Norwegians beslut att ställa in 4000 flygningar påverkar 40 procent av långdistanslinjerna och 25 procent av flygningarna i Europa. Dessutom sägs uppemot 50 procent av personalen upp, och det kan bli ännu fler. Alla avdelningar drabbas av de tillfälliga permitteringarna.
I ett pressmeddelande säger Norwegians koncernchef Jacob Schram: ” Det här är en extraordinär situation som saknar motstycke. Säkerheten för våra kunder och anställda är vår främsta prioritet. De nya restriktionerna gör en svår situation ännu värre. Vi ber både norska och internationella myndigheter att agera nu för att bibehålla viktig infrastruktur och för att arbetsplatser ska kunna räddas.”.
Följande långdistanser ställs in
13-29 mars: de allra flesta flygningar till USA från Amsterdam, Madrid, Oslo, Barcelona och Paris
13 mars till slutet av maj: alla flygningar mellan Rom och USA
29 mars till slutet av april: alla flygningar till USA från Paris, Barcelona, Madrid, Amsterdam, Aten och Oslo
Oslo – Fort Lauderdale fortsätter fram till och med 28 mars.
Alla linjer mellan London Gatwick och USA fortsätter
Kortdistanslinjerna blir kraftigt påverkade
Norwegian ställer även in ett stort antal inrikesflygningar i Norge samt flygningar i Skandinavien som Oslo-Stockholm och Oslo-Köpenhamn. Alla flyg till Italien ställs också in. Ett flertal av inrikeslinjerna och flygningar inom Skandinavien kommer att slås ihop.
Det finns 14 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Den norska staten ...
Skrivet av Nielsen, 2020-03-17 10:29:00
Nei, den norske staten trenger ikke og hjelpe flyselskapene. Finnes viktigare ting , som at se til at mennesker har mat på bordet !
|
|
Sv Gullan
Skrivet av Sv Gullan, 2020-03-15 22:00:29
Som tidigare påpekat så har ingen permitterats på Norwegian, inte heller Turid som jag känner mycket väl. Ingen crew på bolaget har betalat för sina hotellrum och ingen pilot kommer heller att betala för bränslet. Du är ett nät-troll Gullan. Håll dig till fakta och sluta sprid dålig energi. Situationen är nog illa som den är.
|
|
Varför?
Skrivet av sv Gullan Purser, 2020-03-15 18:52:00
Norska staten har inga skyldigheter att rädda SAS. De är inte delägare av SAS!
|
|
@Gullan
Skrivet av Kalle, 2020-03-15 16:38:04
Du ljuger. Ingen flygande har än så länge blivit permitterad från Norwegian och ingen besättning betalar för hotell själv. Dessutom finns det inte "pursers" på Norwegian. Bespara oss din fantasivärld.
|
|
Sterling
Skrivet av Jocke, 2020-03-14 17:28:02
En konkurs är en konkurs. Det har hänt tidigare och kommer hända igen.
|
|
stopp å belägg
Skrivet av Gullan Purser&AktieExpert, 2020-03-14 15:01:20
Då skall oljefonden rädda SAS också, DY är verkligen illa ute, crew betalar hotellrum kontant och snart betalar piloterna bränslet med kort.
Min purserväninna Turid på DY har blivit permitterad en månad. Branschen är turbulent nu.
|
|
svårt läge
Skrivet av Johan, 2020-03-13 23:36:07
Skulle vara väldigt tråkigt om Norwegian gick i konkurs. Många skriver att Norge ska använda sin oljefond för att rädda Norwegian. Det är nog något Norge gärna skulle vilja göra då Norwegian är ett viktigt företag och varumärke för landet. Är det någon som har någon koll på om det skulle fungera i praktiken? skulle det inte räknas som Ojust konkurrens?
|
|
hjälp staten
Skrivet av DY, 2020-03-13 23:28:44
Exakt om inte Norska staten går in och hjälper så kommer slut effekten bli hundratusentals uppsägningar, så frågan är om Norska regering vill ha det på sitt samvete.
|
|
Norwegian och kostnader
Skrivet av Mr, 2020-03-13 17:23:57
Normalt skulle man göra en aktie-emission för att få in pengar som blir kvar i bolaget. Att staten ska lån ut till "marknadsräntor" fördröjer KK ett tag, då lån ska normalt betalas tillbaka. Aktieägare ska leva på utdelning och kurs-stegring och tillsätta en styrelse så att bolaget blir långsiktigt lönsamt.
|
|
Norwegian vad som måste göras
Skrivet av thomas, 2020-03-13 17:05:11
Norska oljefonden har tappat tusen miljarder på börsfallet fram tills idag, men har 9.000 miljarder kvar, och de förlorade kommer att komma tillbaka.
Norge har ju gått ur SAS, så ERNA kapitalisera Norwegian med en hundra miljarder, rensa i skulderna ge bolaget chans till nystart. Bolaget bör vara Norges största arbetsgivare. PR värdet av Norwegian är enormt för Er, var man än flyger så står DY flyg och gör reklam för Norge JFK AGP LGW LPA RIX ARN LAX etc etc Snabbt beslut nuuuu
|
|
Sommaren 2020
Skrivet av thomas, 2020-03-13 16:24:50
Det kommer en mkt svår tid nu i sommar i livsmedels försörjningen RK etc får svårt få fram nödhjälp, se bara på Sverige som inte ens har har skyddsutrustning till sin egen sjukvårds personal, USAs kornbod i mellanvästern har stått under vatten, grödor i stor omfattning har gått förlorade. Enorma locus svärmar i Afrika Indien Pakistan Kina Mellanöstern har rensat rent, vissa följer inte med vad som händer världen runt, fattar troligen inte heller omfattningen av viruspandemin.
|
|
Alarm
Skrivet av sv thomas, 2020-03-13 15:21:27
Om det är någon som står för alarm, så är det du. "Vi går mot en världssvält"........
|
|
Använd Oljefonden
Skrivet av Linda, 2020-03-13 12:58:01
Håller med Thomas, använd oljefonden. Detta är under en kort tid och flygbolagen behöver stöd. Det tar oerhört lång tid att starta nya flygbolag, så ta hand om de som finns under denna svåra tid. Annars skadas vår infrastruktur allvarligt. Tänk t ex på alla reservdelar som inte kan komma till industrin om flyget stannar av...
|
|
Vad Norge måste göra
Skrivet av thomas, 2020-03-13 08:31:35
Norrmännen har oljefonden, använd den till att hålla Norges stolthet Norwegian under armarna. Det här är ju bara tillfälligt, inget permanent, det blir om nån månad och när folk tröttnar på alarmrapporterna back to business as usual.
|
|