Sakta men säkert återupptar nu SAS långlinjetrafiken. När det var som tyngst under pandemin var det bara New York och Chicago som var igång men sedan dess har fler destinationer i USA öppnats. Nu kommer också turen till Asien. Först ut är Shanghai, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare, och därefter startar trafiken också på Beijing och Tokyo.
Beijing: Trafikstart den 23 oktober med en flygning i veckan, ökar till 2 den 30 november.
Tokyo: Trafikstart på Haneda 27 oktober med en flygning i veckan, ökar till 3 den 6 december.
Samtidigt ökar antalet frekvenser på tre destinationer som redan är igång:
- San Francisco ökar från två till fyra avgångar i veckan den 1 december
- Shanghai ökar från en till tre avgångar i veckan den 1 december
- Washington ökar från tre till fyra destinationer den 4 december
Samtliga långlinjer flygs fortsatt ut från Kastrup. Det finns ännu inga besked om när linjerna till New York och Chicago kan vara tillbaka på Arlanda.
Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Buu
Skrivet av @Sverige, 2020-10-05 23:01:24
Alla flyttar sina longhaul till CPH för det är där kosingen finns. Svensken i Stockholm vill flyga för 100-lappen.
|
|
Pandemi
Skrivet av Realist, 2020-10-05 19:42:23
Det verkar som många drömmer om ett läge pre-corona. Med en starkt begränsad efterfrågan på flygresor är det nog en god idé att koncentrera de fåtal avgångar som det bedöms finnas lönsamhet för till en flygplats med bäst möjlighet till feed från andra flygplatser. Tids nog när det finns tillräcklig efterfrågan kommer säkert EWR och ORD tillbaka från Arlanda. Och varför skulle ALLA välja KL eller LH till NYC före SK? Alla är inte CPH-hatare.
|
|
Kastrup
Skrivet av Hampus, 2020-10-05 12:07:14
Danskarna har väl alltid tagit för sig i SAS? En del av dom problem som bolaget haft genom åren beror ju på det. Men dom har varit skickliga på det och det kan ingen ta ifrån dom.
|
|
CPH
Skrivet av Sverige, 2020-10-04 07:17:20
Strategin att flytta all utrikestrafik till Köpenhamn kan bli ödesdiger för SAS. Redan nu tar Lufthansa och KLM en stor del av den trafik som SAS haft på Arlanda och om inte SAS snart drar igång på Arlanda kommer de att tappa Stockholmsmarknaden helt. SAS ledning kör gamla lösningar på nya problem.
|
|
En ren ekonomisk fråga
Skrivet av thomas, 2020-10-03 12:10:03
Det verkar bli som i Ryssland på slutet av 90 talet allt föll ihop Rubeln föll med 90%. Ryssar på alla turistdestinationer bara försvann, alla där inne blev utfattiga på en dag, var en måndag. Nu lever Ryssland på olja till 90%, oljepriset rasade då var det slut. Nu har vi en diversifierad ekonomi, blir inte lika dramatiskt, men företag behöver spara, privatpersoner kommer att få sämre ekonomi, Att lägga ut flighter på nätet är en sak, att genomföra dessa nåt helt annat.
|
|
Och vem vill boka?
Skrivet av RDG, 2020-10-03 06:40:17
SAS är skyldiga sina kunder 6-7 miljarder kronor i återbetalningar. De som köper biljetter till de "nyöppnade" linjerna riskrar att avgångar ställs in och pengarna fryser inne. Att de har "rätt att omboka" betyder voucher - inte kontant återbetalning.
|
|
Äntligen
Skrivet av DC-10, 2020-10-02 19:16:53
Toppen att de äntligen börjar återgå mot att starta upp linjer igen. Dock så är det lite för långsam takt, borde gå att snabba på allt med minst en månad.
|
|
Rubrik
Skrivet av Fundersam, 2020-10-02 10:16:43
Hur kan du som skribent sätta rubriken "SAS: snart är alla långlinjerna på plats" ?
När du själv skriver att det finns inga besked om när linjerna till New York och Chicago kan vara tillbaka på Arlanda.
Det nämns inte heller något i artikeln angående linjerna till: CPH-BOS CPH-LAX OSL-EWR
Med andra ord så är det långt ifrån att alla långlinjer är på plats.
|
|
Njaa
Skrivet av Alex, 2020-10-02 08:19:35
Tillåt mig att tvivla. Restriktioner mot inresor och inget officiellt från SAS
|
|