I dagsläget finns tio så kallade beredskapsflygplatser i Sverige i ett system som funnits sedan 2012. Det är åtta av Swedavias flygplatser tillsammans med Gällivare och Sundsvall-Timrå som får ett extra bidrag från staten som betalar för att hålla en beredskap dygnet runt och därmed flygplatsen öppen för i första han sjuktransporter men också för polisen, Kustbevakningen och försvaret.
Dagens system med tio flygplatser räcker inte och nu har Trafikverket presenterat ett förslag som innebär att ytterligare nio flygplatser får statusen av beredskapsflygplats. Åtta av dem är mindre regionala flygplatser runt om i landet som just nu knäar under effekterna av coronapandemin. För dem är det en lika viktig som positiv signal som nu kommer.
- Det är en bra och gedigen utredning som Trafikverket presenterat. Att det blir i det närmaste en fördubbling är en framgång och ett erkännande av de små flygplatsernas betydelse, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala flygplatser till Flygtorget.
En av de flygplatser som föreslås ingå i den nya organisationen är Karlstad. Där finns i dagsläget ingen linjetrafik sedan Air Leap la ner trafiken till Arlanda tidigare i vår.
- Redan idag tar vi emot samhällsviktiga transporter även på nätter och helger när flygplatsen är stängd. Den ökade ersättningen kommer att säkerställa att vi kan ha en öppen flygplats och våra duktiga medarbetare kan fortsätta ta emot denna viktiga trafik, dygnet runt, säger flygplatsens vd Camilla Sperling.
En annan av de föreslagna flygplatserna, Mora, har tidigare lobbat hårt för att bli en beredskapsflygplats som ett sätt att hålla verksamheten igång sedan den upphandlade trafiken försvann. Flygplatsen har dock blivit viktig som bas för brandflyget de senaste åren och har även en ambulanshelikopter baserad. Att nu bli en beredskapsflygplats gör att läget ljusnar betydligt och förhoppningsvis motar undan nedläggningshotet. Trafikverket har även föreslagit en höjning av ersättningen för att hålla beredskapen uppe, från dagens 9,5 miljoner till 50 miljoner sammanlagt.
- Det är viktigt att inse att det ännu bara är ett förslag. Det krävs ett politiskt beslut för att det ska bli verklighet också, säger Peter Larsson.
Dagens tio beredskapsflygplatser:
Gällivare
Luleå
Umeå
Åre – Östersund
Sundsvall – Timrå
Arlanda
Landvetter
Visby
Ronneby
Malmö
Dessa flygplatser föreslås ingå i det nya systemet:
Karlstad
Jönköping
Kiruna
Linköping
Lycksele
Mora
Skavsta
Uppsala
Örebro