Skriv ut  

Första A320 på plats i Oslo – skyndar på utfasningen av 737

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 augusti 2020
Vägen mot en enhetsflotta inom SAS fortsätter. Nyligen landade en första Airbus A320neo i Oslo och ska därifrån flyga inrikes i Norge. Samtidigt lämnar Boeing 737 flottan i allt högre takt.

SAS A320neo
SAS Airbus A320neo
 
SAS är just nu mitt uppe i leveranserna från Airbus. Hälften av de 80 beställda Airbus A320neo finns på plats tillsammans med hälften av de åtta A350-900. Tillväxten i medeldistansflottan gör också att utfasningen av Boeingmaskinerna skundas på, redan idag har de sista Boeing 737 lämnat Stockholm och det femtiotal maskiner som finns kvar är koncentrerade till Oslo.

Men också där gör nu Airbus sitt intrång. Nyligen landade en första A320neo, SE-RUA, öronmärkt för Oslo och trafik på ibland annat Trondheim och Stavanger. Den ska följas av fler de kommande två åren och skyndar av allt att döma på utfasningen av Boeingflottan.

- I nuläget räknar vi med att de sista 737 NG maskinerna har fasats ut under första kvartalet 2023. Det är något snabbare än de ursprungliga planerna, säger Niklas Hårdänge, ansvarig för SAS flygplansflotta till Flygtorget.

Boeing 737-maskinerna i SAS flotta har 10-20 år på nacken, en del är ännu äldre om de som togs över från Braathens räknas in. De  äldre som finns kvar i dagsläget levererades dock de första åren på 2000-talet men försvinner alltså i en allt snabbare takt, upp till ett flygplan var tredje vecka om slutdatumet 2023 ska uppnås. Det leasade maskinerna  går tillbaka till ägarna, en del säljs till andra flygbolag medan en del plockas isär och säljs i delar. Bland annat motorer, landningsställ och dörrar är efterfrågade på begagnatmarknaden. Det finns även en efterfrågan från fraktmarknaden som gör att en del ägda individer ur SAS Boeingflotta är på väg att konverteras till fraktmaskiner. Den rådande situationen på flygmarknaden gör dock att efterfrågan är svagare.

När flottförnyelsen inom SAS är genomförd kommer basuppdelningen , vilka flygplan som hör hemma var, att ha mindre betydelse än tidigare. Rörligheten bland både flygplan och besättningar ökar i en enhetsflotta. SAS egen flotta blir av allt att döma något mindre än vad den är idag, fler flygplan är på väg ut än de som kommer in. Samtidigt finns frågan kvar om vilken flygplanstyp som ska fylla behovet av en maskin i kategorin under A320neo.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dokumentera
Skrivet av @pf, 2020-08-21 08:55:02
gärna ditt påstående om att A320 neo inte har testats under arktiska förhållanden. dold Norwegian propaganda. A320 Neo är ett effektivt modernt flygplan. Som inte B737 Max har en chans att konkurera med.
Anmäl inlägget
A320
Skrivet av Markus, 2020-08-20 23:06:29
Föredrar A320-serien än B-737NG. Bl.a. bättre kabinbelysning som gör att kabinen känns luftigare och större.
Anmäl inlägget
A321 LR
Skrivet av Panda, 2020-08-20 09:44:30
Såg d flög LR till Boston?
Hittar inga bilder på hur den ser ut på insidan?
Vart kan man hitta det?:)
Anmäl inlägget
Er fremdeles skepsisk
Skrivet av pf, 2020-08-18 21:11:17
i bruken av Neo på Nord-Norge i riktig tøfft vintervær. Ingen har testet det full-scale med flytypen. Ikke i artiske forhold i Kanada eller Russland.

Håper det går bra, men skepsisen består.
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&Service expert, 2020-08-18 11:50:18
Härliga nyheter, en lättarbetad bekväm tyst maskin, med generösa utrymmen för våra kunder.
Detta kommer att bli bra för framtiden.
Välkommen ombord.
Anmäl inlägget
Flera yngre än 10 år.
Skrivet av Bertil, 2020-08-17 16:50:20
Flera 800:or med LN-RG(X) är yngre än 10 år.
Anmäl inlägget
Flera yngre än 10 år.
Skrivet av Bertil, 2020-08-17 16:50:10
Flera 800:or med LN-RG(X) är yngre än 10 år.
Anmäl inlägget
Ett lyft
Skrivet av To, 2020-08-17 15:18:46
Det blir ett lyft för norska marknaden att få in A320Neo! Bra SAS!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev