Skriv ut  

Svenskt elflygplan ska vara uppe i luften om två år

Flygnyheter, Redaktionen, den 14 november 2019
Nitton stolar ombord. en räckvidd på 40 mil och etthundra procent eldrift. Det är planerna för svenska Heart Aerospace. Och den första prototypen ska vara uppe i luften under 2022.

Elflygplan
Elflygplan
 
Det är inte enbart i flygbranschen som intresset för hållbart ökar. I Riksdagen finns numera en grupp med riksdagsledamöter som studerar hur utvecklingen ska kunna skyndas på och elflyg är ett av de fokus som gruppen har. De fick i dagarna en dragning om var utvecklingen av svenskt elflyg befinner sig och kunde konstatera att det nu går att göra en nedräkning inför att den första svenska passagerarmaskinen med eldrift ska vara uppe i luften. Det är Heart Aerospace med säte i Göteborg som just nu utvecklar ett regionalt flygplan, konventionellt till utformningen men som drivs med fyra elmotorer.
 
- Vårt första flygplan ES-19 ska ta 19 passagerare och kunna flyga sträckor upp till 400 km på batterier, tillräckligt för att trafikera en tredjedel av inrikestrafiken i Sverige, säger Anders Forslund vd och grundare av Heart Aerospace.

Att det är just ett regionalflygplan som är i fokus beror dels på utvecklingen av batteritekniken, dels på att de korta flygsträckorna står för merparten av flygtrafiken. I Sverige med långa avstånd är det alltså en tredjedel av alla flyglinjer som är kortare än 40 mil, på global nivå är 14 procent av alla flygningar max 40 mil. I ett än större perspektiv är 85 procent av alla flygningar i världen under 200 mil. Där är utvecklingen ännu inte men räckvidden på 40 mil som ES-19 ska klara intresserar redan SAS, Norwegian, Icelandair, BRA och Wideröe som alla noggrant studerar utvecklingen. SAS, BRA och Wideröe har gjort en avsiktsförklaring som kan leda till köp av cirka 100 flygplan.
 
- Vi flyger idag ett antal rutter som är kortare än 400 km och som potentiellt kan ersättas med elflygplan av lämplig storlek. Därför är det här ett intressant projekt som vi självklart stöttar” säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

I Norge, där Rolls Royce nu sätter upp en fabrik för tillverkning av elmotorer, ska alla kortdistans vara helt eldriven senast 2030 och där är redan nu är den 16 mil långa sträckan Stavanger – Bergen utsedd som första rutt att elektrifiera. I Sverige är Östersund utsedd som en flygplats för tester av elflyg med flygningar till Trondheims flygplats på andra sidan gränsen.
 
- Merparten av all inrikestrafik i Sverige passerar via Arlanda eller Bromma. Det finns ytterst få linjer som går på tvären. En mindre regional maskin med helat andra kostnadsramar än de vanliga flygplanstyperna öppnar för lönsam flygtrafik på helt nya rutter i landet, fortsätter Anders Forslund.
Ytterligare en aspekt med att inledningsvis koncentrera sig på kortdistansflyget är att det står för 40 procent av flygets totala miljöpåverkan.
 
- Om man bara blir av med koldioxidutsläppen, är flygplan ett extremt resurseffektivt sätt att transportera människor. Vårt flygplan bär på motsvarande fyra Teslabatterier och med de batterierna kan vårt flyg transportera ett hundratal människor tvärs över landet varje dag. Genom att elektrifiera flygplanen kan vi ta bort utsläppen helt, och därmed skapa en ny typ av hållbart resande”. Nästa steg är att bygga ett 48-sätes flygplan på samma plattform.

Möjligheten att i takt med utvecklingen av kraftfullare batterier kunna skala upp tillverkningen ytterligare har gjort att många av de stora flygbolagen visar intresse för verksamheten i Göteborg. Bland andra British Airways, KLM och Air New Zeeland.
 
Vi är ett av en handfull länder i världen som på egen hand utvecklat både civil- och stridsflyg som flyger idag, i ett land på tio miljoner invånare”.


Snabbfakta: ES-19
Antal stolar: 19
Räckvidd: 400 km
Marschhastighet: 400 km/t
MTOW: 8 600 kg
Längd: 17 meter
Kraftpaket: 4 x 400kw monterade i vingens framkant
Banbehov: 750 meter



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Finansiering?
Skrivet av Mike, 2019-11-16 04:12:39
Hur får det finansiering till detta? Inte billigt att utveckla ett nytt flygplan på så kort tid. Märkligt med alla dessa nystartade företag som helt plötsligt ska börja bygga elflygplan på rekord tid. Att utveckla ett nytt flygplan tar normalt uppåt tio år från koncept till leveransklart. Tror nog att framtidens elflygplan kommer byggas av de etablerade flygplanstillverkarna. Ett flygplan är så mycket mer än en elmotor och batteri.
Anmäl inlägget
Krokben
Skrivet av MaxP, 2019-11-15 06:16:15
Lycka till med Östersund som testflygplats om införandet av RTS blir verklighet inom en snar framtid. RTS är en kvarnsten runt halsen på branschen på många olika vis, stoppa galenskaperna och använd resurserna bättre. Obegripligt att SAAB slösar värdefull ingenjörskapacitet på RTS när de har så många andra produkter i sin portfölj som skulle behöva ingenjörerna bättre. Bristerna med en utbyggd flygtrafikledning på distans kommer att visa sig när flaggskeppet JAS får problem att operera.
Anmäl inlägget
2025 står det..
Skrivet av Henrik, 2019-11-14 22:43:54
..iofs på deras egna hemsida. I artikeln står det 2022 och den tidsramen diskuteras här, undrar varför?
Anmäl inlägget
Gör något nyttigt istället
Skrivet av Gertrud, 2019-11-14 20:48:22
Så trött på allt tjat om att el ska lösa världens problem. Var realistiska istället. Om 20 år om strängen går att hitta kommer marknaden att skratta åt alla galna el pannor!
Anmäl inlägget
Batteri drift
Skrivet av Flygare, 2019-11-14 17:03:47
är på inget sätt lösningen på klimatet, inte för bilar och absolut inte för flygplan, av de anledningarna som redan har förts fram av andra.
Se i stället till att utveckla H2 teknologin, där har vi en nästintill outtömlig energikälla H2 kan produceras från vatten el energin som går är gratis el från vindkraft som idag producerar elöverskott på nätterna.
Anmäl inlägget
Nej !
Skrivet av Bosse, 2019-11-14 15:52:11
Detta kommer inte att bli verklighet ens inom 10 år, med betalande pax. möjligtvis som ett experiment.
Anmäl inlägget
Man vill ju tro, men det är svårt
Skrivet av Kalle, 2019-11-14 13:09:52
Svårt att se att man tillräckligt säkert ska kunna få praktiskt nytta av detta på ett säkert och ekonomiskt sätt. Men om man hänger på en APU, kapabel att generera 1MW el eller så, som man kan använda den gången per år när man måste diverta så hamnar det i en annan dager. Kan man då dessutom ta sig till flygplatser 80 mil bort, fast med halva utsläppen jämfört med konventionellt, så är det också ett stort steg i väntan på nästa quantum leap i batteriteknik.
Anmäl inlägget
Holding
Skrivet av Göran, 2019-11-14 12:39:33
För att inte tala om möjligheten att tanka på för att kunna lägga sig i holding, och vänta ut dåligt väder. Det blir till att gå till alternativet direkt eller inte starta alls. Sämre regularitet och OTP.
Anmäl inlägget
Lycka till ????
Skrivet av Åke, 2019-11-14 11:47:30
Jag säger bara lycka till. Tror inte ett dugg på detta.
Många faktorer som inte nämns
- Power för att nå till en alternativ flygplats
- Avisning
- Värme i kabinen

Thank you very much for flying Batteri Airline, but now is the batteriepower gone. Happy landning !!!
Anmäl inlägget
Många problem....
Skrivet av Långbänken, 2019-11-14 11:27:53
Hur ska man lösa laddningsproblemen? Nästa problem är väl att säkra energiförsörjningen under drift. Alla system ombord har ju el som kraftkälla - inte bara motorerna. Undrar vad det kostar att slå på windshield heating? Lägger man sedan till ström för alla inflight emergencies som kan inträffa ombord så blir det nog tungt att räkna om räckvidden. Kanske är det menat att bara flyga VFR.
Anmäl inlägget
Lönsamt?
Skrivet av Dieseldoris, 2019-11-14 10:52:15
"med helat andra kostnadsramar än de vanliga flygplanstyperna öppnar för lönsam flygtrafik på helt nya rutter i landet"
Nextjet hade ju svårt att få runt det med 340's som ändå måste vara ganska billiga att få tag i. Hur ska ett eldrivet härke vara billigare att operera?!
En ny bensindriven småbil är ju fortfarande billigare att köpa än samma eldrivna variant, det här måste ju gälla flygmaskinern också?
Anmäl inlägget
Fel väg.
Skrivet av Realist, 2019-11-14 10:34:10
Det finns redan nu hållbara alternativ till konventionellt flygbränsle men det satsar inte politikerna på eftersom det inte är main stream idag.
Jag är övertygad om att men om 100år kommer man titta tillbaka på dagens elfordon och skaka på huvudet precis som vi gör åt asbest och kvicksilver idag.
För intressant läsning, besök www.carbonengineering.com
Anmäl inlägget
Fel väg.
Skrivet av Realist, 2019-11-14 10:33:30
Varför satsa mångmiljardbelopp på att utveckla "hållbara" elflygplan där batterier tillverkas av material som utvinns ur de fattigaste länderna i välden under slavförhållanden. Det finns ingen återvinning för dagens batterier utan de läggs på hög i enorma lager i väntan på...
Innan det finns en seriöst hållbar batteritillverkning och återvinning som inte förstör planeten, innan och efter de används, så är det inte framtiden.
Anmäl inlägget
Elflyg och certifiering
Skrivet av Mr €, 2019-11-14 10:27:44
Staten kan ju berätta vad de kommer ta i betalt för att EASA certifiera det i Sverige. De kommer behöva liera sig med en större civil flygplanstillverkare för alla komponent och flygtester, bara att lösa Ice&Rain protection för ett elflygplan kommer sluka miljoners miljoner och då är det ett antal ATA kapitel till att jobba sig igenom...
Anmäl inlägget
Skeptisk
Skrivet av ESSL, 2019-11-14 10:19:00
Det nog bara en industri i SWE som skulle kunna bygga ett PART 23 fpl med utgång från kunskap om D&D och certifiering samt även resurser, inom den tidsramen. Frågan är om intresset finns där?
Anmäl inlägget
Elflygplan
Skrivet av ESSA, 2019-11-14 10:03:22
Önsketänkade. Möjligtvis 2032...
Anmäl inlägget
Coolt
Skrivet av Jansson, 2019-11-14 09:50:58
Härligt! Spännande tider att leva i nu. ??
Anmäl inlägget
40 mil räckvidd?
Skrivet av ABC, 2019-11-14 09:12:06
Spännande! Men måste man inte alltid ha tillräckligt med ”energi” för att kunna ta sig till en alternativflygplats? I så fall är det väll bara trafik mellan Visby och fastlandet som är ”möjlig linje”?
Kommer batterierna att bytas ut mot nyladdade vid varje landning eller hur tänker de lösa det?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev