Skriv ut  

Ännu inget besked om det statliga ägandet i SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 februari 2020
Staten ska sälja sitt ägande i SAS – när tidpunkten är lämplig. Så har det låtit i tio år. Men ännu finns inga planer från regeringen att genomföra den försäljningen.

Sommaren 2018 sålde den norska staten hela sitt återstående ägande i SAS. Det gör att när det gäller statlig inblandning är flygbolaget enbart en svensk-dansk angelägenhet. Sverige äger i dagsläget 14,82 procent och Danmark 14.24 procent. Tillsammans står alltså det statliga ägandet i flygbolaget för 29,06 procent. Till det kommer Knut och Alice Wallenbergs stiftelse som äger 6,50 procent av aktierna och övriga aktieägare som innehar 64,44 procent. 

I motsats till Norge har den danska regeringen inga ambitioner på att minska eller rent av släppa ägandet i SAS. Tvärtom har det diskuterats om att öka innehavet.

När den norska affären genomfördes slog den svenska regeringen fast att den var beredda att följa i spåren av Norge. Dåvarande näringsminister Mikael Damberg menade att den svenska staten inte ska vara långsiktiga ägare i ett flygbolag och att en försäljning ska ske när det är lämpligt. Det var ett påstående som SAS vd Rickard Gustafson reagerade på och menade att om inte det finns något engagemang så är det lika bra att stiga av.

– De får ju fatta sina beslut. Däremot är det ju viktigt för SAS, liksom alla företag, att man har en ägare som vill någonting med bolaget. En ägare som vill stötta bolaget, en ägare som vill utveckla verksamheten, sa han i Ekots lördagsintervju i mars förra året.

Men trots uttalandet om att inte vilja stanna kvar som ägare har regeringen inte gjort slag i saken under de dryga ett och ett halvt år som gått sedan Norge sålde sitt innehav.

- Trots detta äger staten fortfarande nära en sjättedel av bolaget. Frågan man dock kan ställa sig är när denna lämpliga säljtidpunkt infinner sig?
Det frågade riksdagsledamoten Mattias Bäckström Johansson (SD) och fick i går svar av näringsminister Ibrahim Baylan:
- Regeringens har ett bemyndigande från riksdagen att vid lämplig tidpunkt minska ägandet i SAS AB. Svenska staten vill vara en ansvarsfull ägare och avser när det bedöms lämpligt med hänsyn till bland annat rådande marknadsförutsättningar genomföra en ansvarsfull avyttring.

Ingenting pekar alltså på att en försäljning av statens ägande i SAS är när förestående.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Om ni inte förstod
Skrivet av Norrlänning, 2020-02-25 07:01:52
När man reser mycket i jobbet vill man ha hela flygningen på en bokning. Med SAS och StarAlliance kommer man mycket långt.
Att ha en resa på flera bokningar med olika bolag blir fort en katastrof om någon försening inträffar. Man får då själv boka om och betala eventuella hotell kostnader.
Har man hela sträckan på en bokning fixas detta av de inblandade flygbolagen.
Varför spela rysk rosett genom att ha resan på flera olika bokningar?

Anmäl inlägget
SAS är viktigt för Sverige
Skrivet av Norrlänning, 2020-02-24 19:03:16
Det fanns en tid då inte SAS flög på min hemma flygplats. Det scenariot vill jag inte ha tillbaka. SAS är ett seriöst bolag jämfört med många andra aktörer. SAS gör det möjligt leva i Norrland trots att mina huvudsaklig kunder finns över hela världen. SAS är det ända flygbolaget för affärsresenärer med annat än Stockholm som resmål.
Anmäl inlägget
50år
Skrivet av Gullan Purser&Trotjänare , 2020-02-23 11:44:58
Hoppas det dröjer till nästa år, så jag hinner få klockan ; För nit och redlighet i rikets tjänst.

Den skulle gnistra sött då jag bjuder gratis och gott kaffe.
Anmäl inlägget
Danske stat 39%
Skrivet av Heavydane, 2020-02-23 09:40:57
Den Danske stat ejer kun 39% af CPH.

Mvh
H
Anmäl inlägget
Sälj Allt Snarast
Skrivet av Erik, 2020-02-22 20:24:53
Jag begriper inte varför svenska staten äger andelar i StorKöbenhavnAirlines Systems. Det är som med Postnord, gör man affärer med danskar så bör man räkna fingrarna efter handskakning. Och danskarna är de som tar hela vinsten av SAS-upplägget iom att Kastrup tjänar stålar på allt oavsett hur SAS går.

Inrikesflyget till Norrland kan andra sköta.
Anmäl inlägget
@Pladder
Skrivet av Kondulit, 2020-02-22 15:23:38
SAS fyller ju själva på med passagerare till Kastrup från resten av Skandinavien, då är det ganska självklart att det är där man tjänar mest pengar. Om SAS hade gjort likadant fast med Oslo är det ju där SAS lönsamhet hade funnits. Det konstiga är att SAS är flag carrier för tre länder, och det gynnar mest ett land (Danmark). Är ganska skevt, därav borde Sverige dra sig ur SAS pronto då det inte är speciellt mycket till ett svenskt flag carrier.
Anmäl inlägget
Pladder
Skrivet av @Kondulit, 2020-02-22 12:26:40
Hur stor en del av SAS äger danska staten lite mindre än svenska staten. Sanningen är att SAS idag flyger där det betalar sig bäst, och tydligen är det betydligt mer lönsamt att satsa på t.ex. långlinjer från CPH än från ARN. Många verkar ha svårt att ta in att dagarna där politikerna bestämde vilke linjer som SAS ska trafikera är ”long gone”
Anmäl inlägget
Petter
Skrivet av Ehrmantrout, 2020-02-20 19:28:40
Sälj till Petter Stordalen ! Svenska Saten.
Anmäl inlägget
SAS SE vs. DK
Skrivet av Mr €, 2020-02-20 19:12:57
Svenska Näringsdepartmentet till slut har fattat vad Danmark vill med SAS, tror det nu är en "Mexican standoff" där respektive regering väntar på den andra att minska sitt ägande och inget händer. Nu när Norwegian fått en ekonom till VD och krymper är det ingen stress.
Anmäl inlägget
Pris
Skrivet av Sir, 2020-02-20 17:29:11
Vad betalade staten för dessa aktierna?
Anmäl inlägget
Säg något som...
Skrivet av Nielsen, 2020-02-20 17:11:51
Som inte svenska staten gör som bara drabbar oss arbetande folk ?
Anmäl inlägget
Svenska regeringen...
Skrivet av Nielsen, 2020-02-20 17:09:28
Klart dem är ett skämt !
Efter mitten av 80 talet blev dem svenska regeringarna / politikerna dem absolut dummaste i världen.
Fega, tillbaka dragna. Mycket snack om si och så men när det gäller så förstör dem för landet o det svenska folket.
Flytta till Norge eller Danmark där får ni det såååå mycket bättre.
Anmäl inlägget
Sälj
Skrivet av Rabbi Pinto, 2020-02-20 15:40:49
Ja sälj om det kan ge stålar. Svenska staten behöver pengar till sina vanvettsaffärer.
Anmäl inlägget
Konkurrens inom EU
Skrivet av Skattebetalaren, 2020-02-20 14:51:18
Helt obegripligt! Om staten ägt 100% av bolaget kunde man motivera att spendera skattebetalarnas pengar på det här. Verkligheten är att staten subventionerar SAS verksamhet som därmed är i direktkonflikt med EUs konkurrenslagstiftning. SAS skulle ha gått i konkurs för några år sedan om inte staten gått in med skattemedel. Varför gjorde inte staten samma sak för Primera eller Nextjet? Finns de där för Norwegian om det blir aktuellt? Köp rubbet eller sälj av!
Anmäl inlägget
Är bara att sälja
Skrivet av Kondulit, 2020-02-20 14:36:31
Det här säger ju ändå en del om varför Kastrup mer och mer blir SAS fokus. Den danska staten vill ju såklart att SAS ska ha sitt fokus och sin prioritet på Danmark, och det verkar som att den danska staten är väldigt drivande i företagets utveckling. Samtidigt som den svenska staten inte vill äga ett flygbolag blir det ganska självklart att man inte satsar på samma sätt i Sverige som man gör i Danmark.
Anmäl inlägget
Utveckla??
Skrivet av Yoke, 2020-02-20 14:24:49
Rickard vill dock inte så mycket heller förutom att outsourca den skandinaviska personalen. Det är hans största projekt...
Anmäl inlägget
Sälj skiten till Danmark
Skrivet av Evangelius, 2020-02-20 14:01:11
Sverige och Danmark ska inte ha gemensamt ägande överhuvudtaget. Se hur det gick för Postnord.
Anmäl inlägget
Svenska staten har sålt en del
Skrivet av Linkan, 2020-02-20 12:19:11
Svenska staten har börjat avveckla sitt ägande. Man har redan sålt en del.

Men det finns inget att vinna på att till varje pris sälja sin kvarvarande del.
Självklart skall staten inte sälja till underpris. Det drabbar då vi skattebetalare. Skall försäljning göras skall det vara affärsmässigt riktigt.
Anmäl inlägget
Svenska regeringar
Skrivet av thomas, 2020-02-20 11:46:10
Sverige får en ny regering vid nästa val, som ändrar det mesta, den nuvarande och förra Maud Olofsson Vattenfall Saab personbilar etc har alla varit en katastrof för landet.ekonomiskt
Anmäl inlägget
Påverkar inte
Skrivet av Janne, 2020-02-20 11:36:13
Svenska och danska staten ägen SAS till 30%. Deras inflytande är därför klent och påverkar i stortsett ingenting.
Anmäl inlägget
Svenska regeringen
Skrivet av KK, 2020-02-20 10:35:55
är på alla sätt ett skämt. Ingenting mäktar man med. Klart att man ska sälja sina SAS aktier. Rickard G . har helt rätt, om man inte vill nånting med sitt ägande bör man sälja
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev