Skriv ut  

Ny arena för flygtester i Östersund

Flygnyheter, Redaktionen, den 2 oktober 2020
En testarena för utvecklingen av elflyg. I Östersund är nu Green Flyway invigd och ska bli en hubb för tester och utvecklingen av hållbart flyg.

Elflyg
Elflyg
 
- Ett Arvidsjaur för flyget. Alltså en testanläggning liknande den som Europas bilindustrier har i norra Sverige.
Det sa hans Dunder, en av de stora inspiratörerna för elflygets utveckling i Sverige och projektledare för Green Flyway, som igår invigde en helt ny testarena på det som tidigare var flygflottiljen F4 i Östersund. Tanken är att där dels bygga upp kunnandet om elflyg och drönare och framför allt vara en plats där det som numera kallas framtidens flyg kan genomföra testflygningar. Redan idag finns en betydande elflygsverksamhet i Östersund tillsammans med de norska samarbetspartnerna i Röros på andra sidan gränsen. En bärande orsak till att det nu utvecklats till en permanent testanläggning är just det tidigare flottiljområdet. F4 lades ner 2008 men området har inte förfallit utan tagits över av olika verksamheter med anknytning till flyg.

- Här finns hangarer, befintliga anläggningar för motortester, företag som arbetar med flygteknik och inte minst ett stort och närmast ostört luftrum, fortsätter Hans Dunder.
Det ostörda luftrummet, en luftrumskorriodor som också inbegriper Trondheim, är också till del tämligen krävande med relativt höga fjäll längs gränsen till Norge. En första provflygning över till Röros har genomförts med en eldriven Phinix, en test som gav god återbäring i form av testfakta. Samarbetet med Norge och framför allt förhoppningarna om att kunna skapa ett kluster av företag som arbetar med utvecklingen av hållbart flygande är till del en förutsättning för att testanläggningen ska fortsätta att verka på sikt. 

- Vi vet ju hur inställningen till flyg är i Sverige. Till skillnad från Norge, där intresset och stödet är top – down, alltså från statsmakterna och neråt, bygger vi tvärtom, underifrån och med små steg. 
Anläggningen i Östersund blir den andra stora hubben i Sverige för utvecklingen av hållbart flyg med Göteborg och Heart Aerospace i den andra änden. Mycket talar för att de kommande testflygningarna med den eldrivna regionalmaskin som utvecklas där ska genomföra delar av test- och certifieringsflygningarna i Östersund. 

I Norge finns ett formellt beslut att allt inrikesflyg ska vara elektrifierat senast 2040. Där finns nu ett samarbete med bland andra Rolls Royce i utvecklingen av nya elmotorer. Det brittiska företaget har varit i Östersund och konstaterat att de testanläggningar som det svenska flygvapnet lämnat efter sig och som fortsatt är intakta, minskar behovet av att bygga nya anläggningar. Den svenska målsättningen är liknande och säger att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och allt flyg femton år senare. I Sverige slutförs därför just nu en utredning som regeringen tillsatt om hur elektrifieringen av flygbranschen ska kunna skyndas på. Det är Trafikanalys som har uppdraget och resultatet ska presenteras i slutet av oktober i år. Den studerar både om själva flygandet men också om vilka regelverk som måste ses över och hur hela infrastrukturen kring elflyg ska byggas upp. Det är ett arbeta som bland andra Swedavia följer.

- Ett förberedande elflygsarbete pågår på Swedavias flygplatser. I Åre Östersund är fokus att göra flygplatsens infrastruktur redo för att kunna möta ett kommersiellt elflyg på sikt, säger Peter Fahlén, flygplatschef Åre Östersund.

Invigningen av den nya anläggningen skedde inte med en traditionell bandklippning. Istället drogs sladdarna ur de två elflygplan som fanns på plats, en pipstrel och en Phinix. Det symboliserade att både de och den nya testarenan var färdiga att flyga.
- Ni kan knappast ligga mer rätt i tiden än vad ni gör idag, konstaterade Fredrik Kämpfe, Transportföretagen, branschchef flygbranschen.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nya industriprodukter, men det krävs miljarder i F
Skrivet av thomas, 2020-10-04 10:43:23
Kan man inte forska bredare, ex Nicolas Tesslas uppfinningar, kombinationer el Sterling motorn, solceller etc, även få ner bränsleförbrukningen med en 50% på jet och turbo motorer.
Sverige har en historia av många revolutionerande uppfinningar som fortfarande drar in miljarder SKF alfa Laval Ericsson etc. Finns världsprodukter även
I detta område till den som lyckas.
Anmäl inlägget
Vad gör dem nu?
Skrivet av Andriy, 2020-10-03 22:27:15
Ok, testanläggning är invigd. Vad betyder det egentligen? Att man har två st elflygplan och flyger runt med dem? Är det ett uppdrag från Pipistrel och den andra grekiska tillverkaren? Annars vem finansierar hubben?
Anmäl inlägget
Ner på jorden
Skrivet av thomas, 2020-10-02 15:00:47
Att de här planen når upp till flight level 360 tvivlar jag på.
Anmäl inlägget
Bara ett litet problem
Skrivet av Op, 2020-10-02 14:34:01
Vi har redan elbrist i Sverige, lär inte bli mindre med fler elbilar.
Anmäl inlägget
@thomas
Skrivet av J, 2020-10-02 13:49:39
Jag kan lova dig att det inte är speciellt varmt på FL360 heller så det är en perfekt testplats;)
Anmäl inlägget
Flyg på batteri el.
Skrivet av thomas, 2020-10-02 09:00:33
Bra initiativ, det geografiska läget ger grundsvårigheterna med batteritekniken en möjlighet att lösa, att batterier förlorar kraft i kyla.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev