flygbransch på både nationell och internationell nivå.
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Re Arne
Skrivet av Calle, 2019-10-07 12:20:40
Fast det var väl det som var grejen, flygningen utfördes under optimala förutsättningar för att påvisa potentialen, dvs man hade bl a avtalat med ATC om raka flygvägar utan restriktioner.
|
|
Lyckosökare
Skrivet av Arne, 2019-10-07 10:14:39
Jag tycker inte att personalpolitik hör ihop med klimatfrågan. Det finns alltid någon mupp som vill försöka få allt att handla om mig mig mig, ge mig högre lön och färre arbetsdagar. D?et är skitbra att BRA har gjort den ”perfekta” flygningen, sen kan man väl vara lite lagom cyniskt inställd till siffrorna. Hur man nu kan göra en perfekt flygning i svenskt luftrum i riktning mot vår kära huvudstad och dess miljöhatande höjdrestriktioner är för mig en gåta.
|
|
Hållbart
Skrivet av Svenne, 2019-10-04 06:31:31
Det är knappast hållbart med världens högsta arbetsgivaravgifter vilket är en av anledningarna till att Svensk flygindustri backar år efter år
|
|
Personalen först
Skrivet av PF, 2019-10-03 23:37:39
Väldigt Bra! Men glöm inte att ta hand om er personal. Tar ni hand om personalen så tar dem hand om kunderna...
Ha som målsättning att bli bästa arbetsgivaren så kommer det att spegla av sig och locka fler passagerare.
|
|
En flygning säger ingenting
Skrivet av Lelle, 2019-10-03 20:34:06
Gör 20 flygningar och räkna ut ett snitt för utsläppen så kanske siffrorna säger något.
Detta var en flygning som var planerad att utföras under absolut optimala förhållanden, den säger ingenting om genomsnittlig miljöpåverkan.
Det är absolut positivt att man vill visa att flyget inte är så illa som det målas ut i media, men visa upp verkliga siffror istället!
|
|
Hållbart i längden
Skrivet av Facket, 2019-10-03 15:45:41
Om BRA ska lära politiker om hållbart flygande, då kanske politikerna kan lära BRA en hållbar personalpolitik.
|
|
Heja
Skrivet av Gretus, 2019-10-03 08:52:04
Heja BRA, hoppas att de får gjort mycket reklam för dettta!
|
|