Qatar Airways
Just nu är det behovet av godstransporter som håller en del av flygtrafiken igång. Det gör också att flygbolagen sätter in större maskiner också på kortare europarutter, allt för att öka fraktkapaciteten. British Airways till exempel, flyger just nu sträckan London – Aten med en B787 och kan då erbjuda betydligt större volym bellycargo än på de A320 som normalt flyger sträckan. Det ger också passagerarna ombord en möjlighet att slumra en kort stund på de flatbeds som är installerade i business.
Det ökade fraktbehovet märks också tydligt på Arlanda. Turkish Airlines har ökat antalet passageraflygningar per vecka för att svara mot behovet och har även satt in renodlade fraktmaskiner till Stockholm. Det är i allmänhet Turkish Airlines egna A330F men nyligen gjorde även en B747F en vända till Arlanda, inhyrd från ACT Airlines. Även de flygbolag som flyger långlinjer till Stockholm i nuläget, Air China, Emirates, Ethiopian märker av en hög fraktbeläggning. Så också Korean Air och expressbolagen, bland andra DHL och FedEx. Framför allt är det dock Qatar som ökat fraktkapaciteten på Sverige, både Stockholm och Göteborg.
Qatar flyger i dagsläget dagligen på Stockholm och har gjort så under större delen av coronapandemin. Det är i de flesta fall en A350-900 som trafikerar sträckan med en god fraktbeläggning. Faktum är att efterfrågan på frakt är så pass stor att Qatar nu lagt till ytterligare en frekvens på Stockholm. Det är en B777 som slingas via Heathrow i London på vägen till Sverige och sedan går direkt ner till Doha två dagar i veckan, torsdagar och söndagar. Den har vid olika tillfällen tidigare flugit på Stockholm men då via Liège i Belgien.
I Göteborg har passagerartrafiken direkt till Doha ännu inte kommit igång, Qatar avvaktar hur marknaden utvecklar sig. Däremot flygs redan idag frakttrafik mellan de två städerna. Det är omväxlande en B777F och en passagerarmaskin som vid behov kan lata frakt i kabinen. Just efterfrågan på fraktkapacitet var en av de avgörande besluten när Qatar drog igång direktlinjen mellan Göteborg och Doha i december 2018.