Det finns fortsatt ett dussintal flygplatser i landet som ännu inte återfått någon linjetrafik, pandemin stoppar fortsatt allt flygande. Men det finns också undantag. Visby har den senaste tiden utvecklats till den hetaste flygmarknaden i landet när tre flygbolag konkurrerar om passagerarna. Det är framför allt på morgonen som konkurrensen blir synlig också på plattan på Visby flygplats. Idag fredag ser flygprogrammet från Visby ut så här:
07.20 Air Leap: Visby – Arlanda
08.00 Air Leap Visby - Bromma
08.00 Air Gotland: Visby Bromma
09.55 BRA/Amapola: Visby – Bromma
Sedan fortsätter det att rulla på under dagen med ytterligare sju flighter till Stockholm och en till Göteborg. Under peaktiden på eftermiddagen blandar sig också SAS in i konkurrensen.
16.00: SAS Visby – Arlanda
16.30 Air Leap Visby - Bromma
17.00 Air Gotland: Visby Bromma
Sammantaget går det tolv flygningar från Visby denna fredag, en till Göteborg, tre till Arlanda och åtta till Bromma. Det ger drygt 600 stolar enkel väg från Gotland till Stockholm lite beroende på vilka maskiner som flyger de aktuella sträckorna. Air Leap använder omväxlande Saab340 och ATR72, Air Gotland Saab340, BRA/Amapola Fokker 50 och SAS denna dag en A320. Trots utbudet är det färre säten per dag än innan coronapandemin lamslog trafiken.
- Just nu är vi inne i en period där resandet ökar för varje vecka, även om vi på totalen nu bara har 25 procent av antalet resenärer på Visby Airport jämfört med för ett år sedan, säger Gunnar Jansson, flygplatschef på Visby flygplats i en intervju med Gotlands Tidningar.