Västerås Airport
Så sent som i januari fick Västerås flygplats ett klartecken från mark- och miljödomstolen i Stockholm att inte bara fortsätta med trafiken utan också öka antalet rörelser: från 55 000 per år till 70 500. Det skulle bland annat ge möjlighet att ytterligare öka möjligheterna för allmänflyget och de tre flygskolor som verkar på flygplatsen. Västerås är en av de flygplatser i landet med störst andel allmänflyg och är i princip den närmaste flygplatsen för privatflygarna i Stockholm.
I skenet av den positiva utvecklingen kom det politiska beslutet att lägga ner flygplatsen som en kalldusch. Ingen på flygplatsen, inte ens vd:n var informerad i förväg.
Officiellt är det ekonomin som är den främsta orsaken. Flygplatsen har, likt de flesta regionala flygplatser i landet brottats med ett underskott. Visserligen har det successivt minskat med åren men förra årets budgetmål på 20 miljoner missades med tre miljoner.
– Vi har kommit till vägs ände med de bidrag staden ger till flygplatsen, vi behöver riva av det här plåstret, sa kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S) under presskonferensen, rapporterade Magasin 24.
Trots beskedet idag finns inga formulerade planer över vad det stora flygplatsområdet ska användas till när flygtrafiken har flyttat ut. Inte heller har några diskussioner tagits upp med de många företag och flygskolor som verkar på det som en gång var F1. Cirka 250 personer arbetar på eller omkring flygplatsen.
Västerås var en av de första flygplatser som genomförde en konkurrensutsatt upphandling som ACR tog hem.
- Västerås är ett av våra större uppdrag och är över huvud taget en flygplats med ett mycket stort antal rörelser. I nuläget vet vi inte mycket mer än vad som framgått i media så nu måste vi ta en diskussion med vår uppdragsgivare. Vårt kontrakt sträcker sig 2021 ut och vi hoppas naturligtvis att det blir en strukturerad avveckling av flygverksamheten, säger Björn Eriksson på ACR till Flygtorget.
Allmänflyget blir den stora förloraren tillsammans med de skolverksamheter som finns. Många har sökt sig just till Västerås när möjligheterna på flygplatser närmare Stockholm försvunnit. Var de nu ska ta vägen är oklart. Eskilstuna kan vara ett alternativ men även där förs en intensiv debatt om att lägga ner verksamheten.
Ryanair är enda reguljära flygbolag på Västerås och har trafik till London, Alicante och Malaga.
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
lägg ner
Skrivet av kommunalpampen, 2020-03-13 20:59:37
Lägg ner kommunfullmäktige. Då sparar vi mer än tre millioner.
|
|
Flygplats ledningen inkompetens på Hässlö
Skrivet av thomas, 2020-03-12 10:11:36
Undra om inte det har varit brist på försäljnings ansträngningar, Zalando har byggt ett jättelager i Kungsängen, där även några till stora logistik lager byggts, och i TLL landar cargo flyg från Asien, Zalandos affärsidé är supersnabba leveranser. V-ås ligger så strategiskt.
|
|
Till anonym
Skrivet av Arne Bengtsson , 2020-03-11 18:05:11
Vilket dåligt inlägg ovan.
Du vet att SL också satsat på att dra in spårvagnen nu till BMA va ;)
I övrigt satsas det mycket på BMA.
Antar att du röstar till vänster.
|
|
Antingen eller...
Skrivet av Sosse, 2020-03-11 12:44:28
Antingen har vi ett flyginfrastruktur som är skattefinansierad eller privat.
I min mening i takt med miljön så ser jag flyget som ett komplement till tåget. Vårt geografiska läge är ett hinder då tillgängligheten med tåg är begränsat ner till övriga Europa. Däremot är tillgängligheten god till övriga Norden.
Iom nedläggningen av Västerås flygplatsen så ser jag en risk att stockholms regeringen blir ännu känsligare när det kommer till att tillgodose lokalefterfrågan.
|
|
Tråkigt
Skrivet av Gullan Purser&Service expert, 2020-03-11 11:54:38
Men så tråkigt, det var en fröjd då vi flög på Västerås. Så trevlig och proffsig markpersonal, där avgick vi alltid på tidtabell. Kommer att sakna den flygplatsen. En av de bästa.
|
|
Skol-, privat- och beredskapsflyg..
Skrivet av Fredrik, 2020-03-11 11:41:19
får Arlanda och Bromma ta hand om i framtiden. Ligger i linje med vad MP arbetar för. De får tyvärr stor draghjälp av Covid-19 och Greta effekten. Någon fjärde och femte bana lär vi heller inte behöva på Arlanda. Hur och när ska S + M återta samhällsansvaret i landet och dess nödvändiga infrastruktur. Snart bara väg och järnväg kvar.
|
|
1 flygplats för allmänflyget i sthlm
Skrivet av Anonym , 2020-03-11 09:16:21
Samla allmänflyget i hela stor sthlm regionen till en enda flygplats. Västerås, eller Eskilstuna. Men det bästa vore ändå att ta bort passagerarflyget på Bromma flygplats & endast ha allmänflyget där. Precis som Säve flygplats i Göteborg.
|
|