Skriv ut  

Första laddstationerna för elflyg på Dala Airport

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 maj 2020
Dala Airport i Borlänge har nu tre laddstolpar för elflyg i drift. Mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna landa och ladda sina batterier på flygplatsen.

Dala Airport har beviljats ekonomiskt stöd från Naturvårdsverket via det så kallade ”Klimatklivet”, ett stöd till lokala och regionala investeringar som minskar utsläppen av koldioxid. Som ett första steg i klimatsatsningen invigs nu tre stycken laddstolpar för elflyg på Dala Airport i Borlänge. På invigningsdagen fanns ett eldrivet sportplan från Borås på plats för att ladda sina batterier.


– Världens flygtrafik står idag inför en stor omställning. Precis som fordonsbranschen behöver flygbranschen elektrifieras. Detta görs i idag i små steg och Dalaflyget är en av de första aktörer i Sverige som vågar satsa på ett hållbart flyg, säger Jonas Anderson, försäljningschef för Norden på CTEK som utvecklat laddstationerna tillsammans med Hybrida E-Mobility. Idag är det mindre flygplan som är elektrifierade, men inom en snar framtid bör vi kunna se eldrivna passagerarplan för upp till 18–19 passagerare på kortare inrikessträckor.

Laddarna som installerats är av samma typ som de standardladdare man använder för att ladda elbilar. Hur snabbt ett elflygplan kan laddas beror på flera variabler, bland annat hur stort batteriet är och hur snabbt flygplanen kan ta emot laddningen.

– Flygbranschen pratar om en bränslekostnad som är 20% jämfört med traditionellt bränsle, förklarar Jonas Anderson, så här finns stora pengar att spara. Idag utvecklas batterierna i rasande takt, vilket innebär att kapaciteten ökar, vikten går ner och även priserna går ner. 

– Service och underhåll kommer även att påverkas i positiv riktning för ägaren, vilket beror på att det finns färre rörliga delar, oljor, servicebehov etc. i en elmotor jämfört med en traditionell motor, fortsätter Jonas Anderson.

Vad en laddning kommer att kosta är svårt att bedöma, beroende på hur stort batteriet är och hur snabbt laddningen ska ske. Ska man kunna ladda effektivt och ta hänsyn till att ett passagerarplan ska stå still så kort tid om möjligt talas det idag om laddeffekter på upp till 1MW, d.v.s. mer än 10 gånger högre effekt än majoriteten av dagens snabbladdare för rena elbilar.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Tjo
Skrivet av Jöns, 2020-05-24 22:31:15
Det spelar inte så stor roll, el-motorn är inte begränsningen, det är batterierna. Ett flygplan som bränner bränsle blir hela tiden lättar. Ett el-flygplan kommer väga lika mycket hela flygningen, mer energi behövs och verkningsgraden minskar. Du får tro vad du vill, men ett el-flygplan värt namnet ligger lååångt fram i tiden, om ens.
Anmäl inlägget
Vilka
Skrivet av Operation , 2020-05-24 17:04:37
Flygplan tänker de ladda där? Finns inga elflyg o med dagens sviktande bransch kommer inga finnas på många många år...
Anmäl inlägget
Lite tidigt ute...
Skrivet av Karl-Ivan, 2020-05-24 06:05:43
Det finns inga riktiga el-flyg idag och det kommer dröja mycket lång tid innan det kommer. Detta är en riktigt dålig investering av flygplatsen eftersom utrustningen kommer vara gammal och säkerligen inte fungera längre den dagen det första el-flyget kommer och vill ladda
Anmäl inlägget
Lägg ner
Skrivet av P Ilot, 2020-05-23 22:44:41
Elflyg kan kanske funka till att bogsera segelflyg eller lyfta fallskärmshoppare, men kommersiellt elflyg har ingen framtid speciellt inte i ett väderutsatt land som Sverige.
Anmäl inlägget
Batterier
Skrivet av Flygare, 2020-05-23 18:34:42
i allafall dagens batteriteknik är på inget sätt framtiden för varken flyget eller bilen.
Me våra intelligensbefriade politiker har bestämt att det ska vara så.
Det händer mycket när det gäller nya bränslen, men ingen vågar finansiera storskalig produktion så länge som politrukerna bara vill satsa på utsiktslös batteri drift
Anmäl inlägget
Elflyg
Skrivet av Tjo, 2020-05-23 16:11:03
@ Jöns, jämför du verkningsgrad för respektive motor får du ett förhållande på ca 1 till 14, vilket kanske är en mer relevant jämförelse.
Anmäl inlägget
Vilken?
Skrivet av Jöns, 2020-05-22 19:53:43
Vilken laddsladd är standard till flygplan?...Dagens batterier kräver ca 40kg fulladdat batteri för att motsvara 1kg flygbränsle i energi, det betyder att ett elflygplan värt namnet ligger långt fram i tiden.
Anmäl inlägget
Framkant
Skrivet av Fredrik Ericson, 2020-05-22 17:27:00
Kul att se att Dalaflyget med flygplatschef Hakkarainen med team ligger på framkant!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev