Om den globala uppvärmningen ska begränsas till 1,5 grader måste utsläppen minska med 45 procent senast 2030 jämfört med 2010 års nivåer, allt enligt FN:s klimatpanel. Det kräver insatser från bland annat flygbranschen och Norwegian har nu antagit en ny klimat- och miljöstrategi.
– Vi tar vårt klimatansvar på allvar och därför måste vi blicka framåt och genomföra en strategi som gör skillnad för klimatet och miljön både i dag och i framtiden. Lågkostnadsmodellen är hållbarhetsmodellen eftersom den möjliggör effektiv hantering av energi och resurser, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram.
Den nya klimatstrategin ska börja gälla omedelbart och innehåller flera, vad Norwegian menar är branschledande mål för arbetet. Högst upp på listan ligger ambitionen att minska CO2-utsläppen med 45 procent per passagerarkilometer senast 2030. Det ska ske dels genom förnyelse av flottan, dels en ökad användning av hållbart bränsle. Norwegian var det första flygbolaget som undertecknade FN:s program för klimatåtgärder och förpliktade sig i och med det att vara klimatneutralt senast 2050.
I de första stegen ska Norwegian successivt använda mellan 16 och 28 procent hållbart bränsle innan det här decenniet är slut, beroende på hur stor andel av flottan som förnyas. Målet är att tanka upp mot 500 miljoner liter hållbart bränsle senast 2030: ”För att kunna nå det här viktiga målet är det avgörande att det finns ett regelverk som aktivt belönar koldioxideffektivitet och stimulerar både ökad produktion och användning av hållbara flygbränslen” skriver Norwegian i ett pressmeddelande.
– Vi uppmuntrar leverantörer att öka produktionen av hållbara bränslen. Norwegian kommer aktivt föra dialog med producenter för att snabba på det här viktiga bidraget till branschen och för att dra nytta av utsläppsbesparingarna som dessa bränslen bidrar till, fortsätter koncernchef Jacob Schram.
Hållbarhetsstrategin omfattar även 100 procent minskning av icke-återvinningsbar plast och 100 procent återvinning av engångsplast, senast 2023.