Skriv ut  

Ronneby: en utrikeslinje allt närmare

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 januari 2020
Femton miljoner. Näringslivet betalar hälften och det offentliga hälften. När de pengarna är på plats kan en flyglinje till Frankfurt bli verklighet. Och målet närmar sig snabbt.

Ronneby Airport ligger i sydöstra hörnet av Sverige. Den geografiska placeringen gör att de med ambition att åka utomlands först måste ta sig till antingen Kastrup eller Arlanda. Samtidigt finns en tydlig efterfrågan och marknad för en direktlinje till någon av de stora hubbarna i Europa. Att etablera en sådan har legat högt på önskelistan, både för flygplatsen och regionen och nu pekar mycket på att det arbetet kan vara på väg att gå i lås. 
 
- I dagsläget har näringslivet garanterat 5,5 miljoner av de 7,5 som behövs och jag är optimist och räknar med att vi får ihop det som saknas.

Det säger Jens Harrysson, tidigare bland annat initiativtagare till Blekingeflyg, och som just nu har fram till den sista februari på sig att lösa den återstående finansieringen på två miljoner. Om det lyckas lägger kommuner, länsstyrelse och region Blekinge till lika mycket. Då övergår hela projektet i steg två och kontakter med flygbolag som kan dra igång trafik mellan Ronneby Airport och Frankfurt. Pengarna ska garantera driften av linjen under en treårsperiod, allt med målsättningen att den ska bli självbärande.
 
I dagsläget är projektet Blekinge Airport uteslutande en satsning på Ronneby. Det har tidigare diskuterat att ha med fler flygplatser, likt det samarbete som Karlstad och Jönköping hade kring den linje till Frankfurt som BMI flög. Det var en linje som av allt att döma var på väg att klara sin egen finansiering men som drogs med när BMI gick i konkurs i februari förra året. Den trafiken har inte återuppstått, främst beroende på de upphandlingsregler som finns i Sverige och som Flygtorget rapporterat om tidigare.

Etableringen av en utrikeslinje på Ronneby Airport är även en del i det långsiktiga arbetet på flygplatsens överlevnad. Flygplatsen har drabbats hårt av det sviktande inrikesflyget och tappade närmare 20 000 resenärer eller 8,6 procent förra året, det största tappet bland Swedavias flygplatser.

- Det finns en oro över inrikesflyget och flygplatsens framtid. Därför är det här en viktig process och jag är som sagt var optimistisk om utgången.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev