Skriv ut  

Köpenhamn och Oslo allt bättre på långlinjer än Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 januari 2020
Den 6 juni startar All Nippon Airways den nya linjen mellan Tokyo och Stockholm. Men det är en klen tröst för Arlanda som tappat elva långlinjer de senaste två åren. Istället är det i Köpenhamn och Oslo nu stärks i konkurrensen mot Arlanda, trots att även de tappar långlinjer.

I förra veckan flyttade SK931/932 från Stockholm till Köpenhamn. Därmed tappade Arlanda ytterligare en långlinje och faktum är att de senaste två åren har elva interkontinentala linjer försvunnit från flygplatsen, varav två flögs av SAS.

- Vi ska vara medvetna om att Arlanda trots allt har haft en fördubbling av interconttrafiken sedan 2010, det är en fin utveckling som nu brutits. Vi har stora utmaningar på USA som ju är vår största handelspartner till följd av att SAS flytta av LAX och att Norwegians dragit bort sina långlinjer, säger Elisabeth Axtelius, Director Aviation Business på Swedavia till Flygtorget.

Tillbakagången på Arlanda sker i kontrast till Köpenhamn som stabiliseras på långlinjeområdet och där SAS nu har 75 procent av den egna långlinjeproduktionen ut från Kastrup. Men också Oslo, som tidigare varit den minsta långlinjeflygplatsen i Skandinavien, har haft en mindre uppgång de senaste åren, bland annat på Asien. Framför allt stabiliseras även där situationen sedan Norwegian beslutat att behålla destinationer där visserligen med minskade kapacitet till skillnad 
från Stockholm och Köpenhamn där den läggs ner.

- Att ha ett flygbolag som satsar på marknaden med baserade flygplan är en stor fördel, de kan utveckla ett bredare och större linjenät. Det är framför allt tydligt i Helsingfors, där Finnair tar trafik till nordvästra Asien och under senare år också breddat sin interkontinentala trafik. Likadan är bilden vad gäller SAS fokus på USA från Köpenhamn, fortsätter Elizabeth Axtelius.

En effekt av det minskade antalet långlinjer från Stockholm som kan drabba SAS och Kastrup är transitsituationen. Om resenärer från mellersta och norra Sverige måste göra en transit på väg till andra världsdelar, är det inte säkert att de väljer just Köpenhamn. Det visar dels de kraftigt ökande passagerarströmmarna till Dubai och Doha, dels det faktum att Heathrow och Frankfurt är allt mer populära. Kastrup kan också visa på fallande siffror när det gäller transitpassagerare de senaste åren med undantag för 2019.

Swedavia arbetar vidare på att fylla de luckor som uppstår i långlinjeutbudet genom att bearbeta flygbolagen och visa på vad som trots allt är den största marknaden i Skandinavien, både vad gäller passagerare och frakt. 

- Vi har en utmanande marknadsutveckling i Sverige med flygskatt, klimatdebatt, svagare konjunktur och valuta, vilket påverkar utvecklingen, där ser vi störst effekter på inrikes. Om flygbolagen väljer att satsa på andra marknader kommer vi se en negativ spiral med en ytterligare försämring av tillgängligheten och färre nonstop-linjer.    

- Detta är en oroande utveckling för Sverige och tillgängligheten. Vi är beroende av flyget både för industri, investeringar och besöksnäring. 60% av de utländska besökarna kommer till Sverige med flyg och givetvis samtliga interkontinentala besökare.

Det senaste tillskottet till långlinjerna på Arlanda är All Nippon Airways och linjen mellan Tokyo och Stockholm. Trafiken inleds 6 juni med tre avgångar i veckan och den 21 juli utökas tidtabellen till dagliga flygningar

Köpenhamn har ett tjugotal långlinjer, exklusive trafiken till mellanöstern medan situationen i de två övriga skandinaviska huvudstäderna ser ut så här: 

Långlinjer i linjetrafik från Arlanda
Addis Abeba - Ethiopian
Bangkok – Thai Airways
Beijing – Air China
Chicago – SAS
Delhi – Air India
Doha – Qatar
Dubai – Emirates, Norwegian
Krabi – Thai Airways, säsong
Miami – SAS, säsong
New York – SAS + United säsong
Shanghai – China Eastern Airlines
Singapore – Singapore Airlines
Tokyo – All Nippon Airways
Långlinjer I linjetrafik från Oslo

Addis Abeba – Ethiopian, via Stockholm
Bangkok – Thai Airways
Doha - Qatar
Dubai – Emirates, Norwegian
Fort Lauderdale – Norwegian
Islamabad - PIA
Los Angeles – Norwegian
Miami – SAS, säsong
New York – SAS, Norwegian



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ARN can
Skrivet av Kapten Glittertrams, 2020-01-23 14:12:20
Det sorgliga är att Arlanda har medfött goda egenskaper som passar det moderna flygmönstret. Men vi har en rabiat gruppering som aktivt arbetar för att sabotera gång efter annan. Ungefär som att få en fin ny cukel och sedan kommer någon och släpper ur luften ur däcken.
Anmäl inlägget
Thai / Krabi
Skrivet av Rutger, 2020-01-22 15:16:39
Thai har aldrig flugit Arlanda-Krabi, eller är det något nytt på gång detta år?
Anmäl inlägget
Plågsamt
Skrivet av Göran, 2020-01-21 22:45:19
Varför plågas som resenär på en ful och tråkig flygplats somm Arlanda, när ALLA andra alternativ är bättre? Flygbolagen är väl medvetna om denna flygplats misslyckande och väljer kvalitet med upplevelse.
Anmäl inlägget
Gnäll
Skrivet av Jonas, 2020-01-21 18:30:32
Fantastiskt vad mycket gnäll och bortförklaringar det finns. Vet inte hur många gånger jag läst att högteknologiska, moderna och internationella Stockholm har en SÅ MYCKET större marknad + SAS vet inte vad som är bäst för dem. Om det är så varför startar inget amerikansk bolag linje från tex LAX till ARN, varför kör Cathay inte på HKG, eller eller eller...
Anmäl inlägget
Stockholmsk mindeværdskompleks!
Skrivet av Harald B, 2020-01-21 14:39:25
Nogle of kommentarerne i denne tråd bærer præg af en sær blanding af mindreværdskompleks og arrogant nedladenhed overfor nabolande.

Come on, Stockholm. Stop klynkeriet!
Anmäl inlägget
I marschtakt mot ankdammen
Skrivet av Långbänken, 2020-01-21 12:26:12
Såja,
Nu går det åt rätt håll. Att long haul försvinner är ju i linje med Swedavias dröm om att få bygga en kortbana till. Varför inte hugga upp 01L/19R och bygga tre kortbanor där? Arlandas mål är ju att få bli en matarflygplats. Skandinavien består av två små jordbruks- och fiskenationer samt ett stort högteknologiskt industriland. Varför förvaltas denna förutsättning helt fel?
Anmäl inlägget
Flygtorget/Svenska staten
Skrivet av Arashi, 2020-01-20 21:53:30
Har flygtorget missat att, China Eastern har blivit säsongs?
Svenska Staten borde skapa en flag carrier och i sådana fall anser jag att Sv Staten har två val, skapa ett nytt statligt flygbolag eller att börja köpa upp SAS så att man har befogenheten att skapa intercontinental linjer och att se till att de som redan finns med Sas ska stoppas från att försvinna.
Anmäl inlägget
Direkt nej tack
Skrivet av Pentti, 2020-01-20 21:52:33
Äh, utbud och efterfrågan, direktlinjer är inget som majoriteten av svenskar vill ha, eller hur?
Anmäl inlägget
Självförnekelse
Skrivet av Tim, 2020-01-20 19:13:20
Att Swedavia sommar efter sommar stänger av längsta banan och har två övriga banor som är för korta för att flyga med MTOW för långlinjer har en inverkan. Men det verkar Swedavia inte förstå för de ska ha en till bana.
Anmäl inlägget
SAS HK -> CPH
Skrivet av /jes, 2020-01-20 19:12:45
Logiskt sett är det väl snart dags att flytta SAS HK till Danmark?!
Anmäl inlägget
Vi får
Skrivet av sv pf, 2020-01-20 16:44:34
se hur länge den flaggan "vajer" i Norge.
Ser ut att kunna bli en svensk "flag carrier".
Med tanke på alla plan som registreras i Sverige.
Både från norskt och "irskt" register.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Mr €, 2020-01-20 14:14:59
Swedavia Arlanda ser ut att vara genompolitiserat och har halkat efter sina konkurrenter. Hur många Arlandachefer har blivit rekryterade till nya storflygplatser i Asien Mellan Östern? Inte många...Man försöker bygga nytt men det blir lätt en rad av terminaler som är "ekonomiska svarta hål". Lösningen är kanske ett nytt privat terminalkomplex norr om nuvarande med egen avfart från E4, parkeringshus, tågspår. Gemensamt torn, ATC men konkurrerande terminaler och hangarer.
Anmäl inlägget
Med SAS
Skrivet av pf, 2020-01-20 13:29:03
og deres hjem Sverige, har nabolandet en "flag carrier"
Anmäl inlägget
Sverige har inget eget flygbolag/flag carrier
Skrivet av Kondulit, 2020-01-20 11:11:03
Det är inte ett dugg konstigt när det inte finns ett svenskt flygbolag som har som affärsidé att vara Sveriges flag carrier och ha svenska flygplatser som bas i sitt linjenät.

Norge har Norwegian, Danmark har SAS, Finland har Finnair, Island har Icelandair, Sverige har inget eget flag carrier. Är bara att inse att det inte finns ett intresse av att satsa på ett svenskt flag carrier.
Anmäl inlägget
Re Saltkammargutten
Skrivet av Jay, 2020-01-20 10:45:02
Hur lyckas ARN misslyckas? För att man har fel folk på viktiga positioner, och för att Sverige har riktigt dåliga politiker - oavsett om det gäller höger eller vänster - som vänder kappan efter vinden i alla lägen. Då blir det pannkaka.
Att SAS sedan har en stark förkärlek till Danmark hjälper inte heller. Norge har Norwegian, och SAS är i praktiken danskt, medan Sverige, av politiska anledningar, inte har något bolag att förlita sig på.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2020-01-20 10:36:08
Arlanda måste bygga ut kapaciteten så att all flygtrafik i stor Sthlm kan koncentreras dit. Då kan man lägga ner Skavsta, Bromma & Västerås flygplats. Först då kan Arlanda bli Nordens största flygplats.
Anmäl inlägget
Förslag
Skrivet av Janne, 2020-01-20 10:25:53
SAS: Lägg all Nordamerikatrafik från Oslo, all Asientrafik från Arlanda så kan CPH känna på hur det är att vara lillebror ett tag samtidigt som det blir mer ekonomiskt och ekologiskt.
Anmäl inlägget
Öppet mål
Skrivet av Qwerty, 2020-01-20 09:28:15
Vore konstigt om inte Norwegian återetablerar Los Angeles från Arlanda. Öppet mål nu när även SAS har försvunnit från linjen.
Anmäl inlägget
valutan
Skrivet av Frans, 2020-01-20 09:27:40
Valutan nämns i artikeln. Jag tror att det är den just nu mest avgörande faktorn. Arlanda har många gånger störst marknad. Men intäkterna i Danmark är så mycket högre, mest tack vara en starkare valuta.
Anmäl inlägget
Stad
Skrivet av Saltkammargutten, 2020-01-20 08:40:38
Det måste vaar lite svårsålt att vara ´The Capital of Scandinavia´när utbudet påminner mer om en suburb. Nåväl Ottawa, Thimpu, Brasilia och Bern har väl inte heller världens bästa flygnät. Men seriöst. Hur lyckas ARN misslyckas. Kommer något, ja då kan man vara rätt säker på att det ryker så småningom. HKG och LAX är två praktexempel. ARN måste återetablera Kalifornien snarast!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev