Italiens brandflyg
MSB har påbörjat en upphandling av en tjänst med mindre skopande flygplan för bekämpning av skogsbränder. Avsikten är att de ska kunna bidra till den samlade förmågan för flygande stöd till skogsbrandsläckning i norra Europa. Detta som en del av rescEU, inom EU:s civilskyddsmekanism. - Vi ser stor potential i att flygplanen kan bli en del av den gemensamma beredskapen i EU, säger Anneli Bergholm Söder, chef för MSB:s operativa avdelning.
Förra sommaren erbjöd MSB sex helikoptrar till rescEU som är en del av EU:s civilskyddsmekanism. RescEU innebär en förstärkt gemensam kapacitet att hantera kriser som ska kunna ge stöd när andra möjligheter är uttömda. Sverige får som värdland för en rescEU-resursen stor del av kostnaderna för resursen finansierad av EU. Sverige har som värd för resursen goda möjligheter att också använda den nationellt men får i det läget stå för de operativa kostnaderna.
- Vi utvecklar skogsbrandsberedskapen tillsammans med kommunal räddningstjänst, länsstyrelserna och i nära samverkan med EU. Vattenskopande flygplan är en resurs som många länder i norra Europa i dag saknar. Vi ser därför stor potential i att flygplanen kan bli en del av den gemensamma beredskapen i EU, säger Anneli Bergholm Söder, chef för MSB:s operativa avdelning.
EU:s gemensamma beredskap
Vid skogsbränderna sommaren 2018 fick Sverige ta del av det största stödet från EU:s civilskyddsmekanism som ett enskilt medlemsland någonsin har fått. Som värd för rescEU-resurser kan Sverige också vara med och bidra till EU:s gemensamma beredskap för större skogsbränder.
- För att klara kriser och katastrofer och använda våra resurser på ett effektivt sätt behöver vi samarbeta och hjälpa varandra inom EU och mellan våra nordiska grannländer, säger Anneli Bergholm Söder, chef för operativa avdelningen.
Så går upphandlingen till
Tidigare under hösten genomförde MSB en marknadsanalys. Där framkom att det finns flera företag på marknaden som kan tillhandahålla den efterfrågade tjänsten och MSB har nu inlett en upphandling.
Kravet i upphandlingen är att en leverantör under 2020-2023 ska kunna tillhandahålla två flygplan med besättning och nödvändig tillhörande logistik. Varje skopande flygplan ska ha en kapacitet att släppa minst 3000 liter vatten per fällning, vilket är ett krav för medverkan i rescEU och den EU-finansiering som det möjliggör. För åren 2021-2023 vill MSB ha en option som ger möjligheten att förstärka resursen med ytterligare två flygplan.
Andra steget i att stegvis stärka skogsbrandberedskapen
Efter de omfattande skogsbränderna sommaren 2018 fick MSB i uppdrag av regeringen att ytterligare stärka skogsbrandsberedskapen för att
komplettera de resurser som finns på lokal och regional nivå. MSB föreslog för regeringen att stärka stödet med flygande resurser genom ett arbete i tre steg.
Inför sommaren 2019 upphandlades som ett första steg helikoptrar som ska användas i ett tidigt skede för att förebygga att bränder växer sig stora. Dessa helikoptrar finns kvar även under 2020. Mindre vattenskopande flygplan, som MSB nu har påbörjat en upphandling av, är ett andra steg i att successivt förstärka beredskapen. Som ett tredje steg har MSB föreslagit till regeringen att, baserat på bland annat erfarenheterna från de två första stegen, utvärdera behovet av och förutsättningarna för att skaffa tillgång till större skopande flygplan.
Anneli Bergholm Söder menar att under ett antal år arbeta med mindre skopande flygplan skulle ge ett värdefullt bidrag till den fortsatta utvecklingen:
- De mindre skopande flygplanen skulle bli en helt ny resurs för Sverige som skulle vara ett bidrag till den samlade förmågan i norra Europa men också ge kunskap och erfarenhet till det långsiktiga arbetet att stärka beredskapen att hantera skogsbränder.
Det finns 17 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Brandbekämpnings flyg
Skrivet av Eurozone , 2020-01-28 09:48:18
https://aerialfirefighter.vikingair.com/aircraft/viking-canadair-515
|
|
Canadair CL-415
Skrivet av ES, 2020-01-28 00:28:58
Spanien har stor erfarenhet och kör med Canadair CL-415, kort startsträcka, väldigt effektiv. plan är det enda som funkar på större bränder. men responstiden är väldigt viktigt vid skogsbränder.
|
|
frågan ska de reg som jordbruks flyg?
Skrivet av Greger brandmästare , 2020-01-26 11:26:22
at802 är USA tillverkat, de fungerar, flyger nu i Australien
|
|
AT802
Skrivet av CAT3 B, 2020-01-25 19:22:47
Dom är redan här 2 st AT802,står i Nyköping.
|
|
USA har en rymdstyrka vi borde ha brandbekämpnings
Skrivet av Greger brandmästare, 2020-01-25 13:10:47
Berlev är bra tänkt men fabriken fungerar inte, inga fungerande opererar i väst, ungefär som Sukhoi Superjet, bara teknik hela tiden, går ej köra på linje, när det brinner överallt som i Australien eller här måste flyget fungera, och inte drabbas av ständig teknik.
|
|
Brandflygplan
Skrivet av Mr €, 2020-01-24 20:56:32
Sverige o Finland kan ha en flotta ihop på 5-7 plan typ Canadair CL-415 samt Finland klarar säkert att kunna ta in ryska Beriev jetvattenbombare om det blir katastroflarm
|
|
En hel kontinent har nästan brunnit ner
Skrivet av Greger brandmästare , 2020-01-24 18:38:48
Jag var i Dubai i höstas, pratade med brandmyndigheten där, de har skrapor som är 854 meter höga, frågade om deras brandberedskap, svar en standby styrka som opererar 24/7 med 5 helikoptrar modell större. Når hela Dubai på några minuter, och då är det bara sand där, I Sverige har vi skog över hela de 200 mil + långa landet.
|
|
Ej vatten
Skrivet av Lång-Johan, 2020-01-24 17:39:50
I princip alla landbaserade, alltså ej skopande, har kemiska släckpulver och ej vatten. Så också Martin Mars som nog inte fick någon köpare. Om inte något flygmuseum tog hand om den.
|
|
Vattenbombare
Skrivet av Brandbefälet, 2020-01-24 10:38:09
Hittade en annons som var några år gammal. Då var världens största skopande vattenbombare till salu. (Mars kallas den) Kanske värt att kolla upp om den fortfarande är till salu så vi kan få effektiv brandbekämpning.
|
|
Vatten
Skrivet av Zz, 2020-01-24 09:38:22
Air tractor blir bra.
|
|
Det är svårt att vara ödmjuk när man har rätt
Skrivet av Greger brandmästare, 2020-01-23 19:00:38
Brandflyget rycker allt närmare Det påtalade jag för flera år sen. Brandflyg från Canada USA etc. släcker i Australien. Har msb äntligen vaknat nu. Det behövs minst fem plan som kan ta upp 5-10 ton vatten i sjöar, kanske vertoler igen de tar en fem ton vatten. En central bas i Sverige Sveg eller liknande, en kordinerad brandvevakning över hela Norden.
|
|
Air Tractor
Skrivet av Ehrmantrout, 2020-01-23 18:59:03
Air Tractor AT - 802 är det självklara valet !
|
|
He he he
Skrivet av UBBE, 2020-01-23 17:38:42
Det här kommer vi nog att kunna följa i "Uppdrag granskning" om några år...… Plan iordningställs ju redan, så allt är redan riggat för en entreprenör. Bara å luta sig tillbaka. Allt är klart.
|
|
Upphandling?
Skrivet av Upphandling, 2020-01-23 16:55:53
Saab har väl redan vunnit upphandlingen innan den ens har börjat?
|
|
Enkel lösning
Skrivet av Skogsbrandssläkaren, 2020-01-23 16:26:44
BAE 146 byggs nu om till brandbombare som kan ta mycket stora kvantiteter vatten. I USA används bl.a. gamla passagerarplan som byggts om för brandsläckning. Gamla Herules borde också kunna byggas om för samma ändamål. Tankbilar för vatten baseras på näraliggande flygplatser för fyllning av planen.
|
|
Norden
Skrivet av Sir, 2020-01-23 15:43:29
De nordiska länderna Sverige, Norge, Finland och Danmark bör göra denna investeringen gemensamt. Och dela kostnaderna mellan varandra.
|
|
Canadair CL-415
Skrivet av Halvan, 2020-01-23 14:30:33
På bilden ser man ett Canadair CL-415 som Sverige använde sig av vid tidigare skogsbränder vilket kan skopa ca 6000 liter vatten från hav eller sjöar i ett lyft. Det var det Italienska brandförsvaret som hjälpte till men notan blev nog dyr trots samarbeten EU länder emellan?
|
|