Skriv ut  

Norwegian delar på flygplansägandet

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 oktober 2019
Airbus har varit en udda fågel i Norwegians flygplansflotta. De 100 maskiner som köptes 2012 har inte heller flugit i Norwegians färger. Nu bildar Norwegian ett nytt bolag som ska ta hand om en del av de flygplanen.

Norwegian
Norwegian Arlanda
 
Norwegian har av tradition varit ett flygbolag med Boeing i flottan. Därför vara affären som undertecknades 2012 på 100 Airbus A320neo något överraskande. Hur de maskinerna skulle användas i flottan var inte klart och ett antal leasades snart ut till andra flygbolag och senare såldes också sju flygplan. Ytterligare en förändring skedde 2016 när 30 Airbus A320neo konverterades till A321LR. De skulle av allt att döma användas på tunnare linjer över Atlanten, både till Nord- och Sydamerika. Den trafiken är i dagsläget nedlagd och flögs för övrigt med B737-800 och B737MAX innan de ställdes på marken.

Kvarstår alltså 58 A320neo, ytterligare fem flygplan befinner sig just nu på väg bort, tillsammans med 30 A321LR. Deras framtid börjar nu klarna sedan Norwegian, via det egna dotterbolaget Artic Aviation Asset, startat ett joint-venture med China Leasing International Corporation. Norwegian har 30 procent av samarbetet och det kinesiska leasingföretaget 70 procent.

I ett första skede överförs 27 av A320-maskinerna till det nya samarbetet. De skulle egentligen ha levererats till Norwegian åren 2020 – 2023 men går nu alltså till det samägda bolaget, en lösning som minskar Norwegians kapitalbehov med cirka 1,9 miljarder dollar. Istället är det China Leasing International Corporation som ska ”äga, finansiera och leasa ut” flygplanen.
Airbusmaskinerna är inte de första som försvinner ur flottan. Tidigare i år sålde Norwegian två B737-800 och så sent som för en vecka sedan ytterligare fem B737-800. De affärerna är, tillsammans med det nya kinesiska samarbetet, åtgärder i det pågående arbetet Fokus2019 på att strama upp ekonomin och skapa stabilitet efter de senaste årens snabba tillväxt.

– Samarbetet är ett av många viktiga initiativ som vi tar för leverera på vår strategi att gå från tillväxt till lönsamhet, sa tillförordnade vd Geir Karlsen i en kommentar.

Norwegian kunde också i dagarna visa upp ett starkt resultat för tredje kvartalet i år, för övrigt det bästa någonsin i flygbolagets historia. Överskottet före skatt blev 2, 2 miljarder norska kronor och är en förbättring med 38 procent jämfört med tredje kvartalet förra året. Det positiva siffrorna har nåtts trots att 18 B737MAX fortsatt står på marken och kostar stora summor.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Norwegian går bättre.
Skrivet av Svensk surströmming, 2019-10-27 09:56:27
Tänk om man kunde hålla sig till ämnet som det rörde sig om. I stället får vi höra om din fruktansvärda försening på 1,5 timme, det har säkert aldrig hänt i SAS som du väljer att ta som förebild. Och vi vet ju alla att SAS bara flyger nya fräscha flygplan....
Anmäl inlägget
Air mediterrenean
Skrivet av Norsk lyx, 2019-10-25 23:42:37
Flög Madrid-Stockholm med Norwegians underhuggare Air mediterrenan. Det är en kataatrof: försenat 1,5 timme, fick köa i utgången ut och ingen info. Trevlig personal men helt uselt bolag. Flygplanet kändes också skräpigt. Bra att Norwegian flyger en sträcka som SAS prioriterar Norge o Danmark för och som alla gånger är lönsam men snälla kolla upp vad ni har för underleverantörer!!!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev