Skriv ut  

SAS behöver ett nytt flygplan i mellanklass

Flygnyheter, Redaktionen, den 6 december 2019
I takt med att de mindre Boeing 737-600 och 737-700 försvinner ur SAS flotta uppstår ett glapp i storlek mellan Airbus A320neo och Bombardier CRJ900. SAS måste därför ta sig an planeringen för ett nytt flygplan i storleken 120 – 150 stolar. Och det finns minst två flygplansmodeller att välja på.

Det var både positiva och negativa kommentarer från SAS vd Rickard Gustafson när siffrorna för det fjärde kvartalet presenterades igår. Bland annat redovisades att intäkterna steg med drygt sex procent och kapaciteten med 2,3 procent men sammantaget är det ett ”otillfredsställande helårsresultat”, skriver Rickard Gustafson i en kommentar där han också blickade fram mot de förändringar som måste ske i den framtida flygplansflottan. Visserligen levereras nu i snabb takt de beställda Airbus A320neo samtidigt som den första A350- maskinen har landat på Kastrup. 

- Våra investeringar i en enhetsflotta kommer att ge tydliga fördelar även om de, beroende på träningsbehov, blir produktiviteten lidande de kommande åren. Men under 2021 blir vinsterna synliga med bland annat reducerat behov av stand-by tillsammans med minskade underhållskostnader när Arlanda blir vår andra bas efter Köpenhamn med enbart Airbusmaskiner.

Den stabiliteten gäller dock i första hand de större flygplanen i flottan, de med över 180 stolar. I dagsläget är cirka 20 procent av SAS linjenät dimensionerat för mindre flygplan och mycket talar för att ytterligare destinationer, bland annat inrikes möter en svagare efterfrågan. I takt med att Boeing 737-600, som redan lämnat flottan, under de kommande två åren följs av följs av 737-700 med 141 stolar ombord, lämnar det en lucka som kräver ersättare. De fyra A319 med 150 stolar är den enda mellanmaskinen i storlek ner till de inhyrda Bombardier CRJ900 som City Jet och Regional Jet flyger.

- En optimalt sammansatt flygplansflotta är avgörande ur ett lönsamhetsperspektiv men är också en viktig del i vår resa mot en hållbar framtid.

En maskin i storleksordningen 120 – 150 stolar lämnar egentligen bara två alternativ: Airbus A220 eller Embraers nya E2. 
 
- Vi är medvetna om behovet men är inte mogna att fatta några beslut ännu. Och vi kommer naturligtvis att utvärdera båda flygplanstyperna, säger Niklas Hårdänge, chef för SAS flotta till Flygtorget.

Möjligen kan även A319neo vara ett alternativ men framför allt handlar det flygplan som blir aktuellt ska passa in i det fortsatta byggandet av en enhetsflotta. Om den nya mellanklassmaskinen ska ägas av SAS själva, flygas av underleverantörer eller placeras i ett fristående dotterbolag, är några av de frågor som de kommande årens analysarbete ska ge svar på.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svar till Bussen
Skrivet av Andreas, 2019-12-09 22:17:33
"A319 och 737-700 är gångbara modeller ute i världen". Jag håller inte med. Jag menar att de varit det tidigare, vilket är anledningen till att det finns många som fortfarande flyger, men tiderna när de modellerna fått beställningar värda att nämna är förbi sedan flera år.
Anmäl inlägget
Gullan äger kaffemaskinen
Skrivet av En man från Viskanfors, 2019-12-09 00:53:29
Löjligt att reta upp sig på Gullan, hon är ju säkerhetsexpert...
Anmäl inlägget
Airbus va Boeing
Skrivet av Bussen, 2019-12-08 21:10:42
Airbus 319 kan jämföras mot 737-700.


Airbus 318 kan jämföras mot 737-600.

A319 och 737-700 är gångbara modeller ute i världen med mängder av operatörer.

A318 och 737-600 är mer av udda fåglar som ingen vill ta i.

Med det sagt så är är A319Neo en bra maskin som passar in i SAS linjenät.
Anmäl inlägget
Dual rating
Skrivet av Alex, 2019-12-08 14:05:06
Går det att ha A220 och A320 rating samtidigt?
Anmäl inlägget
SAS vet vad dom gör
Skrivet av resenaren, 2019-12-07 21:35:44
sas har nu en väldigt kompetent ledning som vet vad dom gör och jag hoppas på att dom hyr in personal för att flyga a220 eftersom det nog tyvärr är det enda sättet att få inrikeslinjer lönsamma just nu vilket är tråkigt men så är det nu och att mainline sas bara kommer flyga a320neo och långlinje verksamheten
Anmäl inlägget
Välj rätt väg
Skrivet av Qwerty, 2019-12-07 12:54:06
Är SAS åter på väg mot att ha ett flygplan mot varje storleksklass? Ohållbart - välj och kompromissa istället.
Ett flygplan för 70-75 pax (AT72-600), ett för 120-130 pax (A220 eller E195-E2) och ett för 170-200 pax (A320 samt ev A321) måste räcka, även för SAS.
Bort med CRJ900 och B737-700/800 (på sikt).
Anmäl inlägget
Ingen A319neo
Skrivet av Andreas, 2019-12-07 08:50:02
Jag tror inte på A319neo som precis som 737-600 är en svårsåld, mindre effektiv, förkortad version av ett större flygplan. Klart dyrare i listpris än de två konkurrerande alternativen och sedan brukar leasingkostnaden vara kopplad till hur populärt flygplanet är, dvs. hur lätt leasingbolaget kan hitta en annan stabil kund om den första kastar in handduken.
Enligt Wikipedia:
Beställda A220 (båda storlekar): 628
Beställda E195-E2: 124
Beställda A319neo: 24
Anmäl inlägget
Tror det blir a220
Skrivet av resenaren, 2019-12-07 00:37:16
Tror faktiskt det blir a220 om dom ska köra planen på underleverantörer som något nytt typ
`sas regional´ med cityjet som operator typ annars om planen kommer att gå i mainline sas så blir det nog a319neo eftersom dom då får en enhetsflotta med bara Airbus
Anmäl inlägget
A220 eller Embraer
Skrivet av Ture, 2019-12-06 18:15:11
Om man läser lite runt på internet och intervjuer med SAS så är det A220 vs Embraer som de tittar på.
Båda är inte tillverkade av Airbus vilket gör det lite svårare för FD/CC. Dock kommer A220 ha fördelen att den kommer geneom Airbus försäljningskanal och även reservdelskanaler (Satair) om jag förstår det rätt.
Anmäl inlägget
Spot on
Skrivet av @c, 2019-12-06 17:23:53
Helt rätt skrivet av C. All andra alternativ än A319Neo måste ju klassas som förhandlingstaktik och ett försök att försämra det redan dåliga avtalet.
Anmäl inlägget
A220 for the win
Skrivet av Resenaren55 , 2019-12-06 16:36:44
För oss passagerare är ju a220 alltid att föredra med 3+2 seating dock om man nu vill ha en enhets flotta så är ju a319neo mycket bättre men den väger också mer än a220 vilket gör att DN får dyrare landning avgifter!
Anmäl inlägget
@Johan
Skrivet av Erik, 2019-12-06 16:35:32
Jepp, håller helt med, fattar inte att den där Gullan orkar hålla på, så tröttsamt.
Anmäl inlägget
Enhetsflotta
Skrivet av LV, 2019-12-06 16:13:12
Det enda A220 har gemensamt med övriga Airbus,
är att AIB äger 50,01% av Bombardier C series.
Dessutom finns det bara ett motoralternativ PWGT. Det kallar jag knappast en enhetsflotta, om SAS införskaffar A220.
Anmäl inlägget
Gullan
Skrivet av Mr €, 2019-12-06 15:04:40
Vi gillar Gullan, en vind av SAS från 80-talet.
Anmäl inlägget
Troll
Skrivet av Johan, 2019-12-06 13:05:00
Kan någon blocka den där Gullan. Hen tillför inget till forumet utan förstör snarare Flygtorgets seriositet.
Anmäl inlägget
A319neo
Skrivet av C, 2019-12-06 11:38:06
"Möjligen kan även A319neo vara ett alternativ men framför allt handlar det flygplan som blir aktuellt ska passa in i det fortsatta byggandet av en enhetsflotta."

Finns det ens något att fundera på? A220 har i princip samma listpris som A319neo. Om målet är en enhetsflotta så finns det inget att tveka på. Då kan pilotkåren och tekniska avd nyttjas optimalt med befintlig A320-321-flotta.

Denna diskussion är mest politisk känns det som.
Anmäl inlägget
SAS och A220
Skrivet av Mr €, 2019-12-06 10:57:42
Vi får se om SAS kan flyga dem själva lönsamt eller om det blir en utomstående som Air Baltic som får flyga åt SAS. De kan ju flygplanstypen redan och har stora beställningar. De kan måla ett antal plan i SAS färger och ta på sig SAS uniformer då de flyter SAS rutter.
Anmäl inlägget
A220
Skrivet av Gullan Purser&FlygplansExpert, 2019-12-06 10:05:50
Jag röstar på A220, ett härligt flygplan, med generösa utrymmen för våra kunder och bra galley utrymmen när det skall kokas kaffe å blandas drinkar. Nu får konkurenterna det tufft.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev