Skriv ut  

BRA: Vi minskar utsläppen med 10 procent

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 december 2019
Bränsleeffektiva flygplan å ena sidan. Minskat antal passagerare å den andra. Det gör att BRA minskat utsläppen av CO2 med tio procent under året.

Inrikesflyget fortsätter att minska, bland annat tappade Bromma 14 procent av passagerarna i november, vilket Flygtorget rapporterat om i dagarna. Det är å ena sidan en oroande utveckling för flyget och möjligheten för flygbolagen att upprätthålla flygtrafiken i landet, å andra sidan minskar det utsläppen. Siffror från BRA, som i dagsläget har cirka 30 procent av inrikesmarknaden, visar att utsläppen för 2019 ser ut att ligga på cirka 170 000 ton CO2 – en minskning med 10 procent.

Utsläppsminskningen för helåret 2019 beror på främst tre ting: minskad bränsleförbrukning i flygplansflottan med ATR72-600, färre inrikes flygresenärer som inneburit nedläggning av flyglinjerna Sundsvall-Göteborg, Jönköping-Stockholm och Malmö-Helsingfors och färre avgångar på några utvalda flyglinjer samt att allt fler resenärer väljer biobränsle.
- Andelen resenärer som väljer fossilfritt och palmoljefritt biobränsle med BRA har ökat med ca 60 % de första tio månaderna år 2019 jämfört med 2018, säger Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA som hoppas att de positiva siffrorna kan nå igenom den fortsatt negativa diskussionen kring flyget klimatpåverkan.
- Vi har aldrig nekat till att flyget har en klimatpåverkan men då ska vi också i ärlighetens namn ges möjlighet att berätta vad vi verkligen gör för att minska den. Tyvärr är det si och så med viljan att lyssna på oss.

I sin tur gör det att diskussionen inte sällan har svårt att ta till sig fakta, även när den kommer från etablerade organisationer, menar Anna Soltorp och pekar på Naturvårdsverkets egna siffror som visar att Inrikesflyget står för 0,9 % av Sveriges nationella utsläpp av koldioxid, inte de betydligt högre tal som ofta används i debatten. Transportstyrelsen å sin sida skriver i sin höstprognos att: ”Trots att antalet passagerare väntas öka med närmare 16 procent mellan 2017 och 2025, beräknas flygtrafikens nettoutsläpp av koldioxid att vara 14 procent lägre 2025 jämfört med 2017.” Den typen av fakta har alltså svårt att tränga igenom, menar Anna Soltorp:
- De som verkligen är emot flyg är svåra, för att inte säga omöjliga att diskutera med. De vill helt enkelt inte förstå vad flyg innebär och hela frågan blir svart-vit. Mer oroande är att det också på annat håll finns en ökande faktaresistens, det är enklare att ta till enkla svar på svåra frågor. Vi fortsätter att få skulden och trots att BRA är det enda flygbolaget i världen som fullt ut klimatkompenserar alla utsläpp som genereras. Även de från markfordon, uppvärmning av byggnader och så vidare och det kostar inget extra för resenärerna. 

- I våras genomförde vi det som kallades The Perfect Flight, en flygning från Halmstad till Bromma tankad med 50 procent biobränsle. Det gav mindre utsläpp än en miljöbil på sträckan och ingen höghöjdseffekt eftersom våra ATR-maskiner flyger under 8 000 meter höjd. Vi minskade de fossila utsläppen med hela 46 %. Hela det projektet gav större uppmärksamhet i utländska media än i Sverige. Men det får inte stoppa oss att visa, visa, visa på de fakta vi har. Jag vet inget annat sätt.

En längre intervju med Anna Soltorp finns i Flygrevyn, nummer 7 / 2019



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

BRA
Skrivet av Hugo, 2019-12-15 21:41:21
Klarar inte den pax minskningen utan att göra drastiska nedskärningar...
Anmäl inlägget
Inhyrda jet
Skrivet av Esso, 2019-12-13 11:15:12
detta blir ju bara en reklamslogan eftersom BRA skall flyga med inhyrd jet framöver. Kanske inte bokförs som BRA då ? Som det låter är det inga moderna bränsleeffektiva jetplan heller.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av jalle, 2019-12-12 22:57:38
Men ökar risken för en incident med 20% minst då typen av flygplan minst sagt skakig!
Klena motorer
En vinget som ger planet lyftkraft men inte mer
Å bevisligen höga risker för isbildning

Nej detta är verkligen 1 kanske 2 steg tillbaka i utvecklingen...
Anmäl inlägget
------
Skrivet av LasseLars, 2019-12-12 18:26:59
O trafiken minskar med x-antal % ??????
Anmäl inlägget
BRA flyg
Skrivet av thomas, 2019-12-12 14:38:29
Jorden atmosfären är ett slutet system,
eller? bara solens enorma energi utstrålning kan påverka inget annat, att vi har varit på månen!
varför finns inga rörliga bilder från färderna dit och hem och från månytan som visar att jorden roterar.?? publisera här nu, Du Fugelsang att vara 30 mil upp som sthlm till Dalarna kan knappast vara ett Du varit i rymden.
o inget ooooo fattar ni inte det är hoax plus moms, vad är syftet nu skatt inkomter för fallerade stater inget annat,.
Anmäl inlägget
var finns co2 mätstationerna?
Skrivet av thomas, 2019-12-12 12:23:04
Bra piloter! ser ni inte hur träden viftar och tackar er när ni flyger över dem, de säger de älskar er koldioxid, Bra koldioxiden är för oss träd som Ni människors champagne.
Evolutionshypotesen och koldioxid teorin, är vår tids största hoaxs, finns inga bevis, uppfyller inga som helst vetenskapliga kriterier, ingen kan dra slutledningar av 10 år, ett hundra års mätningar, istiden talar sitt tydliga språk, klimatet ändras under årtusenden, inte år tionden.
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av intresserad, 2019-12-12 09:32:27
Varför presenterar Flygtorget BRA´s reklambudskap i form av artikel. Ser sällan något annat flygbolag som får samma exponering av egna PR budskap på Flygtorget
Anmäl inlägget
Jaha
Skrivet av Victor, 2019-12-12 09:06:28
Hahaha
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av thomas, 2019-12-12 08:59:34
Bra Bra att utsläppen minskar, men är det verkligen bra? hela fotosyntesen allt grönt drivs ju av solljus och koldioxid, vi har mycket skog i Sverige som behöver koldioxid för att frodas. Rysslands skogsyta är som hela den Australiska kontinenten i yta och Ryssland är glesbefolkat.
Anmäl inlägget
Per/passagerare
Skrivet av GVR, 2019-12-12 08:47:35
Hur ser det ut med utsläpp per passagerare?. Samma minskning?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev