Skriv ut  

SAS A340-flotta minskar

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 september 2020
Åtta trotjänare har blivit tre. I går flögs den femte A340-maskinen i ordningen till skroten. Av de återstående tre kan någon bli kvar i flottan, allt beroende på hur flygmarknaden utvecklar sig.

Principen är enkel, varje ny A350-900 som tillförs SAS flotta knuffar ut en A340-300. De åldrande, fyrmotoriga trotjänarna levererades åren 2001 och 2002 och har alltså närmare 20 år på nacken. Samtidigt är det maskiner som är avskrivna och därmed relativt billiga i drift trots de fyra motorerna.

Men nu tunnar alltså antalet A340 i SAS färger ut. I dagsläget har en maskin plockats isär i Lourdes i södra Frankrike och utsatts för plåtsaxarna. Det är den ökända LN-RKP, ursprungligen från Lan Chile och en maskin som inte höll SAS-standard i kabinen. På flygplatsen Castellon utanför Valencia står ytterligare tre, även de i väntan på att plockas isär. Den femte, OY-KBI, har just anlänt till Marana Airport i Arizona efter ett första stopp i Phoenix. Där ska den plockas isär och säljas i delar och motorerna återgår till de ursprungliga ägarna. Den följs av allt att döma redan i oktober av ytterligare en A340 vilket alltså lämnar kvar två Airbus A340-300 hos SAS.

- Vad som ska ske med dem är ännu inte beslutat. De kan komma att finnas kvar i flottan ytterligare en tid, säger Niklas Hårdänge, chef för SAS flotta till Flygtorget.

Framtiden för de två avgörs bland annat av hur flygmarknaden utvecklar sig. Ytterligare en faktor är hur underhållscykeln ser ut. Att satsa en dyr C-check på en maskin som närmare sig 20 år är tveksamt ur ekonomisk synpunkt, även om de är relativt billiga i drift.

SAS har dock använt några A340 också under coronapandemin. Det har varit rena fraktflygningar där både lastrummen och kabinen använt för godset. 

I och med utfasningen består widebody-flottan i dagsläget av tre A340-300, fyra A350-900 och nio A330. Trots att flygprogrammet på långlinjerna inte på långa vägar är detsamma som innan pandemin, roteras maskinerna på de linjer som flygs för att de ska hållas igång. 



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Why
Skrivet av @pf, 2020-09-18 16:57:07
Why you Ask questions on things you know?
Anmäl inlägget
LN-RKP,
Skrivet av pf, 2020-09-17 15:46:37
var det den som kom fra LAN Chile(Nå er det bolaget en del av LATAM) ?
Anmäl inlägget
Sorgligt
Skrivet av Gullan Purser&FlygplansExpert, 2020-09-17 10:09:37
Alltid lite sorg i hjärtat då gamla trotjänare går i pension. Jag sörjer 747 varje gång jag skall upp i luften, även RKP har en speciell plats i mitt och många kunders hjärtan.
Tack för alla fina turer A340, vi saknar er redan!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev